וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

בדיקה: איפה הכי משתלם לקנות מכונת קפה?

מיכל רז-חיימוביץ'

11.5.2015 / 8:28

התחרות הערה מוזילה את מחירי מכונות הקפה. בדיקת "גלובס" מגלה כי רשתות החשמל מציעות על דגמי נספרסו מחירים נמוכים אפילו מאלה שמציעה נספרסו עצמה באתר שלה, ושבכל מקרה כדאי להתמקח

מכונת הקפה העתיקה של אילן אזולאי. רותם דרוב
מכונת הקפה העתיקה של אילן אזולאי/רותם דרוב

ערוצי הקנייה של מכונות הקפה רבים, ויש מגוון מותגים: מתחנות דלק (כל חברה והמותג אותו היא משווקת), עבור ברשתות חשמל ובאתרי האינטרנט שלהן, חנויות ואתרים מתמחים ועד מתחם הדיוטי פרי.

התחרות ערה, בעיקר בכל הנוגע למכונות נפוצות דוגמת אלה של נספרסו.

"נספרסו שולטת ביותר מ-80% מענף מכונות הקפה בישראל", אומר גורם בענף רשתות החשמל. "נתח השוק שלה בתחום הקפסולות גבוה מ-80%, והמתחרים נלחמים על-ידי השקת דגמים חדשים וקידומי מכירות. בין הרשתות, עיקר התחרות מתמקדת במכונות של נספרסו, שנמכרות בלפחות 20% מתחת למחיר המחירון".

גם מדד החיפושים בקטגוריית מכונות הקפה של זאפ מלמד כי לנספרסו שליטה ברורה בענף, שבעה הדגמים הראשונים מתוך עשרת הדגמים שהגולשים מבררים פרטים אודותיהם - הם דגמי נספרסו.

הענף הביתי לחובבי משקאות האספרסו נחלק לשני ז'אנרים עיקריים: מכונות קפסולות ומכונות אוטומטיות (הטוחנות פולי קפה ומפיקות קפה במקום).

היתרון המרכזי במכונות קפסולות הוא נוחות ופשטות, וכאמור, היצרנית הדומיננטית היא נספרסו, שנאלצת לאחרונה לחלוק את היצע הקפסולות (הגדול ממילא) שלה, עם קפסולות תואמות דוגמת אלה של קפה ג'ו, עלית או אילנ'ס, שהן זולות יותר.

מכונות אחרות הפועלות באמצעות קפסולות כוללות את אילי המציעה מכונה קומפקטית התואמת לתערובות המוצלחות של המותג האיטלקי, מכונות התואמות לקפסולות של לוואצה הן בדגמי אמודו מיו שנמכרות רק בתחנות פז או לקפסולות לוואצה בלו, הנמכרות בחנויות. חברת קפסולות נוספת היא אספרסו קלאב, המציעה מגוון קפסולות גדול ודיל המציע לשלם עבור קפסולות בלבד (פירוט בהמשך).

היתרון במכונות האוטומטיות, מעבר לארומה, הוא באפשרות לגוון בסוגי הקפה ולהתאים את הקפה הרצוי בדיוק (מידת טחינה, חוזק וכדומה). לפי מדד החיפושים בזאפ, המותג הדומיננטי בקטגוריה הוא סאקו מבית פיליפס. בין המותגים האחרים המגוונים קיימות מכונות של ניבונה, יורה, ברוויל ודלונגי, שהשיקה לאחרונה קו מוצרים איכותיים בטווחי מחירים של 3,500 עד 12,000 שקל ועוד.

קטגוריה נוספת שהולכת ונעלמת מהנוף היא של מכונות קפה ידניות המפיקות קפה מפולים שנטחנים מראש או במקום (למי שיש טוחן ביתי נפרד). ההתעסקות עם הכנת הקפה והלכלוך הבלתי נמנע, לצד חיסרון של אובדן הטריות - דחקו את המכונות הללו לשולי המכירות.

"גלובס" בדק היכן משתלם לרכוש את מכונת הקפה למטבח הביתי או למשרד - וחזר עם מסקנות:

מי שמתעניין במכונות נספרסו, ימצא את המחיר הנמוך ברשתות החשמל: ההבדלים בין הרשתות זניחים, אם כי העומדים על המקח יוכלו לקבל הנחה סמלית (גם באמצעות הטבה על רכישת קפסולות).

מכונות נספרסו נמכרות גם באתר האינטרנט ובחנויות הבוטיק של החברה, אולם ברשתות החשמל הן זולות יותר ובצורה משמעותית: דגם פיקסי C-60, לדוגמה, נמכר באתר נספרסו ב-970 שקל בשעה, שבחנויות מצאנו אותו גם ב-650 שקל; דגם לטיסימה טאץ' נמכר בחנויות ב-1,400 שקל, לעומת ב-1,800 שקל באתר נספרסו.

מכונות אוטומטיות

חנויות מתמחות

מי שמעדיף מכונות אוטומטיות, יעשה בתבונה אם יפנה לחנויות המתמחות, בגלל המגוון ובגלל אנשי המקצוע שיוכלו לכוונו למכונה המתאימה לו - גם בשיחת טלפון מקדימה.

המותגים שהומלצו לנו היו של סאקו (באמיגו), של ניבונה (בקופי אקספרס) ודלונגי (המרכז הארצי למכונות קפה): את דגם ניבונה 757 מצאנו במחיר הנמוך ביותר בקופי אקספרס (ב-4,000 שקל לעומת 4,300-4,700 אצל המתחרים), ואת הדגם סאקו מינוטו אספרסו הזול מצאנו במרכז הארצי למכונות קפה ב-2,800 שקל (במקום ב-2,900-3,200 אצל המתחרים).

דגמים אחרים של סאקו הוצעו בהנחה של עד 300 שקל מהמחירון בחנות אמיגו, שבה גם מצאנו את מכונת דלונגי (דגם 221110) במחיר הנמוך ביותר: 3,000 שקל, לעומת כ-3,500 שקל אצל המתחרים.

במרכז הקפה הישראלי יש מבצע נחמד על דגמי דלונגי: בקנייה מקבלים 4 ק"ג קפה או שובר ורדינון בסך 500 שקל ו-24 חודשי אחריות.

את ההתרשמות הראשונית למחיר ולדגמים הרבים מומלץ לקבל באתרי האינטרנט - כמעט כל חנות מתמחה מחזיקה באתר מכירתי ומקיף שיאפשר לכם לבוא לנקודת המכירה (או להשלים את העסקה טלפונית) עם ידע שיוכל להוביל להנחה - גם אם דרך אספקת פולי קפה ראשונית.

הביקוש והתחרות

לפי ההערכות, כ-140 אלף מכונות קפה נמכרות מדי שנה בישראל. לדברי מנכ"ל א.ל.מ, צביקה אהרונוביץ', בין 2009 ל-2012 חלה עלייה דרמטית בקניות. "כל שנה כמות מכונות הקפה שמכרנו הוכפלה, ובעיקר מכונות הקפסולות. מ-2012 ממשיך אמנם הגידול במכירות אולם בכ-15% בשנה.

"אלמנט הגודל מכריע. כשנספרסו פרצה עם מכונה קטנה שלא תופסת הרבה מקום, הרגשנו שהמכירות קפצו. מודעות למכונות האוטומטיות קיימת, אבל אנחנו מוכרים מעט מאוד - לא בגלל המחיר, אלא בגלל הגודל. אם היו יותר מכונות אוטומטיות וקומפקטיות, אין לי ספק שהסגמנט הזה היה מוכר יותר".

מיכאל רבינוביץ', מנכ"ל פאוזה המשווקת מכונות ומוצרי קפה של סאקו ולוואצה, מתייחס למגמות בענף: "מחירי מכונות הקפה של כלל המותגים נמצאים בירידה. התחרות במכונות האוטומטיות באה לידי ביטוי מכיוון היצרנים שמבינים שעליהם להציע מוצרים עם מחירים נגישים מבלי להתפשר על פונקציונליות".

לדבריו, נוחות השימוש מכרעת: "רוב הקונים מעדיפים מכונה המאפשרת הכנת קפה בלחיצה אחת - בין אם בקפסולה או מכונה אוטומטית. מי ששותה קפוצ'ינו יעדיף מכונה הכוללת מקציף אינטגרלי ולא מקציף חיצוני, שהפקת הקפה תהיה מהירה וקלה".

מכונות קפה. גלובס
מכונות קפה/גלובס

מכונות קפסולות

רשתות חשמל: בעיקר נספרסו

■ שקם אלקטריק: הרשת מוכרת רק מכונות נספרסו: דגם C60 ב-660 שקל ודגם לטיסימה טאץ' ב-1,400 שקל. המוכרת הבטיחה "למכור בפחות מהמתחרים כשתביעי נכונות לקנות, וציינה כי ההנחה תהיה כ-10% בתשלום באשראי או במזומן. באתר האינטרנט של שקם אלקטריק מוצעות מכונות נספרסו בשיטת מכרז. המחיר ההתחלתי לדגם לטיסימה טאץ' הוא 1,090 שקל.

■ טרקלין חשמל: בכניסה לחנות בתל-אביב עומד דוכן של מכונות נספרסו, ונציגי המכירות ממליצים בלהט על מכונות הקפסולות - שמחיריהן דומים לאלה של שקם אלקטריק - 650 שקל לדגם פיקסי ו-1,450 שקל ללטיסימה טאץ'. "למה להוציא 4,000 שקל על מכונת קפה? קפסולות זה הכי נוח ושומר יותר על הטריות", הסביר הנציג כאשר ביקשנו לקבל מידע על מכונות אוטומטיות. הדגמים שנמכרים הם של דלונגי, והם לא מצויים בתצוגה. בזמן שהוא הראה לנו את המכונות בקטלוג ממוחשב, המשיך הנציג להלל את מכונות הקפסולות. גם באתר טרקלין חשמל מכרזים על מכונות הקפה: לטיסימה טאץ' מ-1,000 שקל ודגם פיקסי C60 מ-460 שקל.

■ מחסני חשמל: גם כאן נמכרים דגמי נספרסו בלבד, כשהנציג מסביר בנחישות כי "רוב הצרכנים קונים נספרסו". המחירים דומים למתחרים, ועם בקשת הנחה הסביר הנציג כי יוכל לבדוק מכירת דגמים מהתצוגה ב-20% הנחה.

■ א.ל.מ: כאן היצע המכונות גדול יותר: דגמי נספרסו ואילי בתחום הקפסולות ומכונות אוטומטית של ברוויל וניבונה. מחירי נספרסו דומים למתחרים ודגם אילי Y5 גבוה לעומת חנויות לנדוור: 1,400 שקל לעומת 1,200 שקל. בסניף א.ל.מ בדיוטי פרי הדגם הזה נמכר במחיר הזול ביותר שמצאנו, וההפרש גדול: 700 שקל (180 דולר) בלבד.

מחוץ לרשתות

■ פז (Yellow): פז מוכרת בסניפי Yellow את מכונות הקפסולות של לוואצה מדגמי אמודו מיו. אלה מכונות קומפקטיות הפועלות עם קפסולות תואמות. בימים אלה מכונת הפאבולה קפוצ'ינו (כוללת מקציף) עולה 450 שקל. הקפסולות עולות כ-2 שקלים ליחידה (במסגרת מבצעים המחיר יורד לכ-1.70 שקל ליחידה).

■ דלק (מנטה): בחנויות מנטה שבתחנות דלק נמכרות לא רק קפסולות של ג'ו התואמות למכונות נספרסו אלא גם מכונות קפה שהושקו לאחרונה. המכונה הקומפקטית Barista עולה 400 שקל (200 שקל תוספת למקציף חלב נפרד). המחיר לקפסולה הוא כ-2 שקלים: 20 שקל למארז המכיל 10 קפסולות).

■ קפה ג'ו: הרשת השיקה אתר סחר למכונות ולקפסולות.

■ אספרסו קלאב: כאן מציעים עסקה בהתחייבות ל-12 חודשים, הכוללת תשלום עבור הקפסולות בלבד: נציג המכירות של החברה הציע לנו עסקה הכוללת מכונה מדגם mushroom ומקציף חלב נפרד (שערך השניים בנפרד הוא 1,100 שקל) בעסקה לפיה נשלם 139 שקל בחודש למשך שנה, כלומר סך של 1,668 שקל עבור 840 קפסולות (בחישוב של 70 קפסולות לחודש).

מחיר המכונה האמיתי

מכונה אוטומטית עולה בממוצע כ-4,000 שקל, ואילו מכונת קפסולות עולה רק כ-1,000 שקל, אלא שיש לקחת בחשבון את העלויות הקבועות: הקפסולות. בצריכת 50 כוסות קפה בחודש, העלות החודשית תעמוד על 110 שקל (כ-2.2 שקלים לקפסולה), בראייה שנתית מדובר על 1,320 שקל כשצריכת הקפה מדודה יחסית.

פולי קפה למכונות הקפה האוטומטיות, שמחירן מתחיל בכ-3,000 שקל - יעלו כ-120 שקל לק"ג שיספיקו לכ-140 כוסות קפה, כך שההוצאה תסתכם בכ-42 שקל לחודש לצריכת 50 כוסות קפה ו-504 שקל בשנה - מכאן שבטווח הרחוק, מכונות הקפה האוטומטיות משתלמות בהיבט הכלכלי.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully