וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

לידיעת עצורי פרשת 512: גם בקנטינות בבתי הכלא משלמים ביוקר

דנה נחום

21.5.2015 / 14:55

ל-20 אלף האסירים בישראל אין ברירה אלא לרכוש מוצרים בקנטינה של בית הכלא. מבדיקה עולה כי חברת ד.ד.ש מפיצי הדרום, המחזיקה בזיכיון להפעלת הקנטינות, גובה מחירים גבוהים בעשרות אחוזים ממחירי המוצרים ברשתות הדיסקאונט. החברה: "המחירים תואמים את מחירי השוק"

איציק אברג'יל עוזב את כלא רימונים, בדרך להסגרתו לארה"ב יחד עם אחיו מאיר אברג'יל, ינואר 2011. שלומי  גבאי, שלומי גבאי
כלא רימונים/שלומי גבאי, שלומי גבאי

קמעונאים המנצלים את כוחם המונופוליסטי כדי לגבות מחירים מופקעים זו תופעה מוכרת היטב בישראל – ומסתבר כי היא קיימת גם בבתי הכלא. מבדיקת וואלה צרכנות עולה כי מחירי מוצרים רבים הנמכרים בקנטינות בבתי הכלא גבוהים בעשרות אחוזים ממחירם ברשתות השיווק המוזלות (ראו טבלה). לאסירים, מטבע הדברים, אין ברירה אלא לרכוש אותם בקנטינה במחיר גבוה.

בזיכיון למכירה בקנטינות בבתי הכלא בישראל מחזיקה חברת ד.ד.ש מפיצי הדרום, שחולשת על 32 קנטינות. ב-2014 זכתה החברה במכרז הזיכיון בפעם השלישית – וזאת על אף שבעבר כבר הושמעו לא מעט טענות כלפי גובה המחירים שהיא גובה. כך, למשל, פוצה אסיר עולם ב-100 אלף שקל לאחר שתבע את ד.ד.ש מפיצי הדרום על הפקעת מחירי הטלכארדים שהיא מוכרת בקנטינות.

בישראל כלואים כיום כ-20,000 אסירים שלהם קצבה חודשית בגובה 1,600 שקל באמצעותה הם יכולים לרכוש בקנטינה של בית הכלא מוצרים בסיסיים. הזכויות לרכישה בקנטינה שונות בהתאם לסוג המאסר, כשאסירים פליליים יכולים לרכוש את המוצרים באופן ישיר כשלוש פעמים בחודש, ואילו אסירים ביטחוניים מגישים רשימה מרוכזת לכלל האסירים ומקבלים את המוצרים ישירות לאגפים.

בשנה האחרונה עודכן סכום ההוצאות המוענקות לכל אסיר לאחר שהתקבלה עתירתו של האסיר אייל בן משה מכלא שאטה. בן משה טען , כי "כוח הקנייה כאסיר מן המניין קטן במידה רבה בשנים האחרונות בעקבות עליית המחירים במשק, והמדינה אינה מאפשרת להדביק את הפער באמצעות הגדלת הסכום המותר להפקדה בחשבון האישי של האסיר לשם רכישת מוצרים בקנטינה". בעקבות עתירתו של בן משה, התחייב שב"ס לערוך מעת לעת בדיקה של התאמת הקצבה ליוקר המחיה.

"עליית המחירים המטורפת בשנים האחרונות לא מאפשרת לנו לחיות בכבוד", מסר אבנר הררי, אסיר מכלא רימונים שהורשע בעבירות קשירת קשר לפשע ואחזקת נשק, באמצעות עורך דינו איתן סבג. לטענתו, חברת ד.ד.ש מפיצי הדרום "מנצלת את המצב בכדי להעלות את המחירים על חשבון גבם של האסירים".

גם א', אסיר שעבד בעבר כמוכר בקנטינה בכלא רימונים טוען כי "לפני כחצי שנה, הורגשה ירידה במחיר של חלק מהמוצרים, אבל עם זאת נעשתה העלאה במחיר של מוצר אחרים". מדי כמה ימים אנו פותחים את העיתון, רואים את מחירי המוצרים וקולטים שעובדים עלינו. אנחנו יודעים שהמחירים גבוהים, אבל לצערנו אין לנו אפשרות לבחור ואין לנו את הפריבילגיה שיש לצרכנים מחוץ לכלא".

מנכ"ל ד.ד.ש מפיצי הדרום, אילן כהן, מסר בתגובה: "סקר השוואתי צריך להתבסס על שני נתונים עיקריים: רשימת המוצרים אמורה לכלול מגוון מוצרים שמשקף את נתוני הצריכה האמתיים ולא רשימת מוצרים הכוללת מוצרים שנבחרו מראש בידיעה שהם יקרים יותר. בחירת מוצרים שידוע מראש כי המחיר הוא מחיר מבצע ולא משקף את מחירם האמתי לאורך זמן חוטא לאמת. יתירה מזו, אין אפשרות ריאלית להתאים ברמה יומית ואפילו חודשית את המחירים בקנטינה למחירי השוק. קיים נוהל מסודר ומפוקח במסגרת המכרז של ביצוע סקרי מחירים בדיוק באותן רשתות זולות שבדקתם. בחינת מחירי המוצרים לאורך זמן מעלה כי המחירים תואמים את מחירי השוק ואף למטה מכך. זאת, בשל העובדה כי המחירים בקנטינות כוללים הנחה משמעותית נוספת הניתנת במסגרת המכרז אשר בסופו של דבר משקפת עלות סל מוצרים זול יותר".

מהשב"ס נמסר: "שירות בתי הסוהר מפעיל את הקנטינות באמצעות חברה אשר זכתה במכרז פומבי לאחר שהצעתה היתה הזולה ביותר בעלות של סל מוצרים סופי לצרכן. כמו כן, במסגרת המכרז, נקבעו מנגנונים לעדכון המחירים המתבססים על ממוצע מחירי המוצרים ברשתות השונות ולכן אין זה נכון להתבסס על דגימה אקראית או על מבצעים זמניים. עדכונים כאלה נעשים בכל חצי שנה בקירוב. יש לציין כי בבחינת הפריטים השכיחים ביותר ."שנקנים על-ידי אסירים בקנטינות, הוכח גם בבתי המשפט כי מחירם אף נמוך יותר מהממוצע בשוק

מהמשרד לביטחון פנים נמסר כי הנושא נמצא באחריות השב"ס בלבד.

dana_n@walla.net.il

אין תמונה. צילום מסך, מערכת וואלה!
אין תמונה/מערכת וואלה!, צילום מסך

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully