וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

הסיפור המוזר על מס הכנסה, גרושה ו-10,000 שקל

מיכל רז-חיימוביץ'

13.4.2015 / 14:36

מס הכנסה החזיר בטעות החזר מס לגרושה. הגרושים מסוכסכים, ולכן בקשת מס הכנסה כי הגבר ידרוש את כספו מגרושתו הייתה לא רק מגוחכת, אלא בלתי סבירה. בינתיים הגרוש מחכה כבר חצי שנה לכסף, ופתרון לא נראה באופק

כסף. ShutterStock
כסף/ShutterStock

טעויות קורות. זו נקודת המוצא של האדם הסביר, גם במקרה שיסופר כאן. אלא שהחוכמה היא לדעת לתקן את הטעויות, רצוי במהרה ורצוי בדרך הגיונית, בעיקר כאשר מדובר בעניינים כספיים. התנצלות בפני האדם שנגרם לו עוול בעקבות הטעות תמיד תתקבל בברכה, בטח לעומת מצב הפוך שבו מטילים עליו את האשמה.

אלא שכל התהליך הזה לא התממש במקרה של א': החזר של כמעט 10,000 שקל שלו הוא היה זכאי ממס הכנסה, הועבר בטעות לחשבון הבנק של גרושתו. בני הזוג מסוכסכים, ולכן בקשת מס הכנסה כי הגרוש ידרוש את כספו מהגרושה הייתה לא רק מגוחכת אלא בלתי סבירה במציאות אליה נקלעו השניים.

גם בקשה כי ימתין עד שיגבו מהגרושה את הכסף שיועד לו, מקוממת ומעלה תהיות. כיום, חצי שנה לאחר שהגיש בקשה להחזר המס, ההחזר המיוחל טרם הגיע ליעדו.

במס הכנסה מנמקים כי היה עליו למלא טפסים מיוחדים לאור מצבו המשפחתי החדש ולא להסתפק בהצהרה, ומציינים כי "לו היה משנה את הסטטוס 'גרוש' במשרד הפנים בטרם הוגשה הבקשה להחזר מס, כל העניין היה נחסך".

בתוך כך מעניקים שם נקודת אור ומבטיחים כי בטווח זמן של כמה שבועות יקבל א' את כספו, בתוספת ריבית והצמדה.

וזה תקציר המקרה: באוגוסט 2014 ניגש א' למשרדי מס הכנסה בעפולה במטרה לברר אילו מסמכים עליו להכין בכדי להגיש דרישה להחזרי מס לשנים 2011-2013. במהלך התקופה הזו נפרד מאשתו, עד שהשניים התגרשו בינואר 2014. לבקשתו הוכנה עבורו רשימת מסמכים וטפסים שעליו למלא, בהם צוין בפניו כי עליו להצהיר על מעמדו המשפחתי החדש (ולא מעבר לכך).

בספטמבר 2014 הגיש א' את הטפסים בהתאם, בהם אף מילא כנדרש את כתובתו החדשה ואת פרטי חשבון הבנק המעודכנים שלו. לטפסים צירף צילום תעודת זהות עם כתובתו החדשה ואישור מעורך דין כי הוא גרוש. כעת הוא התבקש להמתין 3 חודשים עד לקבלת ההחזר.

בדצמבר 2014, אחרי שנאמר לא' כי טפסיו לא נקלטו במערכת, התברר כי למעשה 10,000 שקל הועברו בטעות לחשבון הבנק הישן שלו, שהיום משמש את גרושתו. פרטי החשבון הזה שונים כמובן מאלה שמילא א' בטפסים, ואם לא די בכך, גם תכתובת מס הכנסה הועברה לכתובתו הישנה, כך שבמקום לעשות שימוש בכתובת שהופיע במסמכים, מס הכנסה פעל באופן אוטומטי בהתאם לפרטים הישנים שטרם עודכנו במערכת.

מכאן מבוכתו של א' רק גברה: נציגת מס הכנסה צלצלה בנוכחותו לגרושתו במטרה לבדוק מדוע לא פנתה למס הכנסה להתריע על העברת הכסף השגויה, אלא שהיא ענתה שהכסף כבר בוזבז, ולכן לא תוכל להשיבו.

א' הנבוך התבקש כעת להמתין מספר שבועות עד לבירור העניין, במהלכם נאמר לו כי עליו להמתין עד שמס הכנסה יגבה את כספו חזרה. מדוע א' נאלץ להתנות את קבלת כספו בתיקון הטעות שמס הכנסה ביצע בעצמו? את כספו הרי לא ניתן יהיה למשוך ללא אישורה, והיא כזכור כבר הודיעה כי אין בכוונתה להחזיר את הכסף. אינספור פעמים ביקר א' בסניף מס הכנסה, ובכל פעם חזר ללא כספו - אבל עם שפע של נימוקים ותירוצים.

היום, חצי שנה אחרי שהתחיל בתהליך קבלת החזר כספו, נמצא א' במצב אבסורדי, והוא תוהה מול "גלובס": "למה נדרשתי למלא טפסים עם מספר חשבון הבנק שלי וכתובת למשלוח דואר, אם אף אחד במס הכנסה לא טורח להסתכל על זה? למה אני צריך לבזבז כל-כך הרבה ימי עבודה, זמן ועצבים על טעות של מס הכנסה? מדוע מס הכנסה מתנה את קבלת הכסף שמגיע לי בגביית הכסף מגרושתי?"

למותר לציון את התסכול הגדול של א' מהסחבת הלא נגמרת ומאוזלת-היד של מס הכנסה בטיפול במקרה.

תגובת רשות המסים: "בשל העובדה שהפונה לא עדכן במשרד הפנים את עובדת היותו גרוש ולא מילא את הטופס הנדרש ברשות המסים, נכון לזמן הגשת הדוחות הוא הופיע במערכות המיסוי כנשוי, ועל כן, כפי שקרה בעבר, הועברו החזרי המס לחשבון של בת זוגו/גרושתו. על מנת לפתור את הבעיה שנוצרה, מתכוון משרד השומה לפתוח לפונה תיק חדש על שמו אליו ישודרו הדוחות הרלוונטיים ובמקביל לבטל את התיק הישן, ואז יוכל לקבל את החזרי המס כפי שמגיע לו".

עוד נומק כי על א' למלא טופס מיוחד ולהחתים את בת זוגו כי הם אינם מנהלים עוד משק-בית משותף. "במקרים בהם אחד מבני הזוג מסרב לשתף פעולה, מפעילים ברשות המסים שיקול-דעת, ובמקרים חריגים (כמו במקרה הנ"ל) נעשית הפרדה של התיקים, כשאת הטופס האמור יש להחתים אצל עורך דין המאשר את היות החותם פרוד".

  • עוד באותו נושא:
  • מס הכנסה

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    1
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully