וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

הקבלנים: חברות זרות יובילו לפיטורים של כ-140 א' עובדים

יעל דראל

15.7.2015 / 14:33

הקבלנים מתנגדים לכוונת האוצר לאפשר שילובן של חברות בנייה זרות בשוק הנדל"ן בישראל. מנכ"ל ההתאחדות בוני הארץ: "המשמעות של הבאת חברות קבלניות זרות למשק היא גזר דין מוות על מעמד הביניים בענף הבנייה"

השכונה החרדית החדשה בנצרת עילית, אפריל 2015. ערן גילווארג
השכונה החרדית החדשה בנצרת עילית, אפריל 2015/ערן גילווארג

בשורה רעה נוספת לענף החברות הקבלניות? החלטת קבינט הדיור מהשבוע האחרון מבקשת לבחון לראשונה את הבאתן של חברות בנייה זרות, שיפעלו כחברות ביצוע ויתחרו בחברות הביצוע הישראליות, על מנת להגביר את הפעילות בענף וכן, כפי שנכתב בהחלטה, "למנוע גביית דמי תיווך שלא כדין מעובדים אלו (עובדים זרים) ותבטיח מנגנוני בקרה ואכיפה על זכויותיהם".

אלא שהתוכנית החדשה זוכה להתנגדות חריפה מצד התאחדות בוני הארץ וההסתדרות, שמעריכים כי המהלך יביא לפגיעה אנושה בענף הבנייה הישראלי המבוסס על חברות קבלניות קטנות בהיקפים של מאות אלפי עובדים. מרבית החברות הצפויות להיפגע על פי ההערכות הן חברות המשמשות כקבלניות משנה של החברות הקבלניות הגדולות יותר, אשר עלולות לקרוס כתוצאה מהתחרות החדשה.

לפי הערכת ההתאחדות, קבלנים זרים יעדיפו "לייבא" עובדים מארצות מוצאם בכל תחומי הבנייה בשל העלות הגבוהה היחסית של עובדים בענף הבנייה הישראלי והתוצאה תהיה פגיעה קשה בלמעלה מ-5,000 חברות קבלניות מקומיות, המוגדרות חברות קטנות והמהוות כ-94% מכלל הפעילות בענף הקבלני.

בהתאחדות טוענים עוד כי התוכנית החדשה עשויה לפגוע לא רק בעובדיהם של החברות הקבלניות, אלא גם במעגל השני – של עובדי בניין פלסטינים ועובדים מקצועיים בחברות הבנייה הגדולות באופן שישפיע על מעל 100 אלף מקומות עבודה בענף הבנייה. הפלסטינים בענף מונים כיום כ-37 אלף עובדים, כולם תושבי הרשות הפלסטינית המאושרים לעבוד בענף הבנייה בישראל. בהחלטה החדשה שאושרה בקבינט השבוע נכללו גם סעיפים נוספים, שמטרתם להגדיל את מכסת הפלסטינים המועסקים בתחום הבניין ב-8,000 עובדים חדשים – ובלבד שעובדים אלו יוקצו לטובת הבנייה למגורים.

סוגיית כוח האדם בענף הבנייה בישראל מצויה על סדר היום כבר תקופה ארוכה, ובהתאחדות דורשים כבר מספר שנים כי מכסת העובדים תגדל, בטענה כי ישנה מצוקת כוח אדם בענף. מנתוני משרד הבינוי עולה כי בשנים האחרונות חל שיפור במצבת כוח האדם של המועסקים בבניין. כך למשל, בשלושת הרבעונים הראשונים של 2014 עמד היקף המועסקים בענף הבנייה (תושבי ישראל, פלסטינים ועובדים מחו"ל) על 227,700 עובדים. מספרים אלו גבוהים ב-8% מאלה שבתקופה המקבילה אשתקד וגבוהים ב-44% מהנתונים של ענף הבנייה לפני כעשור (בשנת 2005).

מנכ"ל ההתאחדות בוני הארץ, אליאב בן שמעון: "המשמעות של הבאת חברות קבלניות זרות למשק היא גזר דין מוות על מעמד הביניים בענף הבנייה, עובדים ומעסיקים. נראה כי גורמים מסוימים במשרד האוצר איבדו את המצפן. במקום לסמן רשימת חיסול של 143 אלף עובדים שעל כתפיהם מונח כיום רוב עומס הבנייה במשק, על הממשלה לבצע את ההחלטות שכבר קיבלה מזמן ולאשר הבאת אלפי עובדים זרים המתמחים בעבודות הבסיס של הבנייה. רק הבאת עובדים מקצועיים אלה יאפשרו להציע תוספת מקומות עבודה לעשרות אלפי ישראלים בענף הבנייה, ואת תחילתו של הפתרון האמיתי למצוקת הדיור".

יו"ר הסתדרות עובדי הבניין והעץ, יצחק מויאל העריך גם הוא כי "העברת הבנייה בישראל לחברות בנייה זרות תפגע במשק. איך החלטה הזויה זו מתיישבת עם העובדה שבימים אלה אישרה הממשלה מימון לפרויקט להכשרת חיילים משוחררים למקצועות הבנייה, המשותף למדינה עם ההסתדרות והתאחדות בוני הארץ? כבר גייסנו כ-1,000 בוגרי צבא פוטנציאליים להכשרה. לא יתכן שבשלב זה הרעיון המסוכן הזה טרם נהדף ונמחק מסדר היום של קבינט הדיור. בכל מדינה מתוקנת שומר השלטון המרכזי על זכויותיהם של העובדים המקומיים מעל לכל אינטרס כלכלי אחר".

ממשרד האוצר נמסר בתגובה: "משרד האוצר נחוש להוריד את מחירי הדיור ובבחינה זו לפעול להוזלת עלויות העבודה. במסגרת זו נבחן גם ייבוא שירותי בנייה באמצעות חברות זרות לטובת הורדת מחירי הבנייה בישראל. יישום הצעד האמור יעשה בתיאום עם תעשיית הבנייה המקומית מתוך מטרה למנוע ולצמצם את הפגיעה בה".

  • עוד באותו נושא:
  • קבלנים

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    1
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully