וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

ת"א, מאחוריך: בת ים קורצת לתעשיית ההיי-טק

יעל דראל

9.7.2015 / 13:38

בעיריית בת החליטו להפחית ב-68% את הארנונה לחברות היי-טק שיתמקמו באזור הסיטי בעיר. אלא שמומחים בענף טוענים כי המהלך לא אטרקטיבי מספיק כדי שיוכלו להתחרות בשדרות רוטשילד התל אביביות

אין תמונה. צילום מסך, מערכת וואלה!
הדמיה של אזור הסיטי המתוכנן בבת ים/מערכת וואלה!, צילום מסך

תוכנית מתחם הסיטי של בת ים – המקודמת מזה כמה שנים על שטח של כ-650 דונם – צפויה להוסיף לעיר רובע עסקים חדש שיכלול כ-2 מיליון מ"ר לטובת תעסוקה ומסחר. אלא שעיריית בת ים מבקשת כעת להגביר את התחרות עם הערים השכנות על החברות שיאכלסו את השטחים החדשים באמצעות תמריץ: הפחתת מסי ארנונה לחברות היי-טק ולתעשיות עתירות ידע המעסיקות לפחות 15 עובדים. על פי הצו, התעריף החדש יעמוד על כ-111 שקל למ"ר במקום כ-340 שקל למ"ר – הפחתה דרמטית של כ-68%.

בעיריית בת ים אופטימים ומעריכים כי המהלך החדש יסייע במשיכת חברות, בעיקר נוכח עבודות הרכבת הקלה הצפויות להתחיל בקרוב בתל אביב ולהימשך כמה שנים. העובדה כי תעריף הארנונה בתל אביב לחברות היי-טק עומד על כ-160 שקל למ"ר מהווה לטענתם מנוף חיובי – לטובת בת ים שתוכל לראשונה להוות תחרות לשכנתה העשירה.

מנכ"ל עיריית בת ים, ארז פודמסקי שקד, אמר כי "עד היום היה מצב אבסורדי שבו הארנונה בבת ים היתה גבוהה יותר מאשר בתל אביב. יש כרגע 18 אלף מ"ר בבנייה ועוד כ-30 אלף מ"ר בהליכי רישוי במתחם הסיטי וכעת בת ים תהיה גם זולה יותר במחירי שכר הדירה למשרדים, גם זולה יותר בארנונה וגם זולה יותר במחיר הפקקים".

תוכנית הסיטי של בת ים ממוקמת בין הרחובות יוספטל מצפון, ניסנבאום ממזרח, הקוממיות מדרום והנביאים במערב והיא כוללת גם כ-2,500 יחידות דיור שיהוו כ-25% מהמתחם. מהלך נוסף שאותו קידמה העירייה לטובת הנושא היא פירסומו של מכרז להפעלת שאטלים, שיפעלו בעתיד מתחנת הרכבת בעיר למוקדי התעסוקה של הסיטי. בעירייה מציינים כי הקבלן שיזכה במכרז יתחיל את העבודה ב-1 באוגוסט – יום לפני תחילת העבודות בתוואי הרכבת הקלה בעיר השכנה תל אביב.

מי שעוד הביע אופטימיות הוא ראש העיר, יוסי בכר, שאמר: "אנו רואים את החזון שלנו להפוך את אזור העסקים המתחדש של בת ים לסיטי החדש של דרום מטרופולין תל אביב קורם עור וגידים. אין ספק שזה הזמן לעבור לבת ים. התעניינות במתחם העסקים גדולה - העוסקים בתחום מבינים שגם לערי דרום גוש דן יש צורך במרכז עסקים עירוני אמיתי".

אלא שלמרות האופטימיות של עיריית בת ים, גורמים מקצועיים בענף מעריכים כי המהלך החדש - הטעון עדיין את אישורו של משרד הפנים, אינו משמעותי – ולא צפוי לגרום לתזוזה מן העיר הגדולה. "התעריף החדש של בת ים איננו בשורה מבחינה נדל"נית. בתל אביב יש כיום אינסוף אלטרנטיבות לשכירת משרדים, שאותן החברות החדשות יעדיפו לפני שהן יעתיקו את מקומן לבת ים. בת ים כיום לא מהווה מוקד אטרקטיבי לחברות בתחום - וארנונה זה נחמד אבל זה לא מספיק. אולי אם היה מדובר בפטור מארנונה לכמה שנים - אולי זה היה מייצר תמריץ", אומר יורם בלומנטל, סמנכ"ל משותף באינטר ישראל יועצי נדל"ן.

בלומנטל הדגיש כי "צריך פיתוח סביבתי, צריך תחבורה, צריך אזור שיש בו שירותי ערך, בתי קפה, מסעדות, גינות, אקדמיה, חניה טובה, כל מה שקשור בסביבה שמאפשרת יזמות ופיתוח. הסיטי הוא עדיין תוכנית וירטואלית, האזור הזה רחוק מפיתוח. אני לא מעריך שהתעריף החדש ימשוך תעשייה עתירת ידע מתל אביב".

מסקירה שפירסמה אינטר ישראל לפני כמה חודשים על שוק המשרדים בגוש דן עלה כי חברות היי טק רבות התמקמו בשנה החולפת דווקא בציר רוטשילד בתל אביב, במקום חברות הפיננסים שהחלו להעתיק את מיקומן מהשדרה. אחת השחקניות המשמעותיות ברוטשילד היא חברת פייסבוק ששכרה ארבע קומות במגדל רוטשילד 22. כאמור, בתקופה האחרונה נטשו את רוטשילד חברות דוגמת בנק לאומי, אקסלנס ומיטב דש – שהעתיקו את מיקומן לאזורים אחרים – בהם בני ברק או פתח תקוה.

  • עוד באותו נושא:
  • בת ים

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    1
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully