וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

האוצר למוסדיים: היערכו למצב של ריבית שלילית

28.4.2015 / 8:39

הנגידה קרנית פלוג בינתיים לא מפתיעה ולא מורידה ריבית כבר 3 חודשים ברציפות, האוצר מעדיף להכשיר את הקרקע למצב שהריבית כן תרד ומכין את המוסדיים לתרחיש שכזה

דורית סלינגר. צילום: תמר מצפי, גלובס
דורית סלינגר/גלובס, צילום: תמר מצפי

משרד האוצר הורה למוסדיים להיערך להנהגת ריבית שלילית במשק הישראלי ולספק לו הסבר מפורט על האסטרטגיה שהם ינקטו בהקשר של הפיקדונות והמזומן שהם מחזיקים.

מדובר במכתב קצר ששלחה המפקחת על הביטוח באוצר דורית סלינגר למוסדיים ובו היא מסבירה להם כי הריביות בעולם נמוכות ועלולות להיות שליליות. יש למוסדיים הרבה נכסים שיושבים בפקדונות ובמזומן, ולכן הם נדרשו לדיון בוועדת ההשקעות ולשלוח לפיקוח על הביטוח את הפרוטוקול וכן האסטרטגיה שבה ינקטו ביתרות השקל ומט"ח המופקדים בארץ ובעולם במקרה שהריביות בארץ יהפכו לשליליות. האוצר הנחה לענות על הוראות החוזר 6 במאי.

המשמעות, שיכולה להיגזר מהדרישה של האוצר, היא שלמרות ש"הנגידה המפתיעה" של בנק ישראל קרנית פלוג בינתיים לא מפתיעה ולא מורידה ריבית כבר 3 חודשים ברציפות, חרף ההערכות החוזרות של הבנקים הזרים, האוצר מעדיף להכשיר את הקרקע למצב שהריבית כן תרד ומכין את המוסדיים לתרחיש שכזה.

"על רקע שיעורי הריביות הנמוכים בישראל ובעולם ונוכח העובדה שבנקים מרכזיים אף הורידו אל מתחת לאפס, נוצר מצב בו עלות הכספים המוחזקים בפקדונות בנקאיים הופכת שלילית. היקף הכספים הגדול המוחזק היום בפקדונות על ידי הגופים המוסדיים מחייב להיערך לאפשרות של התמודדות עם מצב עולם מורכב של ריביות שליליות בחו"ל ובישראל ולבחון אפיקי השקעה חלופיים", לשון המכתב.

גורם מוסדי מסביר כי המשקיעים המוסדיים צריכים מזומנים לצורכי תשלומים, למימוש הזדמנויות ועוד. לכן, צריך שיהיה להם כסף זמין. לדבריו, "אני מניח שכל הגופים חשבו כבר איך לפעול בעולם הריביות הנוכחיות, וממשיכים לשקול זאת. אני חושב שעתה ועדות ההשקעה יחליטו שאין החזקה בריבית שלילית ויגדילו סיכון ויקטינו נזילות. אבל, זו בעיה גדולה הרבה יותר ממכתב".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    1
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully