וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

האם מנית אפל תמשיך ליפול?

9.8.2015 / 14:18

ענקית הטכנולוגיה מחקה לאחרונה מאות מיליוני שקלים מערכה - האם המגמה תימשך או שהחברה תצליח להתייצב? האם אפל תשרוד את השעון הכושל?

מפעל אפל בקליפורניה ארה"ב. Paul Sakuma, AP
מפעל אפל בקליפורניה ארה"ב/AP, Paul Sakuma

זה כבר לא נראה רק כמו ביס בלוגו הנוצץ של חברת אפל, הסוחרים בוול סטריט חושבים שהתפוח המפורסם בעולם מתחיל להרקיב וזורקים את המניה. הכל התחיל לפני שבועיים, כשחברת אפל פרסמה דוחות ששורת הרווח שלהם תאמה פחות או יותר את ציפיות האנליסטים. שום דבר חריג לא נרשם. למרות זאת, מרגע פרסום הדוחות החברה נכנסה לסחרור וצללה מטה כשהיא מוחקת בדרך 115 מיליארד דולר (437 מיליארד שקלים), מדובר בסכום שהוא, לצורך השוואה, למעלה מתקציבה השנתי של מדינת ישראל שנאמד ב-325 מיליארד שקלים. וזה כנראה עוד לא הסוף. הדרך למטה נראית סלולה ולא ברור היכן ההתרסקות תעצור.

אז מה כל כך הפחיד את הסוחרים בדוחות שהם ממהרים להיפטר מהמניה? התשובה טמונה לא במה שהיה בדוחות, אלא במה שנעדר מהדוחות - חזון. מותו של סטיב ג'ובס השאיר את אפל בידיו המסורות והמקצועיות של טים קוק, מנכ"ל ואדמיניסטרטור נהדר, אבל נכון לעכשיו נטול חלום. מסיבות העיתונאים הכריזמטיות של ג'ובס התחלפו במסיבות עיתונאים אנמיות בהן אנחנו בעיקר רואים עוד מאותו הדבר. ההשראה והחזון של ג'ובס הלכו איתו והשאירו מכונה משומנת שממשיכה לנוע מכוח האינרציה.

ארבע שנים חלפו מאז מותו של ג'ובס וקוק לא הצליח להביא בשורה אחת שתרגש את העולם. להיפך, קוק שם את כל יוקרתו על השעון של החברה, החידוש הגדול שלו, אבל הדוחות האחרונים מלמדים אותנו שמדובר בפלופ, שאין לו דורשים. צפי המכירות של האנליסטים היה של חמש מיליון יחידות ברבעון, אבל בפועל נמכרו פחות משלוש מיליון והעתיד לא נראה מזהיר. הצרכנים לא מבינים בשביל מה הם צריכים את זה וגם גאוני השיווק של אפל לא מפצחים את הנוסחה.

סוחרים בטראומה

בעיה נוספת שעולה מהדוחות של אפל היא הנמכת ציפיות. הכלל הבסיסי ביותר בוול-סטריט הוא שסוחרים אוהבים את מניות הצמיחה. אלה שמוכרות לנו חלומות. התבוננות בדוחות של אפל מלמדת אותנו שמנועי הצמיחה שמניעים את גלגלי החלומות מתמעטים. למעשה, מכל המוצרים שאפל מוכרת, החברה נשענת על מחולל צמיחה עתידי אחד - האייפון. רק שגם בגזרה הזו העתיד לא נראה מזהיר.

שוק הטלפונים הסלולריים רווי והמובייל של אפל כבר לא מציע יתרון מהותי על מתחריו. להיפך, מערכת ההפעלה הסגורה של האייפון IOS מגבילה מאוד את המשתמשים, שמעדיפים את המדיניות הליברלית יותר של האנדרואיד. למעשה, אפל נאלצה לאחרונה לסדוק את החומה הבצורה והבינה כי עליה להיפתח גם לשימוש במערכות הפעלה אחרות. וכשהאייפון לא מציע יתרון על פני המתחרים, המשקיעים שואלים מה יהיה לחברה להציע כשקסמו יפוג בשוק ההיפר תחרותי. לקוק אין פתרונים.

ייתר על כן, לא מעט סוחרים שהחזיקו בשנים האחרונות את מניות נוקיה (NOK) ובלקברי (BBRY) חזו לראות איך בזמן קצר חברות המבוססות על חומרה מאבדות למעלה מ-90% מערכן. הזיכרון הקולקטיבי של הסוחרים נטוע עדיין עמוק בטראומה וזה משתקף במכירת החיסול של המניה. גורלה של אפל לא בהכרח יהיה זהה לגורלן של בלקברי ונוקיה אבל כששווי השוק הוא למעלה מ-650 מיליארד, ברור לכולם שיש עדיין לאן לצלול.

יש מי שקונה דווקא עכשיו

למרות הדעה הנחרצת של הסוחרים, יש מי שחושב שהמשבר הנוכחי הוא הזדמנות קנייה. הנפילות במחיר המניה שלחו את האנליסטים בקונצנזוס נדיר להעניק לאפל המלצת קנייה, שמתבססת בין היתר על מכפיל הרווח הנמוך יחסית של המניה.

בנוסף, האנליסטים מאמינים כי בכוחה של החברה להיכנס בעוצמה לתחום כרטיסי האשראי באמצעות הארנק הסלולרי שלה, תחום שהיה חסום עד כה ויפתח לחברה נתיב חדש של רווחים. ביטוי לאופטימיות הזו נתן דירקטור בכיר בחברה שניצל את הירידות ורכש בתחילת השבוע את מניות החברה, שהספיקו לאבד מאז 7%.

בקרב בין האנליסטים לסוחרים לא ברור ידו של מי תהייה על העליונה. למשקיע הפשוט שסוחר בוול סטריט באמצעות תוכנה ביתית, או מחזיק מניות בבנק מומלץ להיות זהיר במיוחד בתקופה זו ולשקול שנית אם זה הזמן להחזיק את המניה. בימים הקרובים אפל תמשיך לרכז עניין ולהיסחר בעצבנות ייתרה. לא מומלץ לסוחרים שונאי סיכון וגם לא לבעלי לב חלש.

sheen-shitof

פתרון עוצמתי לכאב

טכנולוגיה מהפכנית לטיפול בכאבים אושרה ע"י ה-FDA לשימוש ביתי

בשיתוף Solio

הכותב הוא אנליסט ומומחה למסחר בשוק ההון, מייסד בית הספר למסחר בשוק ההון- "סימפל טרייד"

  • עוד באותו נושא:
  • אפל

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully