וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

"בבחירה בין עדן טבע מרקט לבין רבוע כחול - עדן תמות"

גור מגידו

3.8.2015 / 10:38

בסוף אפריל, ערב כניסתה של עדן טבע מרקט להקפאת הליכים, נפגש מנכ"ל הרשת גיא פרוביזור עם אביגדור קפלן, מנכ"ל אלון רבוע כחול, החברה-האם של מגה המחזיקה 51% בעדן טבע מרקט

מסיבת עיתונאים של מגה וההסתדרות עם אליעזר קפלן ואבי ניסנקורן. מגד גוזני
אליעזר קפלן/מגד גוזני

גיא פרוביזור טיפח את רשת עדן טבע מרקט מינקות. האיש שזיהה את הטרנד האורגני עוד לפני כ-13 שנים, מגדיר את רשת המזון האורגני כ"מפעל חייו". העסקה שערך עם רשת מגה ב-2008, למכירת 51% ממניות עדן ולמימון פיתוח הרשת בידי מגה, הייתה אמורה להיות קרש הקפיצה של היזם החרוץ, וכרטיס הכניסה שלו למגרש של הגדולים.

ואכן, רשת עדן טבע מרקט גדלה מ-3 סניפים ב-2008 ל-23 סניפים, מהם 14 כמחלקה אורגנית בתוך סניפי מגה. ואולם, תוצאות הרשת אכזבו, והיא נקלעה להקפאת הליכים, לאחר שמגה סירבה להמשיך ולממן את פעילותה.

ערב הקריסה בסוף אפריל האחרון, נפגשו פרוביזור, אז עדיין מנכ"ל עדן טבע מרקט, ואביגדור קפלן, מנכ"ל אלון רבוע כחול, החברה-האם של מגה, ויו"ר מגה - לשיחה לא פשוטה.

קטעים מתמלול השיחה לפניכם. הקלטות הוגשו לבית המשפט המחוזי מרכז על-ידי פרוביזור במסגרת ההליכים שמתנהלים סביב המשבר בעדן טבע מרקט.

באפריל השנה כבר היו פרוביזור והנהלת אלון ומגה חלוקים. 3 חודשים לאחר שהודח איש העסקים דודי ויסמן מתפקידיו בקבוצת אלון, החליטה ההנהלה החדשה שהיא אינה מוכנה להמשיך ולממן את פעילות עדן ההפסדית.

עדן צברה במהלך שנותיה חובות של 150 מיליון שקל לבנקים ולספקים וחובות של 100 מיליון שקל לחברה-האם, מגה. על הסיבות לחוסר ההצלחה, יש לכל צד גרסה משלו.

בשורה התחתונה, רשת עדן צברה חובות, ובמגה לא צפו שהמגמה תשתנה. מגה מצידה הפסיקה את ההזרמות הכספיות לעדן עוד בטרם אותה פגישה, ופרוביזור המנכ"ל נקלע למצב שאינו יכולה לעמוד בתשלום לספקים.

בתחושה שהוא עומד על-פי התהום, מגיע פרוביזור לפגוש את קפלן.

"שפת המספרים"

"אני יודע מה הייתה המדיניות של קודמי, וזה לא משנה", אמר קפלן. "אני לא מותח ביקורת כהוא זה. במצב הנוכחי יש כמה אפשרויות, ככה זה לא יכול להימשך".

קפלן הציע 4 חלופות לפרוביזור: הראשונה - מגה תקנה את חלקו של פרוביזור ברשת (49%) ותמזג את פעילות עדן בתוך פעילות מגה, באופן שיפחית את הוצאות התפעול והמטה; השנייה - פרוביזור יקנה את מגה החוצה, יחד עם חובות הרשת. תסריט זה לא ריאלי מבחינת יכולותיו של פרוביזור; השלישית - צד שלישי ירכוש את הרשת; הרביעית - הקפאת הליכים.

פרוביזור, עושה רושם, לא היה מוכן לקבל הכרעות. הלחצים של ספקי הרשת העיבו על יכולתו לחשוב. "אני לא מסוגל אפילו לחשוב", אמר בשלב מסוים של השיחה. "מה שאני עובר מול ספקים כשאתה שולח לי הודעה 'תתמודד בכוחות עצמך'".

קפלן, לעומתו, נותר קר-רוח ואמר: "הדרישות שלך לא מציאותיות... כשאתה אומר לי תכניס יד לכיס ותשים 22 מיליון שקל ונמשיך לנהל כפי שניהלנו. זה לא יהיה".

ברגע השיא של הפגישה מתחיל המקח על אפשרויות הרכישה ההדדית. להלן תמליל השיחה:

קפלן: "מה העלות לקנות אותך? בוא, שים את זה על השולחן בשפת המספרים".

פרוביזור: "50 מיליון שקל".

קפלן: "אז קנה אותנו בסכום הזה".

פרוביזור: "סליחה?".

קפלן: "קנה אותנו בסכום הזה. אני במכה אחת מוכר לך את זה בחצי הסכום".

פרוביזור: "בחצי הסכום?".

קפלן: "כן".

פרוביזור: "אוקיי".

קפלן: "קנה אותי ב-25 מיליון שקל וקח".

פרוביזור: "ומה עם כל החובות שלכם?".

קפלן: "עליך. מה זה לקנות חברה".

פרוביזור: "יש אנשים שקונים חברות בלי חובות".

קפלן: "מה זה לקנות חברה בלי חובות? כשאתה בא ואתה אומר לי, קנה אותי ב-50 או ב-40, מה שאמרת...".

פרוביזור: "50 אמרתי".

קפלן: "אז יש חברה שאתה שותף איתי ב-49%, אני ב-51%. תן אותה למעריך שווי, הוא יגיד שהשווי שלה הוא כלום כחברה. אני אשאר עם 80 מיליון שקל חובות לבנקים, לספקים, עם קצת מלאי שאני אוכל אולי להציל מתוך העניין, ואתה יוצא ממני עם 40 מיליון שקל, 50? זה סביר?".

פרוביזור: "אז בוא לא נקנה".

בהמשך השיחה פנה קפלן לפרוביזור ושאל: "עם מה חשבת שתצא מפה?"; ופרוביזור השיב: "קודם כל עם עזרה מיידית להנשים את החברה, כי אחרת אתה ואני לא יהיה לנו על מה לדבר בעוד יומיים. פשוט לא יהיה לנו על מה לדבר...".

בהמשך מעלה קפלן את האפשרות של סגירת הרשת, בבית המשפט או בצמצום הדרגתי של הפעילות. פרוביזור השיב: "זכותך לעשות מה שאתה רוצה. אני רק לא מבין את ההיגיון הכלכלי מאחורי מה שאתה מציג"; קפלן הסביר בתגובה כי "אין היגיון בפירוק... אין היגיון בשום מהלך אחר, מהלך אחר הוא תוצאה של ויכוחים לא ענייניים, לא עסקיים, גם מזווית הראייה שלך".

פרוביזור: "אני מסכים אתך, אני מוכן להיות גם שותף מלא גם בעזרה להתנעה הזאת".

קפלן: "מצוין, אני מכבד את זה מאוד. אבל תדרוש מאיתנו בפירוד הזה משהו סביר... זה לא עובר עליי ככה. כי בכל זאת זה עסק שאני מניח ששמת פה..."

פרוביזור: "עבורי זה מפעל חיי".

במהלך השיחה נע קפלן בין גילויי אמפתיה לפרוביזור לבין הטחת המציאות הקשה (מנקודת ראותו) בפניו. "אם נשב ככה ונבכה, זה לא ייתן לאף אחד כלום", אמר קפלן ברגע מסוים. "לגבי המחיר", אמר קפלן בהמשך, "אתייעץ עם הבעלים ונגיע אליך עם תשובה מהירה... אתה רוצה ההיפך? אני אומר לך עוד פעם, תן הצעה טובה, אנחנו ניקח את החברה עם חובותיה".

פרוביזור שאל: "ומה יקרה אם מחר... אתה לא רוצה"?; וקפלן השיב: "אז נלך להקפאת הליכים"; בשלב זה אמר פרוביזור: "בסדר, תלך להקפאת הליכים בבנקים, הכול טוב ויפה. אבל אתה מעדיף שהעסק מחר ימות בשביל..."

כאן משחרר קפלן את הנצרה מן הרימון ומודה כי הוא מעדיף שרשת עדן מרקט "תמות" מאשר רשת רבוע כחול: "(בבחירה בין - ג'מ') שהעסק (עדן - ג'מ') ימות לבין שהרבוע הכחול ימות - אז העסק (עדן - ג'מ') ימות".

כידוע, קפלן ופרוביזור לא הגיעו להסכמות. בשבועות שלאחר מכן הודח פרוביזור מתפקיד מנכ"ל עדן, וכעבור עוד כמה שבועות הגישו מגה ועדן את בקשת הקפאת ההליכים לרשת עדן טבע מרקט. במסגרת אותה בקשה הציעה מגה גם את מימון הסדר הנושים בתמורה לקבלת כלל נכסיה של עדן. מהמתווה הזה חזרה בה מגה בשבוע שעבר.

הקלטת השיחה שהובאה כאן צורפה על-ידי פרוביזור להמרצת פתיחה שהגיש לבית המשפט, באמצעות עורכי הדין עופר צור, כפיר ידגר ומעיין מלמד.

תמלול שיחת קפלן. גלובס
תמלול שיחת קפלן/גלובס

כך הוסרה "הערת עסק חי" לעדן טבע מרקט

אתמול (א') חשפה רשת מגה בפני הצדדים לתיק הקפאת ההליכים של עדן טבע מרקט את המסמך שהעבירה לרואי החשבון שלה בסוף אפריל האחרון, כדי למנוע הערת עסק חי לחברה-הבת עדן טבע מרקט בדוחות האחרונים של מגה.

במסמך נכתב כי "כוונתה של מגה הינה לפעול לכך כי עדן תמשיך לפעול כעסק חי, במהלך 12 החודשים הקרובים, לפחות, וזאת באמצעות הליכי ייעול וחסכון ו/או מכירת פעילות החברה ו/או מיזוג ו/או בדרך אחרת".

עוד צוין במכתב כי "ככל והצרכים החיוניים של עדן בהתאם לפיקוח ולבקרה של מגה יצריכו לדעת מגה העמדת סיוע כספי לחברה, כי אז יועמד על-ידי מגה הסיוע הכספי ככל שיידרש, וזאת עד לסך של 30 מיליון שקל".

המסמך נחשף בתגובה שהגישה מגה לבקשה שהגישו לבית המשפט 150 מעובדי עדן באמצעות עו"ד אופיר רונן. העובדים ביקשו לקבל את המסמך לאור טענות שהעלה לראשונה מנכ"ל עדן טבע מרקט לשעבר, גיא פרוביזור, בהמרצת הפתיחה שהגיש נגד מגה.

פרוביזור טען כי מגה מסרה התחייבות כלשהי לרואי החשבון בקשר לעתידה של עדן, כדי למנוע הערת עסק חי לעדן, אך סירבה להעביר לידיו את מסמך ההתחייבות. הטענות גובו בהקלטת ישיבת הדירקטוריון של עדן מ-30 לאפריל האחרון, בה נשמע מנכ"ל מגה לשעבר, מוטי קרן, מספר על קיומו של המסמך.

כמו כן, נשמעות בקשותיו של פרוביזור לקבל לידיו את המסמך, המסורבות על-ידי חבריו לדירקטוריון ורואי החשבון.

בתגובה שהגישה לבית המשפט טענה מגה כי נוסח המכתב אינו מייצר התחייבות מצדה להזרמת 30 מיליון שקל לעדן, החל ב-30 לאפריל. עוד מצוין בתגובה כי ממילא מגה הזרימה 29.35 מיליון שקל לעדן מאז ה-1 באפריל. ואולם, מאז ה-30 באפריל, התאריך שבו נמסר המכתב לרואי החשבון, הוזרמו לרשת עדן 22.5 מיליון שקל מתוך אותם 30 מיליון השקל.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully