וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

איתי שטרום בוכה בביהמ"ש: "עדי שלג שיקר. הוא גנב כסף"

חן מענית

21.4.2015 / 9:37

איתי שטרום מעיד לראשונה בפרשת הרצת מניות אי.די.בי. "עדי עזב חברה אחרת וסיפר שארקדי גאידמק קנה אותה. התאהבתי בעדי. בחור חתיך מרשים, בא מניו יורק, עשה עליי רושם מדהים, ביטחון עצמי גדול. טעיתי"

איתי שטרום בהקראת כתב האישום בפרשת הרצת המניות בחברת אי.די.בי, יולי 2014. דרור עינב
איתי שטרום/דרור עינב

איש שוק ההון איתי שטרום, נאשם מספר 2 במשפט הרצת מניות אי.די.בי אחזקות שבו עומד לדין גם נוחי דנקנר, החל היום (ג') למסור את עדותו בבית המשפט המחוזי בתל אביב. שטרום תיאר את הסיבות להחלטתו להשקיע באי.די.בי שהייתה בבעלות דנקנר, השתלח בעד המדינה עדי שלג והחל לבכות במהלך עדותו.

"האמונה שלי בבן אדם גרמה לי לחשוב שאם הוא מצליח לגייס כסף ואני שומע ממנו שיש רוח טובה וחיובית ושההנפקה תהיה טובה", אמר שטרום. "התחלתי לחשוב לעשות את זה לא ב-2 מיליון שקל הקטנה שלי אלא לקחת את המינוף של ISP. (שטרום השקיע 15 מיליון שקל בסופו של דבר - ח"מ) ההחלטה שאני הולך על זה נפלה בבוקר של ה-21 בפברואר, יום אחרי הלידה של אשתי. פעלתי מהבטן וזה דבר אופייני לי. לקח לנו דקות לקבל את ההחלטה. הקבוצה היא קבוצה מדהימה ושיש לה בעיה של תזרים ולכן ההשקעה טובה. חשבתי שנוחי יביא את הספינה לחוף מבטחים כי נוחי קנה מספיק זמן לכך".

"יכולת לדעת שהמחיר בהנפקה יהיה יותר נמוך מהמחיר בשוק", העיר השופט חאלד כבוב.

"לא יכולתי להעריך את זה. אבל זה גם לא באמת היה חשוב לי כי בשלב הציבורי נוחי יכול היה להחליט 'מספיק לי'. יכולתי להעריך שההנפקה תיגמר בהצעת חסר", השיב שטרום. "בזמן אמיתי הייתי בטוח שההנפקה תהיה מוצלחת ושהנייר יעלה מהר בזמן ההנפקה או אחריה. ב-22 וב-23 לא הייתי שם וגם עדי אמר לי שהמוסדיים (לא באמת היו מוסדיים) זורקים סחורה כשאני מאמין שהם יסיימו להתנקות הנייר יעלה".

בתחילת עדותו תיאר שטרום את הכרותו עם הברוקר עדי שלג, עד המדינה במשפט שהיה בעבר שותפו בחברת אי.אס.פי טריידינג שהוקמה בינואר 2009. "עדי עזב חברה אחרת וסיפר שארקדי גאידמק קנה אותה. עשינו הסכם, אנחנו הבאנו כמיליון דולר (מהחברה האם) ועדי 100 אלף שקל. עדי הפך שותף מהרגע הראשון. התאהבתי בעדי. בחור חתיך מרשים, בא מניו יורק, מדבר אנגלית, עשה עליי רושם מדהים, ביטחון עצמי גדול. טעיתי. לא לגבי זה שהוא לא הבין מה הוא עושה אלא לגבי שאני לא הבנתי מה הוא עושה".

שטרום ציין כי שלג ניהל את החברה מ-א' ועד ת'. "הוא הוביל את המהלך והקים את חדר המסחר, גייס סוחרים", אמר. "לא הכרתי את המסחר היומי. הכול היה בניהולו השוטף של עדי".

החברה הרוויחה בתחילת דרכה הרבה מאוד כסף ולדברי שטרום הדבר גרם לו לתת אמון רב בשלג ולאפשר לו חופש בניהולה. במהלך 2011 גורלה של החברה של שטרום ושלג התהפך והיא החלה להפסיד הרבה מאוד כסף, בין היתר בגלל השקעה כושלת בחברת רציו.

"לפי ההסכם בינינו, שלג אמור היה להחזיר 20% מההפסד והוא החזיר רק חלק. אף אחד לא חשב אז על מעילות גניבות מאחורי הגב (שטרום מכוון להתנהלותו של שלג. ח"מ)", אמר שטרום שציין כי "עדי לא סגר את חובו לחברה עד היום", וכי "הוא פתוח וקיים ועדי שלג צריך לשלם אותו".

שטרום סיפר גם על הנסיבות שבהן הכיר את דנקנר: "הכרנו לראשונה ב-2008 באירוע צדקה למען ילדים מקריית מלאכי שבו התחרינו על חפץ אומנות. הבנתי מהר מאוד שאני לא יכול להתחרות בו אז נוחי קנה את המוצג ואני תרמתי את הכסף שלי לצדקה. התחלנו לדבר והתחברנו. בהמשך, הוזמנתי לפרזנטציה על אי.די.בי. זה היה מאוד מעניין לשמוע את נוחי איך הוא רואה את העתיד ואיך הוא כבר בשלהי 2010 מודאג וחושב מה נכון לעשות כדי שהקבוצה שלו תמשיך להתנהל באופן נכון. שטרום גם תיאר כיצד דנקנר תמך בו כשאביו חלה מאוד והזיל דמעות כשהעיד על כך. יחסיהם של השניים התהדקו ובהמשך התחיל שטרום להפנות לדנקנר אנשים וגופים בנקאיים לצורך השקעה בחברה. אחד המשקיעים היה ריצ'רד האריס. הוא אמר שהתרשם מנוחי. בסוף לא קרה עם זה כלום אבל התהליך כלל הבעת עניין אמיתית מצדו של האריס".

"בוא נבנה פוזיציה לפני ההנפקה"

שטרום הסביר את העובדה כי שוחח עם נוחי דנקנר בבוקר ה-21 בפברואר 2012. "באותו בוקר קיבלתי את ההחלטה לקנות מניות ודיברתי עם נוחי כי אני מבין שאנחנו ימים ספורים לפני הנפקה. חשוב היה לשמוע מה נוחי חושב. האם הוא עדיין אופטימי. סיפרתי לו שהחלטתי לקנות, איחלתי לו הצלחה וביררתי לאן הרוח נושבת".

לדבריו, "כשקיבלתי ממנו את הרוח האופטימית החלטתי ללכת למהלך ועדיין לא ידעתי בכמה. נוחי אמר לי 'עזוב, מה אתה צריך את זה? תתעסק במשפחה שלך ובבת שלך שרק נולדה. בהסתכלות שלי זה היה ואלה הוא באמת אופטימי. זה רק חיזק אותי שנוחי יצליח בהנפקה ושהתפיסה שלי היא נכונה. נוחי הוא גם חבר שלי אבל באותו זמן גם אחד האנשים החזקים במשק וחשוב היה לי שידע שאני באופן אישי מאוד מאמין בו. היה לי גם איזה עניין שידע שבעתיד אני רוצה אולי לעשות עוד דברים".

כעבור כמה דקות שלח שטרום הודעה לעדי שלג: "היי, דבר איתי דחוף", בהמשך הם שוחחו. שטרום העיד היום כי "הייתי בבגדי בית ולא ידעתי שעדי במשרד. בחקירה ניסו להגיד לי שהחזרתי את עדי כי כבר לא עבד. נכון שהסכם הפרידה בינינו נחתם ב-14 בפברואר אבל בתפיסה שלי עדי עדיין היה חלק מהמשפחה ומהעבודה ומצאתי הזדמנות בתפיסה שלי לעשות עסקה שתכסה את ההפסד שלנו. אמרתי לו שאני מחליט לקנות פוזיציה. בוא למשרד, נתחיל לקנות ב-5 מיליון שקל ואז נדבר. הרוח של ההנחיה הייתה 'בוא נבנה פוזיציה לפני ההנפקה'. היה ברור לו שצריך לבוא ולהתחיל לעבוד ולאסוף סחורה".

"אתה מבין שתהיה פה גם השפעה על השער?", שאלה הסנגורית ניב סבאג.

שטרום: "לא דובר על זה בכלל. לא באנו בשביל שום דבר חוץ מאשר בשביל לקנות פוזיציה". לדבריו, מיד לאחר השיחה החל שלג, ללא ידיעת שטרום, לרכוש מניות.

"הייתי בבית ולא ידעתי על זה כלום. הוא גנב כסף מהחברה שעד לפני יום היה שותף בה וזה בטח ובטח היה מנוגד מלעשות את מה שביקשתי ממנו. לא ביקשתי שיליך ויקנה לאשתו בחשבון אלא שיעבוד עבור האינטרסים שלי ושל החברה. לא הנחיתי אותו וכל הדבר הזה הוא גניבה לשמה ופגיעה באמון שנתתי בו. למרות שהייתי בבית בגלל שבתי נולדה זמן קצר לפני כן, הייתי מעודכן כי לא לגמרי סמכתי על שיקול דעתו של איתי. אהבתי אותו ואת משפחתו, את אשתו וילדיו. אני מצד אחד נותן בו אמון ומצד שני אני רוצה להיות מעודכן כי זו הייתה הפעם הראשונה שאני פעיל בהנפקה בישראל. חלק מהדיווחים משלג העברתי לנוחי כי היה חשוב לי לשמוע מה השוק אומר. היום אני מבין בדיעבד שחלק ממה שעדי אמר לי, היו שקריים ומונעים מאינטרסים שלו להשיג עוד כסף כדי לגנוב עוד כסף".

"עד המדינה שיקר"

הסנגורית עימתה את שטרום עם טענת התביעה כי שטרום זימן את שלג בבוקר ה-21 בפברואר לפגישה במשרדו פנים אל פנים ואז שטרום אמר לו שיעשה את כל מה שהוא יכול כדי שהנייר לא ירד.

שטרום הסביר: "עד המדינה שיקר לפרקליטות, שיקר לבית המשפט, שיקר לשוק. בניגוד למה ששלג אמר, לא הייתי במשרד במהלך כל הזמן הזה ולא ברור לי למה זה לא נבדק. אנחנו בדקנו איכונים והגשנו חוות דעת שמוכיחה את זה. אני לא הייתי שם. כל ששלג העיד לא יכול היה להיות כי לא הייתי במשרד ולא הייתה הנחיה. עדי רצה להציל את עורו ואת עור אשתו וילדיו ולכן שיקר ותמוה בעיניי שהמערכת עדיין עומדת מאחוריו".

שטרום פנה לשופט ואמר לו: "שלג גם שיקר לך כשאמר שהוא לא יודע איפה הטלפון שלי היה אבל שאני הייתי במשרד".

לפני העדות היום ביצע שטרום שיחזור מצולם של כמה זמן לוקח לו להגיע למשרד ולחזור לביתו. דיסק עם השחזור הוגש על ידי ההגנה לביהמ"ש. "זה לקח מעל 24 דקות כך שגם אם יטען שהיה פה חלון זמן שהאיכונים לא עלו עליהם זה לא יכול להיות".

שטרום תיאר בעדותו את תחושותיו כשגילה ששלג פעל ללא ידיעתו מול רעייתו, מאיה שלג: "הייתי בהלם. בשנייה הראשונה חשבתי שעובדים עליי, שעדי לא יכול לעשות דבר כזה".

בהמשך תקף שטרום בדמעות את הפרקליטות על כך שחתמה על הסכם עד מדינה עם שלג: "איך אפשר לעשות הסכם עד מדינה בלי לבדוק כלום?".

sheen-shitof

פתרון טבעי

גבר, הגיע הזמן לשפר את התפקוד המיני ואת הזוגיות שלך

בשיתוף גברא

האישום: הרצת מניות

נזכיר כי דנקנר ושטרום מואשמים בהרצת מניות חברת אי.די.בי אחזקות בפברואר 2012. זאת, לפי הנטען, במטרה לשפר את סיכויי הנפקת מניות החברה.

בדיון הקודם עימתה התובעת את דנקנר שוב ושוב עם סתירות שעולות לטענתה בין גרסתו בחקירתו ברשות ניירות ערך, לבין הגרסה שהוא מציג במשפט. דנקנר מצדו חזר על גרסתו כי לא רק שהוא לא רקם שום מזימה כדי לשפר את סיכוי הצלחת ההנפקה, אלא שגם לא היה צורך בכך הואיל והייתה "הנפקת חברים" שהצלחתה מובטחת מראש.

שטרום, אב לשלושה ילדים שאחת מהן נולדה ממש בעיצומם של האירועים נשוא המשפט, הוא נכה צה"ל ששירת בחיל הים ולאחר השירות הצבאי עבד בין היתר כמאבטח הרמטכ"ל.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully