וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

לא לאפליה מתקנת בדירקטוריונים

21.7.2015 / 16:20

הדרישה של שר אריה דרעי לאפליה מתקנת במינוי דירקטורים חרדיים בחברות ממשלתיות תמוהה ומחייבת הגבלות ברורות

במסגרת ההסכמים הקואליציוניים שעליהם חתמה ש"ס עם הצטרפותה לקואליציה התחייבו הליכוד ונתניהו להקמת וועדה שתבחן את תנאי הסף והקריטריונים לכהונת דירקטורים בחברות ממשלתיות. אריה דרעי, שר הכלכלה, דורש מראש הממשלה על בסיס התחייבות לתת ביטוי בדירקטוריונים לחיזוק חרדים, ערבים, בני העדה האתיופית. המשמעות היא להקים נבחרת דירקטורים חדשה שתחליף או לפחות תשנה את נבחרת הדירקטורים שהקימה רשות החברות הממשלתית. דרעי רוצה ש-5% מהדירקטורים בחברות ממשלתיות יהיו חרדים. בדעותיו של דרעי תומכים ח"כ מיקי זוהר (ליכוד) ואורלי לוי-אבוקסיס (ישראל ביתנו). השניים הגדילו את הטיעונים ואף טענו שנבחרת הדירקטורים כיום היא – "גילדה, הקריטריונים לא של העם" ועוד סיסמאות שבסיסן בתחושת קיפוח.

נבחרת הדירקטורים של רשות החברות הממשלתית בניהול אורי יוגב קבעה קריטריונים סבירים למינוי דירקטורים – ניסיון ניהולי מוכח, הבנה בסיכונים עסקיים ומאזנים, התמצאות כלכלית ועוד. רשות החברות פעלה על בסיס אמות מידה מקובלות בכלכלה הישראלית והעולמית בהם נדרש דירקטור לאחריות בהחלטותיו ולהבנת העסקים בין אם נולד בפולין, תימן, אתיופיה או רוסיה וארה"ב. אם הדירקטור חרדי שיודע לקרוא מאזן ומתמצא בתחום פעילות החברה והשכלתו אקדמית אין מניעה שימונה לדירקטור בחברה ממשלתית. עליו להגיש מועמדות כמו כל מועמד אחר ואין צורך באפליה מתקנת בהנחה שהמועמד ראוי. אם המועמד ניהל עד היום רק קופת גמילות חסדים ספק אם יתאים להיות דירקטור בחברת חשמל או ברכבת ישראל ומקורות.

חובה שיהיה לדירקטור ניסיון עסקי

ניהול דורש מיומנויות רבות מצד דירקטורים. הם אינם יכולים להיות חסרי ניסיון עסקי, עליהם להתמצא כלכלית בסיכונים, הצבעותיהם יכולות להיות מכריעות מבחינה עסקית לכל חברה ונדרשת מיומנות מאברך חרדי איש ש"ס כמו ממועמד חילוני שמקצועו בנה לו בסיס להתמצאות כלכלית עמוקה ולניסיון בניהול. לא נצפה שאדם חסר ניסיון עסקי יתמנה לדירקטור בנמל אשדוד רק בגלל שהוא חרדי כי אפליה מתקנת אינה משפיעה במקרה זה אם הוא נעדר כישורים של ניהול והתמצאות בכספים.

כל הטענות על קיפוח וגילדה מהראוי היה שלא היו עולים בכלל. מדובר בניהול רכוש וכסף ציבורי ואם אין למועמד ניסיון הוא אינו יכול להפוך לדירקטור בגלל היותו חרדי. איש מאתנו לא מוכן שחברה ממשלתית תנוהל על ידי אנשים חסרי ידע וניסיון שהחלטותיהם עלולות לגרום נזק. אם ההסכם הקואליציוני בין דרעי לנתניהו יקודם ראוי שדרעי ותומכיו יגישו רשימת מועמדים חרדים שמתמצאים היטב בכלכלה וניהול ולא יצפו לאפליה מתקנת אם מועמדיהם אינם עומדים בקריטריונים הנדרשים כמינימום. ברגע שימצאו מועמדים חרדיים מתאימים מקצועית אפשר יהיה לשקול אפליה מתקנת ולקדמם. צריך לקוות שימצאו גם מועמדים ערבים דרוזים וצ'רקסים מתאימים מקצועית כדי שהמיעוטים יהיו יותר מעורבים בכלכלה ובעשייה הלאומית.

ד"ר יאיר צדוק, מרצה במרכז ללימודים אקדמיים (מל"א) אור יהודה

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully