וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

שוכרי דירות על קידום חוק השכירות: "צעד בסיסי והכרחי"

דנה נחום

20.5.2015 / 8:57

אמש פורסם בערוץ 2 כי שר האוצר כחלון יקדם את החוק שיזמה ח"כ סתיו שפיר, שיקפיא את שכר הדירה לכמה שנים מיום חתימת הסכם השכירות. לילך רובין ממקימי ועד שוכרי הדירות: "השוק פרוץ לחלוטין ושוכרי הדירות הם קורבנות חסרי אונים, חייבים שינוי"

כניסת השר משה כחלון לתפקיד שר האוצר, מאי 2015. נועם מושקוביץ
שר האוצר, משה כחלון/נועם מושקוביץ

הפרסום בערוץ 2 אמש, כי שר האוצר הטרי, משה כחלון, שוקל לחדש את הליכי החקיקה של "חוק השכירות" שיזמה ח"כ סתיו שפיר בכנסת האחרונה, עורר לא מעט תקוות בקרב שוכרי דירות בישראל. החוק, אם אכן יעבור, אמור למנוע מבעלי דירות להעלות את שכר הדירה במשך תקופה שתיקבע בחוק ואף עשוי לכלול שורת תנאים שעל הדירה המושכרת לעמוד בהם.

"שוק השכירות שווה ערך להתעללות בבני אדם", קובעת לילך רובין, 42, ממקימי ועד שוכרי הדירות שמקדם בשנה וחצי האחרונות אמנה הקוראת להסדרת שוק השכירות בישראל. "באשקלון, למשל, מחירי השכירות עלו בשנה האחרונה בכ-20% ועל מה? יש אינסוף דירות שמושכרות בתנאים מחפירים, השוק פרוץ לחלוטין ושוכרי הדירות הם קורבנות חסרי אונים ולכן חייבים לעשות שינוי".

רובין מתגוררת כיום בדירת 2.5 חדרים ברמת גן, ומשלמת שכר דירה של 3,600 שקל בחודש. יוזמת האמנה להסדרת שוק השכירות נולדה אצלה לאחר שהתגוררה בדירת 28 מ"ר בתל אביב. "בעל הדירה התעלל בי", היא טוענת. "ביום חתימת החוזה הוא העלה לי את שכר הדירה ב-400 שקל ולי כמובן לא נשארה אופציה אלא לחתום. גרתי בדירת 28 מ"ר ושילמתי 4000 שקל. זו היתה דירה מהגיהינום, עם הזמן התקרות התחילו לקרוס נהיה חור בקיר של האמבטיה והיו לילות שלמים שלא נרדמתי מפחד שהדירה פשוט תקרוס עליי".

פבלו ומיטל קל, 28, מתל אביב מספרים כי הם "מתגלגלים" בין דירות שכורות כבר כמה שנים. בעבר התגוררו בבאר שבע, ובשנה האחרונה החליטו לעבור לתל אביב בעקבות מקום עבודתם. כיום הם מתגוררים בדירת 3 חדרים ומשלמים שכר דירה של 6,500 שקל בחודש.

"בתקופה שגרנו בבאר שבע שכרנו כמה דירות ראינו שהמחירים עולים בכל שנה ביותר מ-5%", הם מספרים. "באחד המקרים הכי קיצוניים שקרו לנו, בעל הדירה החליט זמן קצר לפני הארכת החוזה כי הוא מעלה את שכר הדירה ב-700 שקל, בטענה כי מצב השוק מחייב אותו להעלות. הוא לא שיפץ או צבע את הדירה כדי להצדיק את ההעלאה הזו, ואנחנו בתור שוכרים נדחקנו אל הקיר".

על חוזה השכירות הנוכחי שלהם בדירה בת"א חתמו השניים לתקופה של 3 שנים כששכר הדירה צמוד למדד. לטענתם, החלק החשוב ביותר ברפורמה בשוק השכרת הדירות הוא הקפדה על אכיפה. "אנחנו אנשים בתחילת הדרך בלי כוח כלכלי, ואנחנו לא יכולים להתמודד עם בעלי נכסים אמידים כי בסופו של דבר נפסיד", הם אומרים. "אנחנו צריכים גיבוי ממשלתי לעניין. אבל צריך לזכור שבעולם החקיקה בנושא היא הרבה יותר תומכת בשוכרי הדירות, אבל זה טוב שמתחילים איפשהו".

אוהד מזרחי, 26, סטודנט למינהל עסקים, מתגורר בבאר שבע כשלוש שנים. לדבריו, בפרק הזמן הזה כבר הספיק לעבור בין שלוש דירות. כיום הוא מתגורר עם עוד שני שותפים בדירת 4 חדרים, בשכר דירה חודשי של 3,150 שקל. את הדירה הנוכחית הוא מתכוון לעזוב עם סיום החוזה.

"בכל הדירה לא מבין את צרכי האדם שגר בבית, לא מבין שיש דברים בסיסיים שצריך להחליף שיש להם בלאי טבעי כמו דוד שמש", אומר מזרחי. "יש לי חבר שבעל הדירה הקפיץ לו לפני שבוע את שכר הדירה ב-10% בלי שום סיבה. המחירים בבאר שבע עולים בממוצע ב7%-8% בשנה ואתה שואל את עצמך למה זה קורה?"

מזרחי קורא לסטודנטים ותושבים בעיר להתאגד ולהביא לדרישה משותפת להסדרת שוק השכירות בעיר: "אני רואה בחוק השכירות דבר הכרחי, צורך קיומי ובסיסי. כנראה שאני אמשיך לשכור דירות גם ב-10-15 שנים הקרובות וחייבים חקיקה וסדר בתחום. עכשיו אני סטודנט ויש לי זמן להיאבק עבור הנושא, אבל מה אעשה כשיהיו לי משפחה וילדים? לא אוכל לפעול באופן אקטיבי כי הדאגה העיקרית שלי תהיה לפרנס אותם".

גיא, שני ויובל טל שוכרים דירת 3.5 חדרים בראשון לציון מערב, בעבור 4,400 שקל בחודש. לדברי גיא, בכל השנים שבהן המשפחה מתגוררת בשכירות – שכר הדירה עלה מדי שנה, מה שמאלץ את בני הזוג להפריש לכך כ-50% משכרם. "ברגע שאנחנו משלמים סכום שהוא כמו משכנתא אנחנו לא מצליחים לחסוך כדי לצבור איזשהו הון ראשוני", מספר גיא.

בני הזוג מביעים ספק לגבי השפעת חוק השכירות בטענה כי מדובר בחוק לא ריאלי וקשה לאכיפה. "בעלי הדירות לא כפופים למדינה", הם מסבירים. "הם יעבירו איזשהו טופס שיוכיח כלפי המדינה שהם מקפיאים את שכר הדירה, אבל בפועל יעלו את השכירות כי אין יכולת אמיתית לאכוף את זה".

לטענת גיא, גם במקרה שבו יקפיאו את שכר הדירה ל-5 שנים, זה לא יעזור משום שכבר כיום שכר הדירה בישראל גבוה מאוד. "יש צורך לעשות רפורמה עמוקה יותר", הוא טוען. "בקרית גת לפני 5 שנים שילמתי 1,600 בחודש על דירת 90 מ"ר. כיום חבר שלי משכיר את אותה הדירה ב-3,000 וזה פער מטורף. גובה השכירות בארץ הוא לא נכון, ופה הבעיה. הרפורמה מאוד חלקית ולא מקיפה ויש צורך בעבודת שטח רחבה וארוכה כדי להביא לשינוי אמיתי".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully