וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

מקפיצים את רמת החיים: הערים בעולם שבהן המשכורת שלכם שווה הרבה יותר

הילה ויסברג

6.4.2015 / 9:18

מאמסטרדם דרך טורונטו ועד רומא - מקומות רבים בעולם מציעים יוקר מחיה נמוך משמעותית מבישראל, שמאפשר לחיות טוב ממש גם עם משכורת ממוצעת

אוהדי נבחרת גרמניה חוגגים בעיר ברלין. GettyImages
ברלין/GettyImages

רועי (שם בדוי), בן 40, דוקטור לפילוסופיה, עבר לברלין עם בת זוגו לפני כמה שנים בכדי לכתוב את עבודת הדוקטורט באוניברסיטה ברלינאית. עם סיום הדוקטורט, החליט להישאר בעיר ולנסות ולקדם את הקריירה האקדמית שלו משם. במקביל ללימודיו, רועי עובד במדריך טיולים ומשמש מפרנס העיקרי בביתו. "עם שתי משכורות ממוצעות (שכר ממוצע הוא כ-1,600 יורו , נטו; כ-7,000 שקל), אפשר לגור בברלין בנוחות רבה מאוד, ולכן כרגע אנחנו כאן", סיפר רועי. "גם עכשיו, עם משכורת אחת, אנחנו מסתדרים לא רע".

אין תמונה. צילום מסך, מערכת וואלה!
אין תמונה/מערכת וואלה!, צילום מסך
"עם שתי משכורות ממוצעות אפשר לגור בברלין בנוחות רבה מאוד"

ברלין כיכבה בכותרות בשנים האחרונות כמקום מפלטם של ישראלים צעירים מיוקר המחיה הישראלי (מגמה שעוררה ויכוחים לא מעטים בציבור הישראלי), אך מבדיקה שערכנו מתברר כי ברלין רחוקה מלהיות העיר המערבית היחידה המציעה לתושביה איכות חיים גבוהה בעלות מחיה נמוכה יחסית. מצטרפות אליה ערים כמו טורונטו, אמסטרדם, ברצלונה, רומא ושטוקהולם, שעלות המחיה בהן נמוכה בהשוואה לתל אביב, ובדרך כלל גם כוח הקנייה בהן גבוה יותר.

באמצעות אתר NUMBEO, המבצע השוואות של יוקר מחיה בין כ-5,000 ערים ברחבי העולם, כמו גם נתוני OECD ולמ"ס, השווינו בין יוקר המחיה התל-אביבי (כמייצג את ישראל) לבין זה בכמה ערים בעולם, המתבלטות לטובה באיכות החיים שלהן. זוהי אינדיקציה נוספת ליוקר המחיה הגבוה בישראל, הניכר בכמעט כל תחום ותחום – ממוצרי מזון, דרך תחבורה, תקשורת, דיור, פנאי ובידור. אפילו נגידת בנק ישראל, קרנית פלוג ,הודתה בשבוע שעבר כי: "המחירים אצלנו מעט גבוהים" – עובדה שיודע כל ישראלי שעובד קשה, אך נאבק לסגור את החודש, שלא לדבר על לחסוך".

את ההשוואה ביססנו על דירוג OECD הקרוי "אינדקס החיים הטובים" (Better life index) הבוחן את איכות החיים ב-34 מדינות הארגון. הסתכלנו על 22 המדינות הראשונות בדירוג, וביצענו השוואת מחירים המבוססת על ערי הבירה של אותן מדינות. באתר NUMBEO, בדקנו מהו ערכה של ההוצאה החודשית הממוצעת למשק בית בישראל, לפי נתוני למ"ס (14,500 שקל) באותן ערים מערביות נבחרות, בהינתן שאנו חיים מאותה המשכורת נטו. במלים אחרות, בדקנו כמה יעלה לנו אורח החיים שאנו מנהלים בישראל, רק מעבר לים. קחו בחשבון שעם המעבר לעיר אחרת, גם המשכורת משתנה בהתאם לכוח הקנייה המקומי, ולכן ההשוואה הבסיסית מביאה בחשבון את יוקר המחיה בלבד, ולא את כוח הקנייה כולו.

.

sheen-shitof

עוד בוואלה!

פיטרו חוגגת יום הולדת עגול ואתם נהנים ממבצע של פעם ב-60 שנה

בשיתוף פיטרו

ברלין

בברלין, מקום 14 בדירוג OECD, סכום של 14,500 שקל בחודש בישראל, מיתרגם ל-11,541 שקל בברלין – חיסכון של כ-3,000 שקל בחודש, המופנה להכנסה הפנויה, ומעלה את איכות החיים. להלן כמה דוגמאות: ארוחה במסעדה ממוצעת, תעלה 37% פחות בברלין; קפה הפוך עולה 14% פחות ובירה מיובאת גם היא עולה 52% פחות בברלין.

על תחבורה בברלין תשלמו יותר מאשר בישראל, כמעט בכל האמצעים המוצעים בעיר, אך על שכירות של דירת 2 חדרים תשלמו 34% פחות (2,755 שקל בחודש), ו-45% פחות על דירה משלכם.

שמלת קיץ בברלין ברשתות האופנה המובילות, כמו H&M וזארה, תעלה 32% פחות בברלין. השכר הממוצע בברלין אמנם נמוך בכ-17% מהשכר הממוצע בישראל, אבל בזכות יוקר המחיה הנמוך – ניתן לחיות בברלין בנוחות רבה הרבה יותר, עם אותה המשכורת הניתנת בישראל. מסיבה זו, כוח הקנייה בברלין גבוה ב-4% לעומת תל אביב. סך הכל: המחירים לצרכן בברלין נמוכים בכמעט 18% בהשוואה לאלה בתל אביב. אגב, הוצאה חודשית למשק בית של אדם אחד – כ-8,000 שקל לפי למ"ס – מיתרגמת ל-6,370 שקל בברלין.

שטוקהולם

פרט למזג האוויר שאינו תמיד נוח, שטוקהולם (שוודיה; מקום 3 בדירוג OECD) היא עיר המציעה לתושביה איכות חיים גבוהה מאוד במגוון רחב של פרמטרים. בנוסף, ובניגוד לאינסטינקט, שטוקהולם זולה מתל אביב, גם אם לא משמעותית: 14,500 שקל בתל אביב מיתרגמים ל-14,272 שקל בשטוקהולם

טורונטו. ShutterStock
טורונטו/ShutterStock

טורונטו

המחירים לצרכן נמוכים בטורונטו ב-6% לעומת תל אביב והמחירים במסעדות נמוכים ב-15%. מחירי השכירות גבוהים יותר וכך גם מחירי מוצרי המזון ברשתות השיווק. כמה דוגמאות: ארוחת קומבו במקדונלד'ס תעלה 26 שקל בטורונטו לעומת 46 שקל בישראל; בירה מיובאת תעלה כ-21 שקל, לעומת 27 שקל לליטר אצלנו – 19% פחות; ו"שמלת זארה" תעלה 43% פחות בטורונטו מאשר בתל אביב. גם הוצאות סטנדרטיות הכרוכות בדיור, כמו חשמל, מים ועוד, נמוכות ב-19% בטורונטו לעומת תל אביב.

אמסטרדם

14,500 שקל בישראל מיתרגמים ל-14,417 שקל באמסטרדם (הולנד; מקום 9 בדירוג OECD). אמסטרדם זולה מאתנו במחירים לצרכן (ב-6%), וכך גם בשיעור גבוה מאוד (18%), במחירי מוצרי המזון ברשתות השיווק. שכר דירה והמחירים במסעדות יקרים יותר, וסך הכל בהתחשב בשכר ממוצע גבוה יותר, כוח הקנייה בעיר גבוה ב-25% לעומת תל אביב.

שוק פירות וירקות בברצלונה. ShutterStock
ברצלונה/ShutterStock

כמה דוגמאות: קפה הפוך יעלה 6% יותר מאתנו באמסטרדם, אך הבירה המיובאת זולה ב-37% (17.08), ארוחה במקדונלד'ס זולה ב-35%, ואורז וביצים יעלו 40% פחות. בקבוק יין יעלה כמעט 60% פחות מאשר בתל אביב – 21 שקל בלבד. "שמלת זארה" תעלה 40% פחות לעומת שמלת קיץ דומה בתל אביב. ארוחה במסעדה ממוצעת תעלה לכם באמסטרדם 35% יותר.

ברצלונה

ברצלונה (ספרד; מקום 21 בדירוג OECD) ורומא )איטליה; מקום 22 בדירוג) הן ערים אהודות מאוד על תיירים, ואף נעימות למחיה, אך בשל המשבר הכלכלי שפקד אותן בשנים האחרונות, הן אינן ממוקמות גבוה בדירוג איכות החיים של OECD. עם זאת, בהנחה שיש לכם עבודה בשכר המקביל לזה בישראל בברצלונה או רומא, תוכלו לחיות בהן בנוחות רבה מאוד.

14,500 שקל בתל אביב מיתרגמים ל-10,424 שקל בברצלונה, ומתברר כי העיר זולה מישראל בכמעט כל פרמטר שהוא – החל ממחירים לצרכן (27% פחות), דרך שכר דירה, (30% פחות), מחירי מסעדות, מוצרי מזון ועוד. עם זאת, בהתחשב בשכר הממוצע הנמוך יחסית לישראל – 6,000 שקל נטו בחודש בלבד – כוח הקנייה בברצלונה גבוה רק ב-1.7% לעומתנו. כמה דוגמאות: קפה הפוך יעלה 42% פחות; בירה – 53% פחות; וארוחה במקדולנד'ס – 35% פחות. שכירות של דירת 2 חדרים בברצלונה תעלה 3,000 שקל בלבד, ו"שמלת זארה" תעלה לכם 50% פחות בברצלונה מאשר בתל אביב. בנוסף, כמעט כל מוצרי המזון בברצלונה – מחלב, דרך ירקות, פירות ויין – זולים בעשרות אחוזים בהשוואה לתל אביב.

רומא

14,500 שקל בתל אביב מיתרגמים ל-13,810 שקל ברומא – הפרש מכובד למדי. המחירים לצרכן נמוכים
ב-10% לעומתנו, לרבות המחירים של מוצרי המזון (11% פחות). מחירי המסעדות נמוכים יותר לעומת תל אביב, אך מחירי השכירות ברומא גבוהים ב-8% בהשוואה לתל אביב.

עם זאת, שימו לב כי בשל השכר הממוצע הנמוך יחסית (6,000 שקל בחודש נטו) ברומא, כוח הקנייה בעיר נמוך ב-23% לעומת תל אביב. לכן – אם מצאתם עבודה ברומא המשלמת לכם כמו בישראל, ויותר מכך, תוכלו לחיות היטב ברומא. אם לא, היכונו דווקא לירידה באיכות החיים. כמה דוגמאות: קפה הפוך עולה 64% פחות ברומא, בירה מיובאת עולה 53% פחות מאשר בתל אביב וארוחת מקדונלד'ס עולה 26% פחות. מחירי התחבורה הציבורית נמוכים ב8%-40% לעומת תל אביב, לבד ממחירי המוניות, שהם גבוהים יותר. "שמלת זארה" תעלה לכם 43% פחות ברומא אך מחירה של דירה לקנייה גבוה ב-45%.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully