וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

בדיקה: מלחמת מחירים עזה בשוק מוצרי החלב

מיכל רז חיימוביץ'

22.7.2015 / 8:55

השוואת מחירים של מוצרי חלב מגלה שסוף סוף הרשתות נלחמות בזירה זו על כיסי הצרכנים. חלק מהרשתות מוכרות את המוצרים המפוקחים במחיר נמוך יותר מהמחיר המפוקח, כשיינות ביתן מציעה בדרך כלל את המחירים הנמוכים ביותר

גבינת קוטג'. עומר מירון
גבינת קוטג'/עומר מירון

מוצרי חלב, בפיקוח ולא בפיקוח, זול יותר לקנות ברשת יינות ביתן. 9 מתוך 12 מוצרי החלב שבפיקוח, הרשת מוכרת במחירים נמוכים מאלה שקבעה הממשלה - לפעמים גם ב-25% פחות. גם במוצרי חלב נוספים שאת מחירם בדקנו - מחירי יינות ביתן, ברוב המקרים נמוכים מהמתחרים.

ארבע שנים חלפו מאז שקמה מחאת הקוטג' שהעמידה באור הזרקורים את בעיית התחרות בענף המזון, ובפרט בתחום מוצרי החלב, ונראה שמשהו קורה. בחודשים האחרונים מורגשת תחרות במדפי החלב, בין היתר לאור כניסת שחקנים חדשים בדמות המותג הפרטי של שופרסל, מותג הגבינות הצהובות המיובאות עלמה (נטו) ובמקביל, התחרות בין רשתות המזון הגדולות באה לידי ביטוי גם במלחמה על המחירים של מוצרי החלב.

במשך שבוע עקב "גלובס" אחרי מחיריהם של שורת מוצרי חלב, וגילה תחרות עזה שלעתים באה לידי ביטוי בעדכון מחירים כמה פעמים ביום. נדמה שיינות ביתן יושבת עם האצבע על הדופק ומוזילה מחירים בהתאם למבצעים והוזלות של המתחרים במטרה לשמור על מקומה כזולה במוצרי חלב.

אל מלחמת המחירים מצטרפת הוזלתו של מחיר החלב הגולמי (מחיר המטרה) שירד בשיעור של כ-6.5% (14 אגורות לליטר) - מה שהביא להוזלה של מוצרי החלב המפוקחים בשיעור של כ-4.6%. אלא שכאמור, התחרות עושה את שלה ויש רשתות שמוכרות את המוצרים המפוקחים במחירים נמוכים יותר מהמחיר המפוקח, כך לפי בדיקת מחירים באתר מייסופרמרקט.

ירידת מחירי החלב הגולמי הובילה גם להפחתת מחירים של מוצרי חלב רבים שלא נתונים תחת פיקוח, ולאחרונה הכריזו שלוש המחלבות הגדולות - שטראוס, תנובה וטרה על הוזלת מחירים: שטראוס הפחיתה מוצרי חלב מגוונים ב-2.5% עד 6.7%. ההוזלה נגעה למוצרים בקטגוריות שמצויות בפיקוח אולם בסגמנט שונה, כמו שמנת מתוקה 32% שומן (שמנת מתוקה 38% שומן מצויה בפיקוח). עוד הופחת המחיר למוצרי דגל: מילקי על סוגיו השונים שהוזל ב-2.5%, שוקו יטבתה ומשקאות חלב דוגמת חלב מועשר שלא בפיקוח שהוזלו בכ-3%. במחירוני תנובה לקמעונאים שיעור הורדת המחירים הנוגע למוצרים שונים בהם חלב, גבינה צהובה, קוטג', שמנת מתוקה. שיעור ההוזלה עמד על 1.1% עד 10%.

כך לדוגמה מחיר הקוטג' של תנובה הוזל ב-3%, מוצרי חלב שלא בפיקוח (למשל חלב דל לקטוז, חלב אורגני של הרדוף או חלב עמיד) בשיעור של עד 6%, גבינות קשות בכ-4.5% ועוד. ההוזלה של טרה כוללת את מעדני מוו (בשיעור סמלי של 1%), קוטג' שהופחת ב-3% ועוד.

עוד סיבה להתעוררות התחרות היא השקת מוצרי החלב של המותג הפרטי של שופרסל בחודש מאי האחרון, שלוותה בהצהרה כי מחירי המוצרים יהיו זולים מאלה שבפיקוח. ואכן: חלב בקרטון 3% של שופרסל נמכר ב-5.1 שקל (לפי מחירי שופרסל אונליין), לעומת 5.95 שקל המחיר בפיקוח ו-5.40 שקל ביינות ביתן. שמנת מתוקה 38% של שופרסל עולה לדוגמה 5.60 שקל לעומת 6.25 שקל המחיר בפיקוח ו-5.80 שקל המחיר המוזל שמציעה יינות ביתן. התחרות כמובן פועלת לטובת הצרכן שיכול ללמוד לפרגן למותג פרטי המציע ערך מוסף בהיבט התמורה לכסף.

מחירי מוצרי חלב. גלובס
מחירי מוצרי חלב/גלובס

איפה כדאי?

פיקוח מחירים ממשלתי קובע רף עליון למחיר, ורשתות יכולות למכור במחיר נמוך מהמחירון. לדוגמה, מחירו המפוקח של חלב 1% בקרטון הוא 5.60 שקל, בשעה שביינות ביתן המחיר לחלב טרה הוא 5.30 שקל. גם המחיר לחמאה רגילה אינו אבסולוטי: תחת הפיקוח המחיר הוא 3.95 שקל, ואילו ביינות ביתן המחיר הוא 3.80 שקל.

במוצרי החלב שאינם נתונים לפיקוח התחרות נותנת את אותותיה, וגם כאן יינות ביתן מככבת במחירים נמוכים יחד עם ויקטורי ורמי לוי - אמנם לא בכל הקטגוריות והמוצרים, אבל עדיין כדאי להשוות: לדוגמה, גבינה חצי קשה 28% שומן של עמק (תנובה, 200 גרם) נמכרת בכ-15.50 שקל בשופרסל ישיר או בוויקטורי, ב-14 שקל במגה באינטרנט, ובכ-11.60 שקל ברמי לוי וביינות ביתן - פער של 25% בין הזול ליקר.

גם במוצר המתחרה של טרה, נעם, יש פערים: בשופרסל, מגה ובוויקטורי המחיר עומד על כ-15 שקל ל-200 גרם, בשעה שביינות ביתן וברמי לוי המחיר הוא 12.50 שקל (פער של 17%). שוקו 2 ליטר של יטבתה ברמי לוי וביינות ביתן יעלה 15.80 שקל, בשעה שבשופרסל ישיר המחיר הוא 20.40 שקל - פער של 23%.

sheen-shitof

עוד בוואלה!

קופת החולים המובילה מציגה: השירותים שיהפכו את החיים שלכם לקלים יותר

בשיתוף כללית
מחירי מוצרי חלב. גלובס
מחירי מוצרי חלב/גלובס

יש לאן לרדת

ואיך משפיעה ההוזלה הזאת על ההוצאה המשפחתית של משקי הבית הישראליים על מזון? רמי לוי, בעלי רשת רמי לוי שיווק השקמה, מעריך שמוצרי החלב תופסים נפח של 10%-15% מכלל מוצרי המזון בישראל, וההפחתה הנוכחית אינה מספיקה: "מחיר מוצרי החלב יכול לרדת בשיעורים ניכרים מאלו שראינו עד כה. אם מחיר המטרה יושווה לזה שבאירופה מוצרי החלב בישראל יוכלו לרדת גם ב-20%-40% ולא נצטרך לייבא משום מקום בעולם".

יצוין כי החברות מפחיתות את המחיר לקמעונאים כאשר הן לא יכולות להשפיע ישירות על המחיר לצרכן. למעשה, הקמעונאים יכלו שלא לגלגל את ההוזלה ללקוח ולא לשנות את המחיר, אלא שהחשיפה התקשורתית בדבר הירידה במחיר החלב הגולמי שהייתה כאמור בשיעור גבוה יחסית לא יכלה לאפשר סיטואציה שבה ההוזלה לא הייתה מגיעה למחיר לצרכן וזאת כמובן גם לאור התחרות הערה בין הרשתות ובים המותגים.

האם מגמת ההוזלה במחירי מוצרי החלב תימשך? לאחרונה הבטיח שר החקלאות, אורי אריאל, להוזיל את מוצרי חלב צאן שצריכתם עולה עם השנים באמצעות הגברת התחרות, מניעת ריכוזיות בענף והרחבת פעילות הייצור, אך עדיין לא ברור מה עומד בפועל מאחורי ההבטחות. השר אף הבטיח שאם הוזלת מחירי החלב הגולמי לא תתגלגל אל הצרכן, הוא יוביל למהלך של פיקוח מחירים על מוצרי חלב הצאן - אך שוב, לא הצביע על מהלכים אופרטיביים.

לרמי לוי, לעומת זאת, יש הצעות אופרטיביות: "צריך לבטל את כל המכסות גם בחלב גם בביצים וגם בעופות. צריך להגן על החקלאים, אבל שהמדינה תעשה את זה ולא הצרכן."

  • עוד באותו נושא:
  • מוצרי חלב

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully