וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

האם מלונות בארץ גובים יותר מתיירים מחו"ל?

2.7.2015 / 13:33

החוק מעניק לתיירים מחו"ל פטור ממע"מ על שהייה במלונות בארץ אך בבדיקת מחירים עולה כי חלק מבתי המלון גובים מהתיירים סכום גבוה יותר ממחיר הבסיס. "הפערים נובעים מהבדלים בשערי המט"ח"

מלונות על חוף הים של אילת. ShutterStock
מלונות על חוף הים של אילת/ShutterStock

התיירים לא מגיעים? אולי זאת הסיבה. בדיקת וואלה צרכנות מראה כי נופשים ישראלים ישלמו פחות עבור לינה בבית מלון, מאשר התיירים שמגיעים לנפוש בארץ.

ענף התיירות בישראל סובל זה שנים מתדמית שלילית, יהיו מי שיפילו את האשמה על נושאים ביטחוניים, אך יהיה מי שיפנה את האצבע המאשימה דווקא למדיניות השיווק הלא יעילה של משרד התיירות בעשור האחרון. נתוני הלמ"ס האחרונים משקפים יותר מכל את המצב ומצביעים על ירידה של כ-43% במספר התיירים שנכנסו לישראל בחודשים ינואר-מאי 2015 לעומת התקופה המקבילה אשתקד.

נתון זה מטריד עוד יותר נוכח העובדה שהמחיר לתיירים עבור לינה בבתי מלון, אמור להיות אטרקטיבי מאוד בשל העובדה שהם זכאים לפטור מתשלום מע"מ. פטור זה קיים בישראל מאז 1976 והוא מעניק לתיירים המגיעים לארץ פטור מלא של תשלום מע"מ בגובה 18% עבור הוצאות לינה, נסיעות ושירותי תיירות נוספים. על פניו, מדובר בהטבה שאמורה להפוך את הלינה בישראל לאטרקטיבית וזולה - אך כאשר התקשרנו למוקדי ההזמנות של מספר בתי המלון בארץ, הופתענו לגלות בחלקם פער משמעותי בין מחיר הבסיס (לפני גילום המע"מ) שמוצע לנופש הישראלי, לבין זה שמקבל התייר מחו"ל.

במסגרת הבדיקה נתבקשו הטלפנים לספק מחירים לחופשה בת 4 לילות, בתאריכים זהים ועבור חדרים דומים על בסיס ארוחת בוקר, הן לזוג ישראלים והן לזוג תיירים בעלי דרכון זר בלבד. כך למשל נמצא כי לילה במלון הרודס בתל אביב יעלה לישראלי לפני מע"מ 944 שקלים ואילו לתייר המחיר יעמוד על 1,356 שקלים. במצב זה, המלון ירוויח יותר על חשבון התייר שכן 18% המע"מ שיתווספו לעלות לילה עבור הנופש הישראלי יגרפו בכל מקרה לקופת המדינה. כך גם במקרה של מלון רימונים בים המלח. הנופשים הישראלים ייהנו ממחיר 983 שקלים ללילה לפני תוספת מע"מ, בעוד התיירים ישלמו 16% יותר וייפרדו מ-1,158 שקלים פר לילה. בירושלים נמצאו גם כן פערים הנעים בין 9% ל-12% בבתי מלון שונים בעיר. באילת לעומת זאת, דווקא מצאנו שהישראלים והתיירים ישלמו מחיר כמעט זהה עבור לילה באחד ממלונות העיר - רק במלון הרודס פאלאס אילת נמצא פער קטן של 6% בין המחירים, לטובת הנופשים הישראלים.

אין תמונה. צילום מסך, מערכת וואלה!
אין תמונה/מערכת וואלה!, צילום מסך

על פי גורם בכיר בענף, בתי המלון מחויבים להציג מחירי בסיס זהים הן לישראלים והן לתיירים, אך בשל המצב הביטחוני המשתנה בארץ, מלונות רבים בוחרים יוצאים בהנחות נקודתיות שמטרתן למשוך קהל יעד מסוים. כלומר, בתקופות מסוימות, דוגמת חודשי הקיץ, יעדיפו בתי המלון להציע הנחה דווקא לקהל הישראלי - דבר שיוזיל את עלות הלינה שלהם לעומת זה של התיירים. ואילו בתקופות אחרות המתאפיינות יותר בהגעת תיירים לארץ, יציעו בתי המלון הנחות אטרקטיביות יותר לתיירים ועל כן נראה את פערי המחירים.

מנכ"ל התאחדות המלונות בישראל, נועז ברניר, מטיל את פערי המחירים שהצגנו בין תיירים לישראלים על ההבדלים בשערי המטבע. לטענתו, "בעוד שהמחירים לסיטונאי תיירות מחו"ל נקבעים מראש במטבע חוץ (ביורו, או בדולר) שאינו משתנה חדשות לבקרים, למעט תנודות יומיות בשערי החליפין של המטבעות, הרי שהמחירים לישראלים נקובים בשקלים ונקבעים על ידי בתי המלון באופן גמיש לפי התפוסות החזויות". לדבריו, ישראלים זוכים להטבות והנחות אטרקטיביות במקרים מסוימים, אך קיימים מקרים נוספים שבהם התיירים דווקא ייהנו ממחירים נמוכים יותר מאלו של הישראלים, שכן המחירים נקבעו מראש. בשני המצבים, מסכם ברניר ואומר כי "בתי המלון שואפים למלא את החדרים ומשתדלים לתת את המחירים הטובים ביותר לאורחיהם".


גם רשת ישרוטל הסבירו את הפערים בצורה דומה. לדבריהם, "מחירי האירוח במלונות ישרוטל לישראלים ולתיירים הינם אחידים והפערים היחידים, מעבר למע"מ, עלולים לנבוע מהנושא של עדכון שערי מטבע שאינם מותאמים בזמן אמת". מנהלת השיווק של מלון ממילא, גלית הלר-חלפון, מסבירה כי בזמן הבדיקה עם מוקד המכירות הטלפוני ניתנה הנחה בגובה 10% עבור הזוג הישראלי. לטענתה בתי המלון מלון מציעים בכל עת מבצעים שונים הן עבור הישראלים והן עבור התיירים והכל תלוי בתקופה ובעונה. לכן, ייתכן שנמצא פערים במחירים בין אלו המוענקים לישראלים ואלו המוענקים לתיירים בהתאם למבצעים השונים המוענקים לכל אחד מהם.

מרשת פתאל שבבעלותה מלונות הרודס ולאונרדו נמסר כי "מדובר בהבדלים זניחים הנובעים מפערים בשערי מטבע חוץ"

משרד התיירות בחר שלא להתייחס באופן נקודתי לפערי המחירים ולתגובתו "מחירי הלינה בישראל נובעים מהיצע וביקוש, ביחס לגורמים מתחרים בארץ ובחו"ל והם נקבעים על ידי גופי המכירה בשטח. משרד התיירות פועל ליצירת סביבה תחרותית על ידי הגדלה וגיוון ההיצע".

  • עוד באותו נושא:
  • מלונות

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully