וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

"צריך לחזור לשנות ה-90 ולשווק קרקע במחיר מינימום"

אורי חודי

14.4.2015 / 8:08

עדית גבע, מנכ"ל משותף בחברת שלום את נתן: "כל עוד השיטה עובדת על פי המרבה במחיר, המחירים לעולם יעלו"

עדית גבע. תמר מצפי, גלובס
עדית גבע/גלובס, תמר מצפי

"בתקופה האחרונה לא מצאנו שום מכרז שמתאים לחברה. המכרזים שמוציאים רשות מקרקעי ישראל ומשרד הבינוי נסגרים במחירים גבוהים ללא היגיון כלכלי. על פי תחשיבים שעשינו אין היגיון כלכלי לגשת למכרזים במחירים כאלו", כך אומרת עדית גבע, מנכ"לית משותפת בחברת הבנייה הוותיקה שלום את נתן. "היו מכרזים שנסגרו לאחרונה בשוהם ובמודיעין. שקלנו לגשת לכל אחד מהם וראינו שניגשות לא מעט קבוצות רכישה שמעלות את המחירים. יש אנשים רבים שעדיין קונים בקבוצות דירות ולכן המחירים שהגישו במכרזים האלו פשוט מטורפים".

לדברי גבע, השיטה של המכרזים שמעודדת הגשת הצעות גבוהות אינה יכולה להוביל לירידת מחירים.המציאות הזו דחפה את החברה המשפחתית לעסוק בהתחדשות עירונית. "הפתרון הברור זה לחזור למה שעשו בשנות ה-90, ולשווק קרקעות עם מחיר מקסימום והזוכה נבחר על פי הגרלה. אם יעשו את זה היום, המחירים יוכלו לרדת, אבל כל עוד כל השיטה עובדת על פי המרבה במחיר, וההיצע קטן מהביקוש, המחיר לעולם יעלה. אין אפס. זו הסיבה שהחלטנו בשנים האחרונות להתמקד בנישה ספציפית שמנותקת מהמכרזים, התחדשות עירונית בתמ"א 38 ופינוי בינוי. זה תחום עם היצע זמין וגם הגיוני וסביר מבחינה כלכלית. אבל גם בתחום הזה מדובר בתהליכים ארוכים ובעבודה סיזיפית ולא פשוטה מול דיירים, מול הרשויות ומול רשויות המס".

כדי לתת דוגמא להימשכות התהליכים בתמ"א 38 מספרת גבע על פרויקט בעיר גבעתיים שאותו מקדמת החברה כבר כארבע שנים. ברחוב המרי בעיר ייהרס בניין ישן בן 12 דירות ובמקומו ייבנה בניין חדש שיכלול 33 דירות בשבע וחצי קומות. "התחלנו את ההתקשרות עם הדיירים בשנת 2011, ובשבוע הקרוב אנחנו מתכננים להרוס את הבניין. יש הרבה שלבים שצריכים לעבור בדרך, והעבודה בתחום הזה לא פשוטה".

- מה הבעיה הבוערת ביותר בתחום של תמ"א 38 היום?

"חוסר הוודאות זה הדבר הקשה ביותר. היום לכל עירייה מדיניות משלה וכל ראש העיר נותן תרגום שונה לאותה תוכנית. היום כשאנחנו נכנסים לעבוד בעיר מסוימת, אנחנו באפלה. חותמים עם דיירים אבל פתאום העירייה יכולה לשנות מדיניות וזה מטלטל פרויקטים. בהינף יד משנים מדיניות, גם אחרי חוזים שנחתמים מול דיירים, וזה מקשה על התהליך. שוכחים שיש אנשים ומשפחות שאלה הבתים שלהם ויזמים שמוצאים כסף. כשהפרויקט מתעכב בגלל שינוי מדיניות, בעלי הדירות שחתומים לא תמיד מבינים שזו לא אשמת היזם. לא פעם גם הם בעצמם הולכים לקבל תשובות בעירייה, וגם שם תלוי עם מי הם מדברים, וגם הם שומעים בעירייה אינפורמציות שונות מגורמים שונים".

- במסגרת תמ"א 38 יש אפשרות לקביעת תוכנית מתאר עירונית, אבל המשמעות היא הקפאה של התחום לתקופה ארוכה. אולי זה הפיתרון?

"יש כבר עיריות שמיישמות את זה, כמו רמת גן ותל אביב, ואני מקווה שגם בשאר הערים יעשו את זה כי אז יודעים בדיוק מה המדיניות הכוללת. הבעיה היא באמת תקופת ההקפאה שיכולה להיות למעלה משנה וחצי, אבל אני חושבת שוודאות חשובה יותר, כך שאפילו במחיר הקפאה של התחום אני בעד תוכנית כוללת בכל עיר. אחרי שתהיה תוכנית שכזו, תהיה קרקע יציבה יותר ויהיה טוב יותר לעיר לתושבים וליזמים".

  • עוד באותו נושא:
  • עדית גבע

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    1
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully