וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

העלאת מס הרכישה: "מי שיש לו כסף, ישקיע גם במחיר של 2%-3% נוספים"

יעל דראל

23.6.2015 / 12:51

גורמים בשוק הנדל"ן טוענים כי העלאת מס הרכישה תזיק לענף במקום להועיל. יו"ר ארגון קבלני חיפה, חיים פייגלין: "הממשלה מנסה ליצור פניקה, אבל אנשים לא מטומטמים". מנכ"ל חברת אשדר, ארנון פרידמן: "גורמים למחסור בדירות להשכרה"

דירות למכירה. שי מכלוף
דירות למכירה/שי מכלוף

חיים פייגלין, יו"ר ארגון קבלני חיפה והמפרץ ומנכ"ל חברת הבנייה צמח המרמן, התייחס אומר בתגובה להעלאתו מחר (ד') של מס הרכישה כי מדובר בצעד שאין לו משמעות מעשית על שוק הנדל"ן: "הממשלה מנסה ליצור פה פניקה, אבל לא דובים ולא יער, אנשים לא מטומטמים. מי שיש לו כסף להשקיע, ישקיע גם במחיר של 2%-3% נוספים לתשלום מס רכישה, ומי שאין לו כסף - אז אין לו וממילא זה לא רלוונטי עבורו".

פייגלין אמר את הדברים בעקבות ההצבעה בכנסת אתמול, שבה הוחלט לאשר את העלאת מס הרכישה על דירה שנייה ואילך בשיעור גבוה יותר של בין 8%-10% (בהשוואה למדרגות המס הנהוגות כיום). על פי החלטת הכנסת, החוק צפוי להיכנס לתוקפו מחר (ד') – ובכך להקדים את כוונתו המקורית של שר האוצר משה כחלון.

"נדל"ן הוא ההשקעה הכי בטוחה לטווחים ארוכים בישראל, זה מוכיח את עצמו כהשקעה טובה יותר גם בהשוואה לפנסיה ולכל אפיק אחר - ולכן אין סיבה ללחץ. לא ידוע לי שחל שינוי במשרדי המכירות ובתנועת הרוכשים. הדברים מתנהלים כרגיל והציבור עייף מהדרמות. מי שנמצא על סף החלטה אולי יקדים ביום או יומיים את החלטתו", אמר פייגלין.

פייגלין מתח ביקורת על העלאת מס הרכישה כצעד שיתרום לשוק הדיור ואמר: "אני לא מבין את הצעד הזה מבחינה חברתית, והרי כחלון הוא איש חברתי. זה צעד שלא נועד לחזק זוגות צעירים שאין להם, אלא לפגוע בזוגות הצעירים שיש להם. מעל הכל צריך לשאול את השאלה: איזה מלאי דירות הוא מגדיל באמצעות הצעד הזה? האם הצעד הזה מגביר בנייה או מקטין בנייה? התשובה היא שמיסוי בחיים לא מגדיל בנייה – ולכן הצעד הזה לא מובן לי".

פייגלין התייחס בדבריו גם לשיווק כל מכרזי הדירות הבאים בשיטת "מחיר למשתכן", ואמר כי הוא אינו צופה שגם מהלך זה יוכל להיות ישים לאורך זמן. "אני לא חושב שיש צעד אחד גורף וטוטאלי שיכול להביא לתוצאה לגבי שוק הנדל"ן – משום שמדובר בשוק מאוד מגוון", הוא מסביר. "לשווק את כל המכרזים וכל הקרקעות במחיר למשתכן, זה לא רק לא נכון ולא ראוי, אלא גם לא יגביר את הבנייה. בסופו של דבר, אנחנו (חברות הבנייה) ניתן במכרזים את המחירים למ"ר שבהם אנחנו יכולים להרוויח - ולכן זוהי שיטה מלאכותית 'לאנוס' את השוק. זה יכול להיות פתרון לטווח קצר, אבל לא לטווח ארוך. לטווח ארוך חייבים לפתור את מונופול הקרקע ומונופול הפיתוח 'שתופסים את השוק בגרון' - זה קורה מכרמיאל ועד קריית גת בדרום: מחירי הפיתוח מזנקים ללא הצדקה".

ארנון פרידמן, מנכ"ל חברת אשדר, מתח גם הוא ביקורת על ההחלטה ואמר כי "הוחלט להקדים ולזרז את הנושא של מס רכישה, כי באוצר הבינו שיש הסתערות של משקיעים שהקדימו את מועד הרכישה שלהם ונוצר, כנראה, חשש שרכישה מוגברת זאת מצד המשקיעים תצמצם את מלאי הדירות שיישאר לרוכשי הדירות למטרת מגורים. הניסיון להרחיק את המשקיעים משוק הדיור צפוי להביא לעלייה במחירי השכירות. אם נניח שבכל שנה יש תוספת של 45-55 אלף משקי בית חדשים המחפשים דירה, ניתן להניח שלפחות כ-25% מתוכם מחפשים דירות בשכירות, מה שאומר שצריך סדר גודל של תוספת 12-10 אלף יחידות דיור בכל שנה שיצטרפו כיחידות המיועדות לשוק השכירות".

פרידמן ציין כי החלטה זו מנוגדת להחלטות קודמות שקיבלה הממשלה, והעריך כי היא לא תהיה אפקטיבית בטווח הרחוק. "הניסיון להבריח את המשקיעים מהשוק באמצעות מס רכישה גבוה יותר מחרתיים, אולי יוביל לצינון הביקוש על ידי משקיעים אולם זה בדיוק הפוך מההחלטה שהתקבלה לפני כשנה וחצי שביקשה להוציא לשוק השכירות 150 אלף יחידות דיור. כלומר, הולכים לגרום לזה שיהיה מחסור של דירות להשכרה. אגב, לאחר שיעלו את מס הרכישה, השאלה האמיתית היא האם הדבר באמת ירתיע את המשקיעים? מי שקיבל תשואה של 3% על דירה התשואה שלו לאחר ייקור הדירה ב-2% תרד ל- 2.94%. שינוי מינורי בלבד בתשואה בסופו של דבר. ומעבר לכך, הרי שבהיעדר אלטרנטיבות אחרות, רבים מעדיפים להשקיע בשוק הנדל"ן. איפה ישקיעו? בשוק ההון שיעורי התשואה נמוכים מאד".

מי שעוד התייחס להשלכות ההחלטות האחרונות על השוק הוא ערן רולס, יו"ר מרכז הבנייה הישראלי, המקיים בסוף השבוע הקרוב את יריד הדירות הארצי: "הרבה חברות נערכו לקראת העלייה במס הרכישה רק בעוד כשבוע וחצי. ביריד הדירות הארצי צפויות להיסגר מאות עסקות. ההחלטה של האוצר להקדים את התיקון למס משנה את ההתנהלות. כמה חברות בנייה כבר הצהירו כי יעניקו הנחה של עוד 3% במחירי הדירות, לפרק זמן מוגבל ביריד, על מנת לאפשר לאנשים ליהנות מהמחיר הישן".

  • עוד באותו נושא:
  • מס רכישה

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully