וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

למה מחירי המוניות עולים גם כשהסולר יורד

הילה ויסברג

1.4.2015 / 16:15

מאז יולי 2014 נמצא מחיר הסולר במגמת ירידה אך זו אינה באה לידי ביטוי במחירי הנסיעה במונית. מנכ"ל איגוד נהגי המוניות: "התעריף על מונית בישראל הוא הכי זול בעולם"

מונית נוסעים. ניר בן טובים
מונית נוסעים/ניר בן טובים

בעוד מחירי הסולר ירדו מאז יולי 2014 ב-13% - מ-7.53 שקל לליטר (מחיר ממוצע למכונית פרטית) ל-6.57 בינואר 2015 – הרי שהתעריף ההתחלתי של מונה מונית נותר קבוע (12.3 שקל), ולא ירד בהתאם, כך על פי בדיקה שערכו במועצה לצרכנות.

על-פי בדיקת המשרד, הנסמכת על נתוני למ"ס, מאז 2008 נרשמו רק עליות בתעריף המונית לצרכן. בתחילת 2008, עמד התעריף ההתחלתי של מונה המונית (טרם הנסיעה) על 9.90 שקל, ומאז עלה ב-24%. ירידות במחיר הסולר – הנובעות מירידה של מחירי הנפט בכלל העולם, לאור הגידול שחל בהיצע הנפט – נרשמו החל מ-2012, אולם הירידה המובהקת חלה החל בקיץ האחרון.

על-פי גיל ברגפרוינד, כלכלן המועצה לצרכנות, נהגי המוניות מעדכנים מעלה את מחיר התעריף, בכל פעם שסך העלויות גדל ב-3% בשנה. "אבל המנגנון הזה פועל רק כלפי מעלה, ולעולם לא בכיוון ההפוך, אם אכן מתברר שהעלויות פחתו", אומר ברגפרוינד. "מחירי הדלק היו אכן גבוהים מאוד במשך שנים, אבל בשנה-שנתיים האחרונות המגמה השתנתה. יש לשנות את מנגנון החישוב כך שיועיל לצרכן, ולא יהיה רק חד-צדדי. כצרכן פרטי, אני משלם פחות על דלק, אבל הנוסעים במונית לא קיבלו הקלה ולא בשקל אחד. צריך להבין", מוסיף ברגפרוינד, "שכלל תעריפי המוניות נסמכים על תעריף הנסיעה ההתחלתי".

ב-12 במרץ פנה מנכ"ל המועצה לצרכנות, עו"ד אהוד פלג, למפקחת על המחירים במשרד התחבורה, דפנה עין דור, בבקשה לבחון מחדש את רכיבי הנסיעה במונית ואופן חישובם, כך שירידות מחיר הסולר יבואו לידי ביטוי במחירי הנסיעה לצרכן. עם זאת, טרם התקבלה תשובה מצד המשרד. "רכיב משמעותי (כ-38%) בתקורות המהוות בסיס לקביעת מחיר הנסיעה במונית, הוא עלויות הסולר לתחבורה", כתב פלג. "במשך שנים, עלייה במחירי הסולר הביאו להתייקרות בתעריפי הנסיעה. משכך, לא ברור מדוע בעת ירידה במחירי הסולר לא דנה הועדה בצורך להפחית את התעריף ומדוע לא הופחת התעריף. האם לפי בדיקתכם ניתן לשקול בימים אלה, של שפל במחיר בסולר, הפחתה בתעריף? "

יהודה בר-אור, יו"ר איגוד נהגי המוניות הארצי, אומר בתגובה כי נהגי המוניות ויתרו על עדכון התעריף ב-2014, על אף שזה הגיע להם לטענתו, וכעת הם שוקלים אם לדרוש העלאת תעריף נוספת. "התחשבנו במצב המדינה והאזרחים ולא ביקשנו העלאת תעריף", אומר בר-אור. "איך מצפים מנהג מונית, שבקושי מצליח להגיע לשכר מינימום משמונה שעות עבודה, שיבצע הפחתה בתעריף? גם כך אנחנו בקושי שורדים. אנחנו גובים מהנוסעים 17% מע"מ בלבד, ומשלמים 18%. למה? כי לא עדכנו את המונים. התעריף על מונית בישראל הוא הכי זול בעולם. ארבעה יחד במונית – משלמים פחות מאוטובוס. מה רוצים מאתנו?"

השוואת מחיר תעריף המונית ההתחלתי לזה של ערים נוספות בעולם מעלה שאכן בר-אור צודק, ובישראל משלמים פחות על מוניות: 15% פחות בהשוואה לברלין (תעריף התחלת נסיעה), 4% פחות בהשוואה לאתונה, 30% פחות בהשוואה ללונדון. עם זאת, התעריף בישראל גבוה ב-24% לעומת המחיר בניו יורק.

ממשרד התחבורה נמסר בתגובה: "תעריפי נסיעה במוניות מתעדכנים מעת לעת בהתאם לשיעור התייקרות של סל תשומות במוניות. עדכון תעריפים מבוצע כאשר שיעור ההתייקרות של הסל עובר את רף ה- 3% ועברה שנה לפחות מאז העדכון הקודם. סל התשומות שאושר על ידי ועדת המחירים, המשותפת למשרדי התחבורה והאוצר אמור לשקף את עלות השירות לצרכן וכולל בתוכו מרכיבים של החזר הון על ההשקעה ברכישת מונית, מחיר הסולר, שכר עבודה, תיקונים, בלאי, ועוד".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully