וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

מה כדאי ללמוד: כלכלה וניהול או מנהל עסקים?

מערכת וואלה בשיתוף האקדמית עמק יזרעאל, בשיתוף האקדמית עמק יזרעאל

29.7.2015 / 8:22

אילו יתרונות יש לתואר משולב בכלכלה וניהול, אילו מסלולי התמחות פתוחים בפניכם ואיפה תוכלו לעבוד אחרי שתגמרו את הלימודים?

רואת חשבון. ShutterStock
אין ארגון שלא זקוק לכלכלנים/ShutterStock

לימודי מנהל עסקים נהפכו בשנים האחרונות לאחד ממסלולי הלימוד המבוקשים ביותר בישראל. מי לא רוצה להיות מנהל גדול? לפי נתוני הלשכה המרכזית לסטטיסטיקה, בשנת הלימודים תשע"ד למדו יותר מ-22 אלף סטודנטים לתואר ראשון במדעי הניהול באוניברסיטאות ובמכללות ברחבי הארץ. לצד זאת, נשמעו קולות המתריעים בפני הסטודנטים כי לימודי ניהול מתאימים יותר לתואר שני, וכי כדי להצליח בשוק העבודה כדאי להתחיל מתואר ראשון בתחום אחר למשל במדעי החברה, בהנדסה או במדעים המדויקים. לחילופין, למי שמתעניין במיוחד במקצועות הניהול, מומלץ לעשות תואר ראשון משולב בכלכלה וניהול - תואר שבסופו הבוגרים נשארים עם מקצוע ביד.

למי שלא בא מהתחום, זה אולי נשמע מבלבל: מה כבר ההבדל בין כלכלה למנהל עסקים? בשני התחומים מתעסקים בעיקר בכסף, לא? במה שונה תואר בכלכלה וניהול מסתם תואר בניהול? אם גם אתם לא לגמרי סגורים על המושגים, כדאי שתדעו כי כלכלה היא תחום מחקר במדעי החברה, שעוסק בגורמים ובתהליכים המשפיעים על ייצור, על הפצה ועל צריכה של מוצרים ושירותים. נוהגים להבדיל בין מיקרו-כלכלה –ההתנהגות הכלכלית של היחידה הקטנה (כמו משפחה או עסק) למאקרו-כלכלה – ההתנהגות הכלכלית של המשק כולו. איך קובעים כמה יעלה קרטון החלב שאתם קונים בסופר? מה צריך להיות ערך השקל לעומת ערך הדולר וכיצד לשלוט בו? האם כדאי לחברת אופנה לפתוח מפעל חדש בסין? שאלות אלו ועוד רבות אחרות הן שאלות שמי שעונה עליהן הוא הכלכלן. כמו שבוודאי ניחשתם, כדי להגיע לתשובות טובות לשאלות אלו צריך ראש מתמטי, ולפיכך התואר הוא לא מהקלים ביותר; תתכונו לחרוש לא מעט ולעשות הרבה נגזרות כמו שלמדתם בתיכון.

אחרי שתסיימו תואר ראשון בכלכלה תוכלו להציג את עצמכם בגאווה כבעלי מקצוע - כלכלנים. כיום אין כמעט אף ארגון במשק שלא נזקק לכלכלנים שיכוונו את הפעילות העסקית שלו, והם נדרשים גם בשירות הציבורי – לעבודה במשרד האוצר, במשרדי ממשלה אחרים ובגופים ממשלתיים שונים. מספיקה הצצה חטופה באתרי הדרושים ברשת כדי להבין שמקצוע הכלכלה הוא נקודת זינוק מצוינת לקריירה מצליחה.

צעירים עובדים מול מחשב. ShutterStock
תוכלו לצאת לדרך עצמאית כיזמים/ShutterStock

אם תבחרו בתואר ראשון בכלכלה וניהול, החלק של הכלכלה יסגור לכם את הפינה המקצועית. החלק של הניהול יפתח בפניכם עולמות חדשים ויאפשר לכם לפרוץ לתחומי עיסוק נוספים. עם תואר בניהול תוכלו להתקדם בארגון שבו תעבדו כשכירים או אף לצאת לדרך עצמאית כיזמים ובעלי עסק משלכם. לימודי ניהול, כשמם כן הם, נועדו להכשיר מנהלים שיודעים מה הם עושים. מנהל או מנהלת שעומדים בראש צוות, בראש מחלקה ואף בראש הארגון כולו צריכים לפקח על כל הפעילות שמתרחשת בגזרה שלהם ולתאם בין אנשי מקצוע שונים, כך שהעסק יעבוד חלק ויניב תשואה לבעלי המניות. לצד פיתוח כישורים חשובים כמו ניהול משא ומתן, עמידה מול קהל ועבודה בקבוצה, לימודי הניהול יכניסו אתכם לכל נדבכי הפעילות העסקית, וזאת דרך כמה מסלולי התמחות: חשבונאות, מימון, שיווק ולוגיסטיקה. התואר יאפשר לכם להתמודד על תפקידי ניהול בתחומים אלו ובהמשך גם על תפקידי הניהול הבכירים ביותר.

ראש החוג לכלכלה וניהול באקדמית עמק יזרעאל, פרופ' שוש שהרבני, מסבירה כי מסלול ההתמחות בחשבונאות בחוג לכלכלה וניהול מוביל את הבוגר להסמכה במקצוע ראיית החשבון. "זהו מסלול יוקרתי עם דרישות גבוהות", מציינת פרופ' שהרבני. "מי שמסיים את ההתמחות בחשבונאות פטור מעשר בחינות חיצוניות של מועצת רואי החשבון. הלומדים במסלול זה רוכשים הבנה מקיפה בקריאת דו"חות כספיים הנדרשת בעבודה במחלקות הכספים בכל הארגונים".

במסלול ההתמחות במימון, מסבירה פרופ' שהרבני, לומדים הסטודנטים להבין לעומק את שוק ההון בישראל ובעולם. "הלימודים משלבים תיאוריה ומעשה", היא מספרת. "יש לנו בקמפוס חדר עסקאות , שהוא חדר מסחר מקצועי, בדומה לחדרי מסחר בבנקים ובחברות ההשקעה, בו הסטודנטים שלנו במגמת מימון יכולים להתעדכן בנתוני הבורסה ולהתנסות בכלי מסחר מתקדמים כולל סימולציה של מסחר בניירות ערך, אונליין – בזמן אמת.

"הבוגרים שלנו משתלבים בתפקידי ניהול מגוונים הכוללים ניתוח, ייעוץ ומסחר בניירות ערך במוסדות פיננסיים כגון: בנקים, בתי השקעות, חברות ביטוח, מחלקות כספים של חברות וארגונים וכן חברות ייעוץ. יש שממשיכים בהכשרה והופכים ליועצים פנסיוניים וליועצי השקעות".

לדברי פרופ' שהרבני, גם ההתמחות בשיווק משלבת בין ידע תיאורטי לעבודה יישומית. "המרצים הם אנשים שבאים מהשטח – אנשים שעבדו כמנהלי שיווק בארגונים. ההתמחות בשיווק מכשירה את הסטודנטים לתפקידי ניהול מגוונים בתחומי השיווק והמכירות בחברות כגון: מנהלי שיווק, מנהלי מותגים ומנהלי פרסום. כמו כן, בוגרי ההתמחות יכולים להשתלב במשרדי פרסום, בחברות לייעוץ עסקי ושיווקי, במכוני מחקר ומנהלי מכירות.

"השילוב הייחודי של תיאוריה ומעשה בא לידי ביטוי בחוג לכלכלה וניהול באקדמית עמק יזרעאל גם בפרויקט של החממות הטכנולוגיות: קבוצות של סטודנטים, בליווי שני מנחים, מתחום המימון ומתחום השיווק, מייעצים לחברת סטארט-אפ אמיתית, מלווים אותם ובונים לה תכנית עסקית".

ההתמחות בלוגיסטיקה מתאימה, לדבריה, בעיקר לאנשים עובדים שצריכים להעמיק את ההבנה התקציבית שלהם ואת ויכולת קבלת החלטות לייעול המערכת לפי כללי הניהול הלוגיסטי. קראו כאן עוד על ההתמחות בלוגיסטיקה.

מערכות מידע ניהוליות – הדרך שלכם לקריירה מצליחה
יש לכם ראש מתמטי? אולי אתם יכולים להשתלב בניהול מערכות מידע

העתיד שלך בדיגיטל: איזה תואר ראשון כדאי לעשות?
הכירו את המקצועות החדשים: מה צריך ללמוד כדי להתאים לשוק העבודה החדש?

לדחוף את הקריירה - B.A. בכלכלה וניהול עם התמחות בלוגיסטיקה

מערכת וואלה בשיתוף האקדמית עמק יזרעאל, בשיתוף האקדמית עמק יזרעאל

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully