וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

הציבור משלם: מחיר מוצרים באיקאה ישראל כפול מבנורבגיה

אילנית חיות

30.4.2015 / 9:33

אותה מיטה, מחיר כפול: קנייה של 8 פריטים זהים מסתכמת בנורבגיה ב-3,890 שקל פחות מבארץ. למה בארץ כל-כך יקר? כי אפשר

איקאה. ShutterStock
איקאה/ShutterStock

לפני חודשיים, בתחילת מארס, נסע יואב בר - ישראלי המתגורר ב-8 השנים האחרונות בנורבגיה - לאחד מסניפי איקאה בארץ, כדי לסייע לבתו לקנות רהיטים. באיקאה נכונה לו הפתעה.

"הסתכלתי כמה עולה כאן מה שקניתי בנורבגיה, למשל ספה שקניתי חודש קודם לכן. חשבתי שאולי אני לא זוכר טוב את המחיר, אבל אז נכנסתי לאתר הנורבגי וראיתי שאני זוכר מצוין", אומר בר ל"גלובס".

מחיר הספה מדגם FRIHETEN בישראל עומד על 3,295 שקל, ואילו בנורבגיה אותה ספה בדיוק עולה 1,417 שקל בלבד. אלא שלא די בכך, בנורבגיה המחיר כולל מע"מ של 25%, בזמן שבישראל שיעור המע"מ הוא 18% בלבד. מכאן שבהשוואת המע"מ, מחיר הספה בישראל גבוה ב-146% בהשוואה לנורבגיה.

"שלחתי פנייה לשירות הלקוחות של איקאה ישראל. כתבתי להם מה המחיר ששילמתי בנורבגיה ומה המחיר בישראל. זה נראה לי הפרש מאוד גבוה. כתבתי להם שזו חזירות - ולא קיבלתי תשובה", הוא מספר.

בר לא הסתפק בכך. הוא החליט לבדוק את כל סל הקנייה שביצע כאמור חודש קודם לכן באחד מסניפי איקאה בנורבגיה, לרגל ריהוט דירתו החדשה. מלבד הספה, הסל הזה כלל מיטה זוגית, ארונית לילה, שולחן עם 4 כיסאות, שני שולחנות סלון ושטיח קטן. בר שילם עליו 5,124 שקל. בישראל אותו הסל בדיוק עולה 9,014 שקל ובהשוואת שיעור המע"מ, המחיר בישראל גבוה בכ-86%.

מה קרה להבטחה להוריד מחירים?

מבדיקת "גלובס" עולה כי המקרה של בר אינו חריג, ובכל הקטגוריות שנבדקו בבדיקה אקראית, המחירים באיקאה ישראל גבוהים בעשרות עד מאות אחוזים מהמחירים באיקאה נורבגיה.

כך לדוגמה, בקטגוריית הרהיטים ישלם הצרכן הנורבגי על מיטה זוגית מדגם TRYSIL סך של 403 שקל בלבד (380 שקל לאחר השוואת המע"מ לשיעורו בישראל). הצרכן הישראלי ישלם יותר מכפול - 895 שקל - פער של 122%, או 135% בהשוואת מע"מ.

על מיטה זוגית מפורניר עם ארגז אחסון ישלם הצרכן הנורבגי 1,290 שקל, ואילו הצרכן הישראלי ישלם מחיר הגבוה ב-54% - 1,985 שקל.

רק לפני 8 חודשים הכריזה איקאה ישראל על הורדת מחירים כללית, במהלך תדמיתי שזכה לסיקור תקשורתי רחב. מנכ"ל החברה, שוקי קובלנץ, אמר כי ההוזלה מתאפשרת בשל הוזלה שביצע הספק ונוכח התייעלות.

באותה מסגרת מסר קובלנץ כי מחירי הספות וספות מיטה יוזלו בשיעור של 7%. פערי המחיר התהומיים העולים מהבדיקה שהתבצעה כעת, לאחר ההוזלה עליה הצהירה הרשת בישראל, מעלים שאלות קשות גם בנוגע להצהרות אלה.

באותו מעמד ובהתייחס למוצרים שלא הוזלו, אמר אז קובלנץ כי "יש הרבה מוצרים שלא יכולנו לגעת במחיר שלהם. מבחינתנו מדובר בנגיעה דרסטית". האמנם? לא ממש.

הנה כמה דוגמאות נוספות. זוג המבקש לרכוש עריסה לתינוק בנורבגיה ישלם עליה 342(323 שקל אחרי השוואת מע"מ), ואילו בישראל הוא ישלם מחיר כפול - 645 שקל.

פריט אהוב במיוחד על ילדות בגיל הגן הוא מטבח למשחק. בזמן שמחירו של הפריט בנורבגיה 253 שקל (238 שקל אחרי השוואת מע"מ) - בישראל מחירו גבוה ב- 56%(66% אחרי השוואת מע"מ), ועומד על 395 שקל.

רוצים לקנות אוניברסיטה לפעוט? תחשבו שוב, כי בזמן שבנורבגיה היא תעלה לכם 146 שקל, בישראל מחירה ינסוק כבר ל-195 שקל - פער של 41% כאשר משווים את המע"מ.

ואם אתם רוצים גם גוף תאורה "דנסה" (כדור דיסקו עם תאורת לד), הרי שכאן תשלמו מחיר יותר מכפול - 195 שקל לעומת 96 שקל בנורבגיה.

גם בגופי תאורה אחרים ישנם פערים עצומים: מנורת תקרה לבנה "סקויאיג" תעלה בישראל 145 שקל ובנורבגיה רק 95 שקל - פער של 53%.

על פניו נראה כי בקטגוריות ובמוצרים שבהם אין מתחרים משמעותיים לאיקאה, הצרכן הישראלי ישלם מחיר כפול ויותר, ובקטגוריות שבהן התחרות לאיקאה משמעותית יותר - פערי המחיר יהיו עשרות אחוזים. בכל המקרים מדובר, כמובן, בפער מחירים גבוה.

קטגוריה נוספת שנבדקה היא הטקסטיל לבית. עבור ציפה ושתי ציפיות מסוג SISSELA ישלם הצרכן הישראלי 95 שקל - פי שניים מהמחיר בנורבגיה המסתכם ב-47 שקל.

במוצר דומה מדגם BRUNKRISSLA תגבה איקאה ישראל 33% יותר מהמחיר שגובה איקאה נורבגיה - 95 שקל לעומת 71 שקל.

גם בקטגוריית כלי הבית אין בשורה לצרכן הישראלי: מחירה של קערה מסוג ליבנה בישראל הוא 49 שקל ובנורבגיה - 33 שקל - פער של 49%. קרש חיתוך "אפטיטליג" מבמבוק עולה בישראל 95 שקל ובנורבגיה - 66.5 שקל - פער של 43%.

איקאה: יש שורה של סיבות

מאיקאה נמסר בתגובה: "החל מ-2003 הקפידה איקאה על הורדת מחירים של 17% במצטבר וממשיכה לפעול באופן קבוע להוזלתם. יתרה מכך, איקאה היא החברה היחידה בישראל המתחייבת למחיר קבוע לאורך כל השנה, תוך שהיא מציעה מוצרים במחירים אטרקטיביים ומשתלמים.

"פער המחירים בין ישראל ובין יתר מדינות אחרות בעולם יכול לנבוע משורה של סיבות, בהן עלויות שינוע, לוגיסטיקה, מלאים, מיסוי, תקינה מקומית, כמו גם עלויות תפעול אחרות".

sheen-shitof

עוד בוואלה!

תרפיית מציאות מדומה: טיפול להתמודדות עם חרדה

בשיתוף zap doctors

המע"מ בישראל נמוך מבנורבגיה

כיוון שבישראל המע"מ נמוך מאשר בנורבגיה, אזי הוא לא יכול להסביר את פערי המחירים. על פניו, גם הוצאות השינוע אינן מספקות הסבר מניח את הדעת, כיוון שאיקאה העולמית עובדת עם עשרות מפעלים ברחבי העולם, וגם איקאה ישראל מזמינה הסחורה מ-50 מדינות שונות.

ומה באשר לשכר? בנורבגיה, מתברר, הוא גבוה הרבה יותר מהשכר בישראל. בר עצמו, ששימש בתפקיד ניהולי בחברה בנורבגיה והעסיק סטודנטים ועובדים מזדמנים, נדרש לשלם 76 שקל לעובד - סכום המשקף את התעריף הנמוך המשולם לעובדים בנורבגיה, בדומה לשכר המינימום. לדבריו, "נורבגיה היא מדינה יקרה. יש מס מעביד רציני, ולעובד מגיעים 25 ימי חופשה בשנה - הרבה יותר מאשר בישראל".

אז למה יש כזה פער? לתחושתו של בר, זו פשוט שיטת מצליח: "נוקבים מחיר, וזה עובד, אנשים משלמים. בחברה הנורבגית עוד קיים העניין הזה של בושה לעסקים. אם יפרסמו על מישהו שהוא עד כדי כך מפקיע מחירים - אנשים יגיבו, והספקים ירגישו לא נוח. שם עוד יש את המושג של בושה. נורבגיה היא מדינה יקרה, ואתה משלם לעובדים שכר מאוד גבוה. לכן אין שום דבר בעולם שיכול להסביר פערי מחירים כאלה".

איקאה. גלובס
איקאה/גלובס

דעה / אילנית חיות: כל מי שמבין שהוא יכול לחלוב את הצרכן הישראלי, שולח יד לעטינים

למה עריסת תינוק שנמכרת באיקאה נורבגיה ב-323 שקל, עולה לצרכן הישראלי כפול? ולמה הספה לסלון שהצרכן הנורבגי קונה אותה באיקאה ב-1,337 שקל, עולה לנו פי 1.5 - כ-2,800 שקל?

כי איקאה ישראל של מתיו ברונפמן למדה מהר מאוד שכאן אפשר להרוויח על גב הצרכן הישראלי הרבה יותר. לצרכן אין יותר מדי אלטרנטיבות בטווח המחירים הזה, וגם כשגובים ממנו מחיר כפול - הוא קונה ובגדול. כמה גדול? הצרכנים הישראלים מוציאים באיקאה יותר ממיליארד שקל בשנה.

איקאה ישראל אינה מקופחת בתנאים המסחריים מול זכיינים במדינות אחרות, ואם אלה הפערים - אתם כבר יכולים להבין לבד מה רמת הרווחים של החברה הפרטית שמסרבת למסור לנו נתונים. נכון. היא לא חייבת. אבל כשהיא מפקיעה מחירים - לפחות שלא תתחיל לספר לנו סיפורים.

בכל פעם שנערכת השוואת מחירים לחו"ל, מיד נשמעת כאן זעקה המאשימה את המע"מ הגבוה. אבל כשמדובר בנורבגיה - הרי שהמע"מ גבוה יותר (25%), השכר גבוה יותר, ובכלל המדינה יקרה יותר.

ועדיין לא מעיזים שם להפקיע מחירים. יואב בר, ישראלי המתגורר בנורבגיה כבר 8 שנים, אומר שבנורבגיה לא אבדה להם הבושה. כן, הם מתביישים להרוויח כמו חזירים.

בישראל הבושה הזאת כבר אבדה מזמן, וכל מי שמבין שהוא יכול לחלוב את הצרכן הישראלי - ממהר לשלוח יד לעטינים וללחוץ הכי חזק שאפשר.

  • עוד באותו נושא:
  • איקאה

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully