וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

עיריית ת"א מציגה: שכחו מתמ"א 38 - שפצו את הבניין

יעל דראל

7.7.2015 / 14:27

בעיריית תל אביב החליטו לעודד את התושבים לשפץ את הבניין באמצעות מסלולי הלוואות נוחים, הטבות ומענקים

אין תמונה. צילום מסך, מערכת וואלה!
בניין בתל אביב ששופץ על ידי עזרה וביצרון/מערכת וואלה!, צילום מסך

ראש העיר תל אביב, רון חולדאי, התבטא פעמים רבות בעבר בחריפות נגד פרויקטי תמ"א 38, ובשנתיים האחרונות – מדיניות עיריית תל אביב בנושא היתה נוקשה: החל מתוכנית הרובעים, שתוכננה לרובעים 3 ו-4 בעיר ועד למדיניות שאינה מאפשרת פרויקטי תמ"א 38 בשיכון דן – יזמים רבים גילו כי סיכוייהם לקדם פרויקטי התחדשות בעיר אינם גבוהים במיוחד.
כעת לוקחת העירייה את המגמה צעד אחד קדימה: לאחרונה קיבלה מועצת העיר תל אביב יפו החלטה שמטרתה לעודד את התושבים בשטחה לנטוש את מסלולי התמ"א - ולבחור דווקא בשיפוץ בנייני המגורים על חשבונם, בעזרת סל שירותים חדש המשפר את ההלוואות ותנאי ההחזר של התושבים, לעתים בעשרות אחוזים.

בשנים האחרונות מקודם נושא ההתחדשות והשיפוץ בתל אביב באמצעות חברת עזרה ובצרון, חברת בת של העירייה, הפועלת כחברה ללא כוונת רווח. בדיון שהתקיים השבוע החליטה מועצת העיר על עדכון ושיפור החלטת מועצה קודמת בנושא, באופן שצפוי לעודד תושבים רבים בעיר לבחור במסלול של שיפוץ הבניין במקום במסלול של התקשרות עם יזמים לטובת פרויקט תמ"א.

על פי ההחלטה החדשה, תושבי דרום העיר שנהינו בעבר מהלוואות בסדר גודל של עד 30,000 שקל שנפרסו על פני 50 תשלומים, זכאים כעת עם עדכון ההחלטה, להלוואה בסכום של עד 40,000 שקל שתיפרס על פני 65 תשלומים ללא ריבית והצמדה. בנוסף, החליטה מועצת העיר על הרחבת סל השירותים – והיא תעניק כעת לכל בניין שיחל בהליך שיפוץ וחתימת חוזה בסיוע חברת עזרה ובצרון, מענק כספי חד פעמי בגובה של עד 3,000 שקל (בכפוף לסכום השיפוץ הכולל).
על מנת להקל על הדיירים ולעודד את התושבים להיעזר בשירותי החברה, מציעה כעת עזרה וביצרון גם סיוע משפטי לטובת טיפול בדיירים סרבנים. בנוסף, בחברה נערכים להקמת מאגר קונסטרוקטורים, שיעמוד לטובת תושבי העיר.

בחברה ציינו כי "בשונה מפרויקטי תמ"א 38 ופרויקטי פינוי בינוי שלא תמיד ניתן לקדם עקב מגבלות הנדסיות-תכנוניות, שיפוצי בתים משותפים מתאפשרים בכל בניין ברחבי העיר, בהינתן הסכמת רוב הדיירים. וכך, בהליך קצר יותר נהנים התושבים מעלייה בשווי הנכס ועלייה באיכות החיים".

עדי צברי, סמנכ"ל פיתוח ויזמות בעזרה וביצרון, אומרת כי ההחלטה היתה יוזמה של החברה לאחר שבשנים האחרונות גברה מגמת הפנייה לפרויקטי תמ"א על חשבון שיפוצי בניינים. "בעבר שיפצנו כ-150 בניינים בשנה, אבל בשש השנים האחרונות הקצב ירד בכ-40%. לאחר שביצענו עבודת מטה גילינו שתמ"א 38 היא הגורם המרכזי לירידה בביקושים ולכן החלטנו לבצע שני מהלכים: מצד אחד יזמנו את הקמתה של מחלקת תמ"א 38 כי אי אפשר להתעלם מהתופעה, ומצד שני הגדלנו את התמריצים למסלול השיפוצים – גם כי לא רצינו לסגור את פעילות המחלקה וגם כי עדיין ישנם בניינים רבים שאינם מצליחים להגיע להסכמות דיירים ולצאת לתמ"א והם זקוקים לשיפוץ".

צברי העריכה כי כיום יש במחלקת התמ"א של עזרה ובצרון 157 בניינים בתהליך - אך רק בניין אחד הגיע לתהליכי סיום. צברי ציינה כי לעומת זאת, הליכי שיפוץ מעטפת של בנייני מגורים הינם קצרים וניתנים להשלמה תוך כחצי שנה בלבד.
"שיפוץ מעטפת של בניין – תהליך שכולל 21 סעיפים שאותם דורשת העירייה ובו נכללים בין השאר החלפה של מערכת הביוב, איטום הגג, טיח, גדרות ומרזבים – עולה על פי מחירון החברה כ-45 אלף שקל בממוצע לכל דירה. שיפוץ בסדר גודל כזה מבוצע על ידי עזרה וביצרון בפרק זמן של כחצי שנה. אנחנו חברה עירונית והמטרה שלנו היא שיפור פני העיר ושיפור התשתיות, ולכן אנחנו לא משפצים רק לובי או חלקים פנימיים של בניינים".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully