וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

"מדד חודש מאי יעלה ב-0.2%, הריבית תישאר ללא שינוי"

17.5.2015 / 7:02

אלכס זבז'ינסקי, כלכלן ראשי במיטב דש: "מדד המחירים לחודש אפריל מפחית הסתברות לצעדים מוניטאריים נוספים ע"י בנק ישראל. אנו ממשיכים להעריך שהריבית תישאר ללא שינוי בחודשים הקרובים"

הנגידה קרנית פלוג  בוועידת רוה"מ, אוקטובר 2013. דרור עינב
קרנית פלוג/דרור עינב

מדד חודש אפריל שפורסם ביום שישי ועלה ב-0.6% הפתיע במקצת את כלכלני המאקרו במשק. אלכס זבז'ינסקי, כלכלן ראשי במיטב דש, מציין בתגובה למדד כי התרומה העיקרית לעלייה במדד שייכת לסעיף "הארחה ונופש בארץ ובחו"ל" בעקבות החגים, לעלייה עונתית במחירי ההלבשה ולהתייקרות חדה במחירי הירקות והפירות.

קצב האינפלציה ב-12 החודשים האחרונים עלה ממינוס 1% למינוס 0.5%. מדד ללא סעיף הדיור עלה בשיעור גבוה של 0.9%. "רמות אלה של מדד חודש אפריל בדרך כלל תאמו סביבת האינפלציה של לפחות מעל 1%. ניתן לציין, שלראשונה ב-5 השנים האחרונות, לא הייתה אף תת-קטגוריה של המוצרים והשירותים שהמחירים בה ירדו מעבר ל-3%. לעומת זאת, נרשם משקל שיא של 9.6% של הפריטים שהמחיר שלהם עלה ביותר מ-3%".

"לאחר תקופה ארוכה במהלכה ירד בהתמדה משקל המוצרים והשירותים שהמחיר שלהם עלה, ניכר שינוי המגמה בחודשים האחרונים. לאחר מדד אפריל אפשר להרגיש בטחון גדול יותר בתחזית שלנו לעלייה של 1.4% במדד המחירים ב-12 החודשים הבאים (ללא התחשבות בהשפעה אפשרית של פטור ממע"מ על מוצרי ייסוד)".

זבז'ינסקי מעריך כי המדד של חודש מאי צפוי לעלות ב-0.2% בהשפעה של התייקרות הדלק, התייקרות עונתית במחירי ההלבשה וההנעלה והמשך עלייה במחירי הירקות והפירות. גם המדד של חודש יוני צפוי לעלות ב-0.2% בעיקר בהשפעת הגורמים העונתיים.

קצב ההתייקרות בסעיף הדיור, שמשקף מחירי השכירות, ירדה מ-3.1% בדצמבר ל-2.1% בחודש האחרון. "אנו לא חושבים שהירידה משקפת שינוי מגמה ומעריכים שמחירי הדירות להשכרה יתייקרו בשנה הקרובה בכ-2.5%-3.0%. לעומת זאת, קצב ההתייקרות של מחירי הדירות בבעלות שעלו בחודש פברואר ב-0.6%, ממשיך להתגבר בחצי השנה האחרונה. מדד המחירים לחודש אפריל מפחית הסתברות לצעדים מוניטאריים נוספים ע"י בנק ישראל. אנו ממשיכים להעריך שהריבית תישאר ללא שינוי בחודשים הקרובים".

איילת ניר, הכלכלנית הראשית של בית ההשקעות "יצירות", אמרה כי "מדד חודש אפריל שעלה ב-0.6% תומך בהערכות שלפיהן האינפלציה במשק הישראלי הגיעה לתחתית כבר בפברואר-מארס, ומכאן היא צפויה לטפס כלפי מעלה ולהיכנס אל תוך טווח יעד יציבות המחירים, בפברואר 2016.

"מדד חודש אפריל, אפוא, אינו תומך בהפחתת ריבית נוספת במשק. עם זאת, חולשה ניכרת בנתוני סחר החוץ בחודשים האחרונים, בשילוב עם לחץ על שער השקל והצפי להתמתנות בהיקף הסחר העולמי, עשויים להוביל את בנק ישראל להפחית את הריבית במשק, מתוך דאגה פן התמתנות קצב הצמיחה והתחזקות השקל יפגעו באותה התאוששות במדד המחירים לצרכן מרמתו השלילית". ניר מוסיפה, כי להתפתחות שער החליפין ב-10 הימים הקרובים, אם כך, תהיה חשיבות מכרעת בקביעת הריבית בסוף החודש.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    1
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully