וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

אופיר פינס נגד שר האוצר כחלון: "יגרום נזק לשוק הדיור"

יעל דראל

7.6.2015 / 15:59

שר הפנים לשעבר תוקף את תוכניתו של שר האוצר שתגיע מחר לאישור קבינט הדיור: "המשמעות היא עיוות של האיזונים הקיימים בין משרדי הממשלה. ממצב שבו 'כל העולם ואשתו' היו מעורבים בתחום התכנון – כעת לא יהיה איזון"

אופיר פינס. ברני ארדוב
אופיר פינס/ברני ארדוב
"על פי המודל שכחלון מציע, אפשר מחר בבוקר לבטל את משרד החינוך, משרד הרווחה ומשרד התחבורה – ולהכליל את כולם בתוך משרד האוצר. אולי לא צריך יותר משרדי ממשלה?"

שר הפנים לשעבר, אופיר פינס, תוקף בחריפות את תוכנית שר האוצר, משה כחלון, בתחום הדיור ואומר כי איחוד הסמכויות חסר התקדים של האוצר בתחום הנדל"ן ייצור עיוות ופגיעה בתפקודי משרדי הממשלה האחרים, תוך כדי גרימת נזק לשוק הדיור. "משרד האוצר עומד לשנות את תפקידו ממשרד מטה למשרד ביצועי במהלך מאוד דרמטי, מוגזם ומרחיק לכת – שיפגע בשוק הדיור ויגרום נזקים", טוען פינס. "על פי המודל שכחלון מציע, אפשר מחר בבוקר לבטל את משרד החינוך, משרד הרווחה ומשרד התחבורה – ולהכליל את כולם בתוך משרד האוצר. אולי לא צריך יותר משרדי ממשלה?"

פינס, כיום ראש המכון לשלטון מקומי באוניברסיטת תל אביב,כיהן, כשר פנים מינואר-נובמבר 2005 בתקופת ממשלתו השנייה של אריאל שרון. דבריו של שר הפנים לשעבר, נשמעים בעיתוי קריטי: מחר (ב') אמורה להגיע תוכניתו של שר האוצר לאישור קבינט הדיור – מהלך שיאפשר לראשונה למשרד האוצר בראשותו של כחלון לשלוט באופן חסר תקדים במוסדות התכנון ובמערך תכנון, פיתוח ושיווק הקרקעות, באמצעות שליטתו ברשות מקרקעי ישראל.

פינס סבור כי המהלך, הכולל למעשה ריקון של כל סמכויותיו של משרד הפנים בתחום התכנון והבנייה, יחליש באופן קיצוני את משרד הפנים והשלטון המקומי ובפועל לא ייצור יתרון משמעותי למינהל התכנון – שכעת יתפקד כיחידת סמך במשרד האוצר. "משרד הפנים יספוג פגיעה אנושה וייהפוך להיות 'נכה' בלי מינהל התכנון. במקביל, אם כבר עושים מעשה ומפרידים את המינהל ממשרד הפנים, רצוי היה להקים רשות תכנון לאומית שתעניק לו (למינהל התכנון –י"ד) סמכויות ועצמאות, מעין סוכנות תכנון ארצית כמו במודל האמריקאי. במודל הנוכחי אינני רואה כיצד המינהל מתחזק, להיפך".

פינס ציין כי גם במצב ששרר עד היום משרד האוצר נהנה משליטה משמעותית במינהל התכנון וכי המשמעות של שליטה ישירה בו הינה יצירת עיוות בשוק. "בתקופתי כשר פנים אני זוכר היטב כי לאוצר היתה השפעה כבדה על מינהל התכנון והם היו מעורבים מאוד בנעשה בו. המעבר של שליטה ישירה במינהל איננה נחוצה כדי לטפל כהלכה בשוק הדיור. בנוסף, זהו מהלך שיהפוך את משרד האוצר למשרד אופרטיבי. המשמעות היא עיוות של האיזונים הקיימים בין משרדי הממשלה השונים. ממצב שבו 'כל העולם ואשתו' היו מעורבים בתחום התכנון – כעת לא יהיה איזון בהליכי התכנון, ויהיו לכך מחירים כבדים".

אחד המחירים שאותם מציין פינס, ואותם מונים גם הפורום לדמוקרטיה בתכנון, החברה להגנת הטבע ושורה של ארגוני סביבה וחברה נוספים, הינו המחיר הסביבתי שעשוי להיות לתוכנית: "הנטרול של המשרד להגנת הסביבה הוא מהלך שיהיו לו השלכות חמורות. אני סברתי לתומי שרצונו של משה כחלון לקבל את המשרד להגנת הסביבה הוא מאהבת הסביבה, אבל מסתבר שהוא רואה את הסביבה כחסם - וזה מהלך דרמטי ומרחיק לכת, מוגזם ומיותר".

תקופת כהונתך אמנם לא עמדה בסימן משבר דיור חריף, ובכל זאת, השיטה הישנה כנראה לא עבדה. במשך שנים שרי הפנים, שרי הבינוי ושרי האוצר התחלפו – והמשבר רק פרח. אולי מה שצריך כעת הוא לבצע צעדים דרמטיים?

"שלא יובן מדבריי שאני נגד המטרה: העובדה שכחלון חרט על דגלו את הורדת מחירי הדיור כמטרה ראשונה במעלה היא צעד מבורך. אני מאמין שצריך לתמוך בזה ולעודד אותו וגם יש סיכוי גבוה שהוא ישיג את מטרותיו. אני פשוט סבור שזוהי איננה הדרך והמטרה לא תמיד מקדשת את האמצעים. ישנם צעדים אחרים, מהירים וטובים יותר, שניתן היה לעשות גם מבלי לאחד דרמטית את כל הסמכויות – ואשר לא היו גורמים נזק".

הצעדים שאותם מציע שר הפנים לשעבר כוללים בין השאר העלאת מס רכישה מתושבי חוץ והטבות מיסוי עבור רוכשי דירה ראשונה, במטרה לצנן את פלח המשקיעים. "בבריטניה החליטו למשל שהם מפרידים בין התשלום לקבלן, לבין התשלום על הקרקע – כלומר התשלום שאצלנו עובר לקופת רמ"י, שהיא למעשה קופת המדינה. נותנים לזוגות צעירים אפשרות לשלם על הקרקע במועד מכירת הדירה", מסביר פינס. "אבל אצלנו, משום מה, כל הצעדים הם כאלה ששומרים קודם כל על קופת המדינה. רשות מקרקעי ישראל התנהלה פה שנים כמו גוף פרטי שנהנה מעליית מחירי. הקרקע. הרי מה מפריע לכחלון לרדת במיסים לטובת הזוגות הצעירים? אנחנו בגביית יתר של מסים".

לצד הביקורת הרבה שפינס מטיח בתוכנית, הוא מדגיש כי מבחינה משפטית עשויות לצוץ בעיות רבות: "מבחינה משפטית אינני בטוח שהמהלך של הכפפת הגופים הסטטוטוריים (רמ"י ומינהל התכנון) – לגוף שאיננו סטטוטורי כמו מטה הדיור - הוא אפשרי. אני צופה שתהיינה בעיות רבות".

צינון שוק המשקיעים זה צעד נקודתי, אבל הבעיה המרכזית שכולם מדברים עליה איננה הצעדים הקטנים, אלא יצירת מהלך מאסיבי של הגדלת ההיצע. לשם יצירת מהלך כזה יש היגיון רב באיחוד כל הגופים שאחראיים על ההיצע בשוק.

"אני חולק על ההנחה הזו. היצע זה עניין אחד בלבד שמשפיע על השוק. צריך לקחת בחשבון שכיום שוק הנדל"ן בישראל הוא שוק הנדל"ן הטוב בעולם – ולא צריך להיות יהודי עשיר מאמריקה כדי להבין שכדאי לרכוש כאן דירה. בעקומת הביקוש הנוכחית כל היצע שהממשלה תגדיל לא יפתור את הבעיה, צריך לצנן את השוק גם באמצעים נוספים, מועילים יותר".

לקראת הדיון מחר בקבינט הדיור, הפורום לדמוקרטיה בתכנון, שהוקם ביוזמת ובהובלת החברה להגנת הטבע וכולל 20 ארגוני סביבה, חברה, כלכלה ותכנון, פנה היום אל כחלון ואל חברי הקבינט, בקריאה להסיר מסדר היום את הדיון בנושא השינויים המבניים שמתכנן כחלון במינהל התכנון. "פגיעה במערכת התכנון היא פגיעה בציבור ובאיכות חייו", כתבו הארגונים בפנייתם

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully