וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

כמה שווה עבודה של אמא? תתפלאו, יש תשובה

טלי ציפורי

27.8.2015 / 8:28

המקצוע "אמא" הוא אמנם ללא שכר, לא שכר כספי לפחות, אבל באתר Salary.com מנסים להצמיד לו שווי כלכלי. אז האם המקצוע משתלם כלכלית?

אמא מקריאה סיפור. ShutterStock
אמא/ShutterStock

החופש הגדול האחרון, ולמעשה כל חופש גדול, ממחיש עד כמה אימהות עובדות קשה במקצוע הזה שנקרא "אמא". הן מבשלות, מנקות, מסיעות, מרדימות, משחקות, עושות קניות, תומכות, מסייעות בשיעורי הבית, מארחות ועוד ועוד, וחלקן עושה זאת במקביל לעבודה במקצוע אחר, מחוץ לבית.

המקצוע "אמא" הוא אמנם ללא שכר, לא שכר כספי לפחות, אבל באתר Salary.com מנסים להצמיד לו שווי כלכלי. זה אולי נשמע מעט מצחיק ומוזר, אך יש לא מעט היגיון בכך, הרי חלק ניכר מעבודות הבית הן עבודות שקיימות בשוק התעסוקה, כלומר עבודות שניתן בגינן שכר (למשל בישול וניקיון).המחקר של האתר התבסס על תשאול של יותר מ-15 אלף אימהות. הוא שאל אותן מהן עשר עבודות הבית שהן מקציבות להן הכי הרבה זמן וכמה שעות בשבוע הן משקיעות בהן. לאחר מכן, על בסיס מאגרי השכר של האתר, הוצמדה לכל עבודה ועבודה כזו השכר לשעה המקובל במשק האמריקאי, וכך הגיעו לשכר השנתי במקצוע "אמא". Salary.com השווה בין אימהות שאינן עובדות במשרה נוספת לאמהות שכן עובדות, וזה אולי לא הכי מותאם למציאות הדיגיטלית, כי הרי יש משימות רבות שאימהות מבצעות גם בשלט רחוק, אך ההשוואה בכל זאת מספקת תמונה כלשהי על ההבדל בין אמא במשרה מלאה לבין אמא שמחזיקה במשרה נוספת.

ואלה תוצאות המחקר: אמא במשרה מלאה עובדת מדי שבוע 96.5 שעות בתפקיד זה, וזה כולל בין היתר בישול (14.5 שעות שתמורתן היא יכולה לקבל תיאורטית 14.04 דולר לשעה), סיוע בשיעורי בית (14.3 שעות, 12.84 דולר לשעה) וכביסות (6.5 שעות, 10.1 דולרים לשעה). האתר הגיע למסקנה שבשנת 2014, בגין משרת בסיס של 40 שעות (שבוע העבודה בארה"ב הוא 5 ימים, 8 שעות בכל יום) שכרה השנתי של אמא צריך להיות 38,126 דולר, ואילו בגין השעות הנוספות, 56.5 במספר, עליה לקבל 80,779 דולר, ובסך הכול 118,905 דולר בשנה, כלומר שכר ממוצע חודשי של 9,909 דולר. בהנחה שמדובר באמא ישראלית - כ-37 אלף שקל בחודש. נשמע הרבה, נכון? נכון, אך כפי שאמרנו בהתחלה, את הסקר הזה צריך לקחת בעירבון מוגבל.

שעות עבודה של אמא. גלובס
שעות עבודה של אמא/גלובס

באשר לאימהות עובדות, Salary.com הגיע למסקנה שהן משקיעות מדי שבוע 59.4 שעות בעבודות הבית, ולכן שכרן בגין משרת בסיס הוא 40,583 דולר ושכרן בגין שעות נוספות הוא 29,524 דולר, ובסך הכול - 70,107 דולר בשנה (רק עבור עבודתן כאימהות, לא כולל השכר בגין עבודתן מחוץ לבית). במונחים חודשיים, מדובר על שכר של 5,842 דולר או 22 אלף שקל בערך.

Salary.com גם בדק כיצד השתנה שווי המשרה של אמא לאורך השנים והגיע למסקנה שבמקרה של אמא במשרה מלאה מספר השעות השבועיות שהיא מקדישה למקצוע זה ירד בשנים 2010-2013 ועלה שוב אשתקד. במקרה של אימהות עובדות, דווקא נרשמה יציבות. האתר אינו מספק הסברים למגמות הללו, אבל לנו יש אחד: ייתכן שבשנות המשבר הכלכלי האחרון בארה"ב אימהות רבות יותר נאלצו לצאת לעבוד בחוץ ולסייע בפרנסה והשקיעו פחות בעבודות הבית.

כך או אחרת, למקצוע "אמא" יש ערך כלכלי ולא רק ערך רגשי, חברתי וכדומה. על השאלה איך צריך לתמחר אותו אפשר להתווכח, כפי שאפשר להתווכח על כל שכר בכל מקצוע.

  • עוד באותו נושא:
  • אמהות

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully