וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

דרישת התשלום המפתיעה שנוחתת על בעלי העסקים הקטנים

דנה נחום

27.5.2015 / 14:38

אבנר יהלומי, בעל עסק קטן מראשון לציון, הופתע לקבל תביעת תשלום חוקית לגמרי מהתאחדות המלאכה והתעשייה. הבעיה: הוא מעולם לא שמע על הארגון ואין לו קשר אליו. ההתאחדות: "מטרתנו היא לשרת את בעלי העסקים ולפעול לטובתם"

אין תמונה. צילום מסך, מערכת וואלה!
אבנר יהלומי/מערכת וואלה!, צילום מסך
"אנחנו עסקים שבקושי מסיימים את החודש, אפילו משלמים עבור פינוי הזבל של עצמנו. פשוט חונקים אותנו. זה לא סביר שנשלם לגוף עבור שירותים שאנחנו כלל לא מקבלים ממנו"

אבנר יהלומי, בעל העסק "יהלום שלטים" מראשון לציון המעסיק שני עובדים, הופתע לקבל לפני כחודשיים תביעה מטעם התאחדות המלאכה והתעשייה בטענה עליו לשלם רטרואקטיבית דמי טיפול חבר בסך 11,305 שקלים עבור עשרה עובדים. "כשקיבלנו לעסק את כתב התביעה לא הבנו מי הוא אותו גוף הנקרא 'התאחדות המלאכה והתעשייה' ולמה הוא דורש מאתנו לשלם דמי חבר כשלא בחרתי להיות חבר", מספר יהלומי.

מבדיקה שערכנו עלה כי מקור דרישת התשלום הוא בחוק ההסכמים הקיבוציים, שאושר עוד ב-1957 וקובע כי כל עסק מחויב לשלם דמי טיפול לארגון מעסיקים. על-פי החוק, בין אם העסק חבר בארגון מרצון ובין אם שלא, עליו לשלם דמי טיפול ארגוני בגובה של עד מחצית מדמי החבר ו-0.5% משכר העובדים שאינם בני משפחה. ארגוני המעבידים, מצדם, אמורים להיות אמונים על הסדרת הזכויות ויצירת תנאי עבודה טובים ונוחים, על ייצוג בעלי העסק מול ההסתדרות וקביעת תנאי העבודה, ןכן על קביעת גובה התשלום לעובדים והתנאים הסוציאליים, שמהם נהנים גם מי שאינו חבר בארגון.

בשנה שעברה נדרש שר הכלכלה דאג, נפתלי בנט, לסוגיית דרישות התשלום של ארגוני מעסיקים מבעלי עסקים קטנים. בנט הצהיר אז כי הוא רואה בדמי הטיפול נטל כלכלי לא מוצדק, וכי והשיטה שבה עסק מקבל הודעת חיוב מארגון שאין לו שום מגע אתו, והוא אינו חבר בו - חייבת להיפסק.

את כתב התביעה קיבל יהלומי, לטענתו, אל כתובת בית העסק ללא כל התראה מוקדמת. "עם קבלת המכתב פנינו לעורך הדין שחתום על כתב התביעה והזימון בניסיון להבין מיהו הגוף שאותו הם מייצגים ומדוע תובעים אותנו על סכום כה גבוה, 7 שנים אחורה", הוא מספר. "לאחר שיחה עם העוזרת של אותו עו"ד, שהיה עסוק מכדי לשוחח אתנו, הובהר להם כי החברה שלנו אינה מעסיקה כלל עשרה עובדים ומעולם לא העסיקה וכן היא אינה עוסקת בתחום החשמל והאלקטרוניקה כפי שנכתב בכתב התביעה". בתום השיחה עודכן יהלומי כי בעקבות טענותיו הדיון בעניינו נדחה לדצמבר.

יהלומי, שהתקשה להשלים עם העובדה שעליו לשלם לארגון שאינו חבר בו, טוען כי "ההתאחדות עובדת בשיטת מצליח כשהיא מנסה לגבות כספים מבתי עסק שאינם חברים בארגון - לפעמים הולך לה ולפעמים לא. בכך שהיא שולחת לבעל העסק זימון לבית משפט היא מנסה להפחיד אותו, ועושה זאת גם מבלי לוודא אם הפרטים המופיעים לגביו נכונים בכלל. זה מוכיח בעיקר שלא באמת חשוב להם להגן עלינו, בעלי העסקים, אלא רק לחלוב מאתנו כספים נוספים".

בנוסף, ליהלומי טענות כלפי העול הכלכלי הכבד שמוטל לפתע על כתפי בעלי עסקים קטנים. "אנחנו הפרה החולבת של החברה, כל עוד ניתן בחסות החוק להוציא מאתנו מסים כאלה ואחרים - יעשו זאת", הוא אומר. "אנחנו עסקים שבקושי מסיימים את החודש, אפילו משלמים עבור פינוי הזבל של עצמנו. פשוט חונקים אותנו. זה לא סביר שנשלם לגוף עבור שירותים שאנחנו כלל לא מקבלים ממנו".

מהתאחדות המלאכה והתעשייה נמסר בתגובה כי "בעל העסק, אבנר יהלומי, קיבל מאתנו מכתבים ופניות חוזרות ונשנות כבר מ-2008, בדואר רשום שלא חזר לשולח ובדואר רגיל, כפי שמוכיחים המסמכים. אין זה הוגן שרק קומץ עסקים יישאו בנטל התשלום עבור פעילות שממנה נהנים כלל העסקים בענף, ולכן המחוקק מחייב את כלל בעלי העסקים לשלם. לכן, הטיעון 'לא קיבלתי דואר' אינו קביל בשום תחום, מאחר והוא היה משמש את כל מי שרוצים להתחמק מתשלום מס או חשבון".

בנוגע לכתב התביעה שנמסר לידי יהלומי אומרים בהתאחדות כי "כאשר בעל העסק הגיב סוף סוף לפניות ויצר קשר, אכן עודכן מספר עובדיו והדיון בתביעה נדחה, כדי לאפשר לו להגיע להסדר בנוגע לתשלום. אנו גם קוראים לרואי החשבון ויועצי המס ליידע את בעלי העסקים הקטנים על החובה החוקית לתשלום דמי טיפול ארגוני ואף לוודא שהתשלום מועבר מדי שנה, כדי למנוע אי נעימות. מטרתנו היא לשרת את בעלי העסקים ולפעול לטובתם ולצמיחתם, אנו מתדיינים על כל בעל עסק שפונה אלינו ומגיעים לפשרה שלא תקשה עליו, אך תאפשר לנו להמשיך לייצג את האינטרסים שלו".

Dana_n@walla.net.il

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully