וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

הבנקים הזרים משוכנעים: בנק ישראל ימשיך בהורדת ריבית

עמירם ברקת

25.4.2015 / 10:05

כלכלני מריל לינץ': "בנק ישראל אוהב להפתיע את המשקיעים כך שייתכן שהורדות הריבית יעוכבו". כלכלני RBS: הורדת הריבית לא תתבצע ביום שני אבל תתרחש במהלך שלושת החודשים הקרובים

נגידת בנק ישראל, קרנית פלוג בוועידת ישראל לעסקים, דצמבר 2014. תמר מצפי/גלובס, מערכת וואלה! NEWS
פלוג/מערכת וואלה! NEWS, תמר מצפי/גלובס

הבנקים זרים משוכנעים: בנק ישראל צפוי להחליט בשלושת החודשים הקרובים על הורדת ריבית נוספת לאפס ובעקבותיה עשוי להמשיך בהורדות הריבית ולהכריז על צעדי הקלה כמותית.

ביום רביעי מריל לינץ' הודיע כי הוא מצפה להחלטה על הורדת הריבית מ-0.1% לאפס בישיבתה הקרובה של הוועדה המוניטרית ב-27 לאפריל (יום שני הקרוב). במריל לינץ' הוסיפו עם זאת הסתייגות וציינו ש"בנק ישראל אוהב להפתיע את המשקיעים כך שייתכן שהורדות הריבית יעוכבו".

לעומתו RBS סבור כי הבנק המרכזי לא יקבל החלטה על הפחתת ריבית בישיבה הקרובה, אך צופה כי הורדת הריבית תתרחש בכל-זאת במהלך שלושת החודשים הקרובים.

בבנק הבריטי מציינים כי שער השקל מול המטבעות המרכזיים נמוך כיום ב-0.5% בלבד משערו ערב הפחתת הריבית האחרונה. בנוסף מדגישים בבנק כי האינדיקטורים המקרו-כלכליים לחודש מרץ מצביעים על חולשה בתחום ההזמנות לייצוא, נתון המעיד שהשקל חזק מדי.

שתי התחזיות מצטרפות לתחזית שהפיץ HSBC בשבוע שעבר לקוחותיו. הבנק חזר על הערכתו מלפני חודש כי בנק ישראל יפחית את הריבית וינקוט ב"הקלה כמותית מסוג כלשהו". בחודש שעבר צפה HSBC כי הבנק המרכזי יכריז על תכנית רכישת אג"ח בהיקף 27-72 מיליארד שקל במהלך הרבעון השני של השנה.

התחזית שהפיץ מריל לינץ' ללקוחותיו ביום רביעי צופה כי הריבית בישראל תישאר בגובה 0 לפחות עד לרבעון השני של 2016 ותתחיל לעלות באיטיות רבה בסביבות מאי שנה הבאה. להערכת הבנק הריבית תגיע ל-0.25% בלבד בסוף 2016. מדובר בהנמכה ניכרת של תחזית הריבית שצפתה עד כה שהריבית תגיע ל-0.75% בסוף 2016. לגבי הקלה כמותית צופים במריל לינץ' כי זו תתרחש אם השקל יתחזק מול סל המטבעות האפקטיבי בשיעור של 2.2% או יותר לעומת מצבו כיום.

סל המטבעות האפקטיבי מורכב מ-20 המטבעות של 38 המדינות העיקריות שסוחרות עם ישראל. התחזקות השקל מול הסל היוותה שיקול עיקרי בהחלטת בנק ישראל ב-23 לפברואר על הורדת הריבית לשפל הסטורי של 0.1%. אם אכן יכריז בנק ישראל על הקלה כמותית מעריך מריל לינץ' כי היקפה ינוע בין 20 ל-30 מיליארד שקל, זאת על-סמך תכנית ההקלה הכמותית שהופעלה ב-2009, בהיקף של 15-20 מיליארד שקל.

תרחיש הבסיס של מריל לינץ' אינו מניח הורדת הריבית לטריטוריה השלילית אך בבנק סבורים כי מהלך כזה ייתכן בכל זאת בהמשך השנה, אם השקל יוסיף להתחזק או שהאינפלציה תפתיע לרעה בצד השלילי. להערכת הבנק המגמה הדפלציונית תימשך בחודשים הקרובים ואינפלציה חיובית אינה צפויה לפני הרבעון השלישי של השנה. הבנק עדכן כלפי מטה את ציפיותיו האינפלציוניות וכעת הוא מעריך שהאינפלציה תגיע לקצב שנתי של 0.8% בלבד בדצמבר 2015 (לעומת 1% בהערכה קודמת).לגבי הקלה כמותית צופה מריל לינץ' כי "יידרש לבנק זמן רב כדי להחליט על הקלה כמותית, אך אם זה יקרה צפויות רכישות מט"ח בדומה ל-2009 אם כי איננו מאמינים שנראה התערבות בהיקף נרחב".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    1
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully