וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

משרד האנרגיה רוצה להפוך את רשת החשמל לחכמה

הדי כהן

3.5.2015 / 11:02

רשת חשמל חכמה מאפשרת זרימה דו-כיוונית של נתונים על צריכת החשמל והעלות - מהספק ללקוח, ומהלקוח לספק, ובכך מסייעת להוזיל את צריכת החשמל

חברת חשמל. David Silverman, GettyImages
חברת חשמל/GettyImages, David Silverman

משרד האנרגיה מחפש מידע להפיכת רשת החשמל בישראל לרשת חכמה שתאפשר חיסכון משמעותי בצריכת החשמל. מכרז יתפרסם בסוף השנה.

משרד האנרגיה מחפש מידע (RFI) שיעזור לו להסב את רשת החשמל בישראל לרשת חכמה - כך מצוין באתר המשרד. בשלב הנוכחי מחפש המשרד מחברות בעלות ניסיון בתחום להציג בפניו תכנית להסבת הרשת, ועד סוף השנה מתכנן לפרסם מכרז.

הביקוש העולה לחשמל, הידללות מקורות האנרגיה הקונוונציונליים מחד, וכניסת מקורות אנרגיות חלופיים כאנרגיות מתחדשות מאידך, יוצרים כיום אתגר בניהול רשת החשמל. כיום רשת החשמל בישראל הינה "רשת טפשה" המאפשרת זרימת נתונים וחשמל רק לכיוון אחד - מספקית החשמל (חברת החשמל) לכלל צרכני החשמל בישראל.

במציאות כזו, לביקושים לחשמל יש השפעה רבה על תנודתיות הצריכה שלו. בעונות ושעות בהן מצוי שיא ביקוש החשמל בשיאו, התנודתיות הגדולה משפיעה על רשת החשמל ויכולה אף להפיל אותו. כך למעשה, נגרמות הפסקות חשמל. על מנת למנוע מקרים מסוג אלו, משקיעה חברת החשמל משאבים רבים, ואולם הפעולות שהיא יכולה לעשות הן מוגבלות, ודורשות ממנה השקעה כספית גדולה.

בדיוק לשם כך מיושמות היום בעולם טכנולוגיות להפיכת רשתות חשמל לרשתות חכמות (smart grid). להבדיל מרשת החשמל שמאפשרת זרימת נתונים בכיוון אחד, רשת חשמל חכמה מאפשרת זרימה דו-כיוונית - מהספק ללקוח, ומהלקוח לספק. מבחינה אידיאלית לכל בית פרטי או בניין יופיע צג שבו יופיע מידע על נתוני צריכת החשמל והעלות של כל מכשיר בבית. בצורה זו, יוכלו הלקוחות לנהל את הצריכה שלהם וכך לחסוך בחשמל.

ברמת המאקרו, רשת חשמל חכמה מאפשרת לספקית החשמל לייצב את הביקושים במשק, וכך למנוע תנודתיות בחשמל והפסקות חשמל. חברת החשמל תוכל להיות במעקב אחר נתוני הצריכה בבתים, ובשעות בהן חסר חשמל, היא תוכל - כמובן בהסכמה מראש - לכבות את מכשירי החשמל אשר צורכים הרבה חשמל (כמו למשל את מכונת הכביסה או את המייבש). חח"י תוכל להפעיל מחדש את המכונות בשעות בהן יש עודף לחשמל כמו למשל בשעות הלילה.

לשכת המדען הראשי במשרד האנרגיה הבין את היתרונות הגלומים ברשתות חשמל חכמות, ובדיוק לשם כך מבקש לקבל עוד מידע בנושא. על פי ה-RFI שמופיע באתר משרד האנרגיה, בשלב זה מבקש המשרד לקבל מידע כללי שיעזור לו לגבש מדיניות להסבת רשת החשמל לרשת חכמה. מידע זה צריך להיות מבוסס על סטנדרטים וניסיון בינלאומיים.

עוד מבקש המשרד במסמך שפרסם, מידע פרטני יותר שיכלול דוגמאות לפרויקטים של "מיקרו גריד". אלו הם פרויקטים של הסבת הרשת לרשת חכמה באזור מצומצם יותר כמו רחוב, שכונה או קיבוץ.

שר התשתיות הלאומיות, האנרגיה והמים, סילבן שלום: "פיתוח הרשת החכמה - Smart Grid הינה אבן דרך נוספת בהפיכת רשת החשמל הארצית לבטוחה, יעילה ואמינה יותר. זוהי רשת חכמה היודעת לתאם באופן אוטומטי בין ייצור חשמל ירוק: רוח, שמש וגז באלפי אתרים לבין הביקושים. זהו צעד נוסף בפעילות המשרד לפיתוח כלל התשתיות והמערכות במדינת ישראל לטכנולוגיות הנדרשות במאה ה-21".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    1
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully