וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

הדור האבוד - איך יסתדרו בני הדור הנוכחי עם הפנסיה?

24.6.2015 / 16:13

בני ה-30-35 אימצו את סגנון החיים הטכנולוגי והצרכני אך לא חוסכים כהלכה לתקופת הפנסיה והמדינה מכינה עליהם פחות. בני שהינו, תוהה לאן יילך הדור האבוד

בישראל של שנת 2015 ישנו דור אבוד. הדור האבוד שכולל רבים מבני ה-35 (פלוס-מינוס) שנולדו וגדלו כאן, בישראל, אימצו את מהפכת האינטרנט, הגלובליזציה והצריכה האינסופית. דור זה רוכש בשנים האחרונות דירות בהיקפים שכמוהם לא ידענו וטובע במינוסים ובהתחייבויות למשכנתא, שאת התשלומים עליהם ישלם עוד שנים רבות. הכינוי "דור אבוד" אינו נובע מהמצב הנוכחי – אלא מהמצב העתידי, בעוד כ-25 שנה, יאלצו בני דור זה להתמודד עם היציאה לתקופה ממושכת של פנסיה, שכבר עתה ברור שלרבים מהם לא תהיה את היכולת הכלכלית להתמודד עמה.

השיח הכלכלי המרכזי בציבור בישראל סובב כיום סביב נושאים כמו מחירי הדיור והמלחמה בדמי הניהול הגבוהים הנגבים מהחוסכים לפנסיה, אבל שיח זה מפספס את הנקודה החשובה ביותר ואינו נותן מענה לשאלה החשובה ביותר - כיצד אנו מתכננים את העתיד הפיננסי שלנו בתקופה בה תוחלת החיים של האדם עלתה ורובנו נחייה עוד כ-20 שנה לאחר שנגיע לגיל הפרישה.

המאבק הציבורי והצפת הידע ביחס לגובה דמי הניהול הניעו רבים בציבור להתמקח עם חברות הביטוח והסוכנים וחלקם אף הצליחו להפחית את דמי הניהול בשיעור חד. אז מה. גם אם הצלחתם לחתוך את דמי הניהול ב-50%, סביר להניח שאתם עדיין מחזיקים במוצרי פנסיה וביטוח שבכלל לא מתאימים לכם כמו ביטוחי מנהלים אנכרוניסטים ויקרים שיצאו לשוק בשנות ה-80 של המאה הקודמת, או קרנות פנסיה שאינן משקפות קצבה הולמת לאדם שחי יותר מ-80 שנה.

הדור הקודם, דור ההורים שלנו, הוא דור שונה בתכלית השינוי. זהו דור שהבין את חשיבותו של חיסכון, דור שעבד קשה, ששמר כסף בצד ליום גשום, דור שצרך מצרכים ושירותים שונים במשורה והתאפיין בחיים צנועים יותר, וגם דור שהמדינה דאגה לרווחתו העתידית באחריות רבה יותר. לעומת זאת הדור האבוד, למרות שהוא חי בעולם מופרט בו המדינה כבר לא לוקחת אחריות על רווחת תושביה כבעבר, ממשיך לחיות כשירו של אייל גולן "היום הולכים לים" ולא דואג לחסוך מספיק כסף ליום שאחריי.

לא יכול להיות שדור שגדל שמדינה שמוגדרת כסטארט-אפ ניישן, נחשב לחדשני, יוזם ומוביל בכל דבר הקשור לטכנולוגיה, אך בכל הקשור לעתיד הפיננסי אנחנו לא מצליחים, כתוצאה מבורות, לדרוש מהממשלה ומהשוק את הכלים הראויים, על מנת שנוכל להיערך מבעוד מועד, נתכנן את חיינו נכון יותר ונטפל במצבנו הפיננסי העתידי בצורה מושכלת. לא מספיק לנהל ההכנסות וההוצאות של חיי היומיום על גבי אקסל ולומר "אני בשליטה". צריך להחליף את הדיסקט ולא רק לצאת מהמינוס, אלא גם להתחיל לחסוך כסף לקראת שנים של חיים ללא הכנסה מעבודה.

כיום הדור האבוד מתמודד עם תמנון רב זרועות פיננסיות שאין לו שליטה וידע מספיק עליו בהווה על מנת שיוכל לשמור עליו בעתיד. כדי לקחת את השליטה חזרה לידיים וגם כדי שדור הילדים שלנו לא יהפוך לדור אבוד צריך להכניס את נושא החינוך הפיננסי כבר בבתי הספר וצריך גם לתת תמריצים להקמה של פלטפורמות לתכנון פיננסי, שיהיו זמינות לציבור הרחב ולא רק לעשירים. בעזרת פלטפורמות אלה יוכלו משקי הבית לקבל תמונת מצב מלאה, עדכנית ומקיפה של מצבם הפיננסי וכן יוכלו להיעזר בהן לתכנון פיננסי עתידי, שכרגע לא נראה ורוד ובעיקר לוט בערפל.

הממשלה צריכה לשים את משקי הבית בקדמת הבמה ובראש מעייניה בכל הקשור לקידום רפורמות פיננסיות ולעודד את ציבור החוסכים לשקול לעבור למוצרים פיננסיים שמעבירים את השליטה בכספי הפנסיה לידי הלקוח, באמצעות מערכות לתכנון פיננסי. הגיע הזמן להחיל את התקנות הקיימות על קופות גמל וקרנות השתלמות בניהול אישי (IRA)) גם על קרנות הפנסיה, שכיום זהו מוצר אנכרוניסטי לא כדאי בעליל. בנוסף כדאי לאפשר לקרנות הפנסיה ולקופות הגמל להצמיד ביטוח מותאם אישית לצרכי החוסך, שאת התנאים בו ניתן לשנות לאורך השנים (ביטוח אישי מודולרי). אם לא נשכיל לטפל בבעיה הבסיסית הזו, הסכנה היא שהדור האבוד ימצא את עצמו בסוף בלי דירה ובלי פנסיה – זה אולי נשמע כרגע כמו נבואה אפוקליפטית, אבל בקלות רבה מדי זו עלולה להיות המציאות. אז תתעוררו.


בני שהינו, מנכ"ל אלומות הון ליין

  • עוד באותו נושא:
  • פנסיה

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully