פרויקט הפינוי-בינוי ביבנה שכמעט נקבר - וחזר לחיים

המועצה הארצית לתכנון ובנייה שינתה החלטה של הוועדה המחוזית - ופרויקט פינוי-בינוי של חברת גרופית ביבנה יוכל לצאת לפועל

תמ"א 38 ופינוי בינוי / צילום: תמר מצפי
תמ"א 38 ופינוי בינוי / צילום: תמר מצפי

פרויקט פינוי-בינוי בעיר יבנה יוכל לצאת לדרך, לאחר שוועדת המשנה לעררים של המועצה הארצית לתכנון ובנייה הורתה לוועדה המחוזית במחוז מרכז לבטל החלטה קודמת שקיבלה לדחות את התוכנית המוצעת במתחם.

מדובר במתחם הממוקם בין הרחובות הכרמל והגלבוע, בסמוך לדרות העצמאות בעיר, הכולל 56 דירות בבנייני מגורים ישנים ו-6 חנויות. התוכנית שקודמה במתחם על-ידי חברת גרופית, ואושרה על-ידי הוועדה המקומית לתכנון ובנייה, הציעה הריסה של בנייני המגורים הישנים ובנייה של 286 דירות חדשות ב-4 מגדלי מגורים בני 16-26 קומות.

כאשר הגיעה התוכנית לדיון בוועדה המחוזית, החליטה הוועדה לדחות אותה על הסף בטענה כי הצפיפות המוצעת במסגרת התוכנית גבוהה מדי ולא ניתן לאשרה. בעקבות דחיית התוכנית פנתה הועדה המקומית לוועדת המשנה לעררים של המועצה הארצית כדי לשנות את ההחלטה של הוועדה המחוזית. בדיון שנערך במארס האחרון קבעה ועדת המשנה לעררים כי: "הצפיפות המוצעת אינה יכולה לשמש עילה לדחיית התוכנית... אין להעדיף את שיקול הצפיפות על שאר השיקולים. יש לדון בתוכנית ולקדמה חרף הצפיפות הגבוהה הקיימת בה".

כאמור, ועדת המשנה לעררים קבעה כי על הוועדה המחוזית לשוב ולדון בתוכנית ולמעשה הכריחה אותה לקדם את אישורה. כך, בישיבת הוועדה המחוזית חזרו חברי הוועדה ודנו בתוכנית האמורה והפכו את ההחלטה המקורית שקיבלו לדחות את התוכנית. הוועדה המחוזית קבעה כי התוכנית תופקד בכפוף למספר תנאים.

הוועדה המחוזית ציינה בדיון החוזר כי היא "מכירה בחשיבות תהליכי ההתחדשות העירונית העוברים על העיר יבנה ולאחר שנבדקו כל החלופות, מקבלת הוועדה כי אין בנמצא מנגנון חלופי למימוש תהליכים אלו זולת בנייה בצפיפות גבוה".

מדובר בעוד דוגמה להליכי התכנון והמכשולים הבירוקרטיים העומדים בפני תוכניות פינוי-בינוי ברחבי הארץ. במקרה של התוכנית האמורה ביבנה, דחיית הוועדה המחוזית את התוכנית, הגשת הערר למועצה הארצית והדיון המחודש בתוכנית על-ידי הוועדה המחוזית גרם לעיכוב של חודשים ארוכים בתוכנית.

המקרה הזה הוא דוגמה אחת למכשולים העומדים בפני ההתחדשות העירונית ואחת הסיבות לנתונים העגומים שהציג בשבוע שעבר משרד האוצר אודות מימוש פרויקטים של פינוי-בינוי ברחבי הארץ. נזכיר שעל-פי נתונים אלה, החל משנת 1998, הוכרזו 95 מתחמים לפינוי-בינוי על-ידי המדינה, מתוכם מומשו 28 פרויקטים בלבד.

ראש עיריית יבנה צבי גוב-ארי הביע סיפוק מההחלטה להמשיך לקדם את הפרויקט ואמר: "במסגרת תכנית כוללת בנושא פינוי-בינוי ברחבי העיר הצלחנו להביא מספר מתחמים להכרזה של משרד הבינוי ואלה נמצאים בהליכים שונים של התקדמות אל מול ועדות התכנון והדיירים. אנו משוכנעים שהתכניות ברות-יישום ואין ספק כי קיימת כאן הזדמנות בלתי רגילה עם יתרונות רבים בדמות מבנה חדש ומודרני, שטחי מגורים גדולים ושיפור משמעותי לאיכות החיים. אנו פועלים באופן שיטתי שבד-בבד עם פיתוח השכונות החדשות נוודא כי השכונות הוותיקות תתחדשנה ותאפשרנה לתושבים איכות חיים נאותה".