וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

הכחשת עושר: רוב המיליונרים מגדירים עצמם כמעמד בינוני

אהרון רוזן

7.5.2015 / 22:53

"סקר המיליונרים" של CNBC: רק 4% מהמיליונרים האמריקאים בחרו בתואר "עשירים" או "בעלי אמצעים", ו-5% הגדירו עצמם כ"מעמד גבוה"

בחור גבר איש עשיר מעשן סיגר. ShutterStock
בחור גבר איש עשיר מעשן סיגר/ShutterStock

המיליארדר דייויד טפר מגדיר עצמו "אבא מהמעמד הבינוני שכלוא בגוף של גבר עשיר". לרוב המיליונרים, מתברר, יש נטייה דומה של הכחשת עושר. לפי תוצאות "סקר המיליונרים" השלישי שערך ערוץ הכבלים הכלכלי CNBC, רוב המיליונרים האמריקאים מתארים עצמם כמעמד בינוני או מעמד בינוני גבוה, למרות שהם משתייכים לעשירון העליון של האוכלוסייה במונחים חברתיים-כלכליים.

44% מ-750 המיליונרים שנסקרו תיארו עצמם כמעמד בינוני, ו-40% אמרו שהם מעמד בינוני גבוה. רק 4% בחרו בתואר "עשירים" או "בעלי אמצעים", ו-5% הגדירו עצמם כ"מעמד גבוה". אפילו אמריקאים ששווים 5 מיליון דולר ויותר - 5% העשירים ביותר באוכלוסייה - עדיין רואים עצמם כמעמד בינוני, יותר מאשר כעשירים.

49% מגדירים עצמם מעמד בינוני גבוה, ו-23% מסתפקים בהגדרת המעמד הבינוני. רק 11% מהם רואים עצמם עשירים. מומחים אומרים שהממצאים נובעים במידה חלקית מן הפסיכולוגיה של עשירי ימינו, שמצויים במגננה כתוצאה מהתרחבות הפערים בינם לרוב הציבור, וכן מהפער בין עשירי-העל לעשירים ה"רגילים".

מחקרים מראים שיותר משלושה רבעים מהמיליונרים בימינו עשו אם הונם בעצמם, והתחילו את דרכם במעמד הבינוני או הנמוך. אותם מיליונרים מתוצרת עצמית עדיין רואים עצמם במידה רבה כתוצר של ערכי המעמד הבינוני - עבודה קשה, צניעות ומשפחה - למרות שצברו הון בינתיים. כמו אמריקאים רבים, העשירים עדיין משווים עצמם לגבוהים מהם בסולם החברתי-כלכלי יותר מאשר לנמוכים מהם בסולם. מול עשירי-העל, הם רואים עצמם כמעמד בינוני.

מחקר מהשנה שעברה מצא שהאמריקאים שמצויים במחצית התחתונה של המאיון (1%) העליון של האוכלוסייה במונחי עושר לא נהנו מגידול בהכנסתם יחסית להכנסה הלאומית ב-20 השנה האחרונות. אבל המאון העליון של המאון העליון, 0.01% מהאוכלוסייה שהם העשירים ביותר - אלו ששווים יותר מ-100 מיליון דולר - נהנו מעליית חלקם בהכנסה הלאומית בארה"ב, מ-5% ב-1995 לכמעט 12% בשנה שעברה.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    1
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully