וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

מצפון תיפתח הוזלה: הרשתות הקטנות מתפשטות בפריפריה

1.9.2015 / 14:26

סלאח דבאח פותחת סניף רביעי ומהווה דוגמא לרשתות הסופרמרקט הקטנות המציעות חוויית קנייה ומחירים אטרקטיביים בערי הפריפריה

ערן גילווארג

הרחק מאור הזרקורים צומחות להן בשנים האחרונות יותר ויותר רשתות מזון פרטיות שמצליחות להתחרות על כיסו של הצרכן הישראלי. ההצלחה הגדולה שלהן כרוכה בעובדה שהן פועלות בעיקר בערי הפריפריה, הן אינן כוללות מספר רב של סניפים והן פתוחות 7 ימים בשבוע - בניגוד לרשתות הגדולות.

אחת מאותן הרשתות היא רשת הסופרים סלאח דבאח, שחונכת בימים אלו בעין המפרץ את סניף הדגל החדש שלה והרביעי במספר, החולש על פני 6,500 מ"ר ובהשקעה של כ-30 מיליון שקלים. הרשת שהתחילה לפני כ-60 שנה כמרכול קטן באחת השכונות בדיר אל אסד ששירת את תושבי העיר וגם את תושבי הערים השכנות, התפתחה לאורך השנים ל-4 חנויות ענק המתפרשות בכל אזור הצפון.

מי שמנהל כיום את הרשת בפועל ומשמש כמנכ"ל, הוא הנכד של מקים הרשת שגם הוא נקרא על שמו. לדבריו של דבאח, מצליחה הרשת לייצר יתרון אל מול רשתות שיווק אחרות ולהביא לקוחות מכל רחבי הארץ, לא רק בשל המחירים האטרקטיביים שהיא מציעה אלא גם בשל חווית הקנייה הכוללת שהיא מקנה. כך למשל, ניתן להתרשם בסניף החדש ממעברים רחבי ידיים בין מדפי הסופר, מספר רב של קופות במטרה למנוע עומסים וכן מספר רב של עובדים. כמו כן, מכיל הסניף מחלקות ייחודיות ובהן בית קלייה פנימי, בו מתבצעת עבודת קלייה יומיומית במקום וכן הוקמה קצביה כשרה גלאט, לטובת הלקוחות שומרי הכשרות, הפועלת בסמיכות לסניף.

הסניף החדש של דבאח, באופן אירוני, נפתח על חורבותיו של סניף שופרסל דיל שפעל במקום עד לפני פחות משנה. סגירת סניפים של רשתות שיווק גדולות, כבר הפכו לדבר שבשגרה בשנים בנוף הקמעונאי, שכן בשנים האחרונות נפגעה רווחיותן של הרשתות הגדולות והן נאלצות לוותר על סניפים קיימים כדי לשרוד. לדברי דבאח, אחת מהסיבות שמבדלות את הרשתות הקטנות מהגדולות ומצליחות לשמור על יציבותן, היא ההיררכיה הניהולית הצרה המאפיינת אותן והעובדה שהן פועלות כ"פירמידה הפוכה" וריכוזית- יותר עובדים ונותני שירות ופחות אנשי הנהלה.

גם העובדה שמעבר לכביש, פועל בשנתיים האחרונות ובהצלחה, סניף של רשת "רמי לוי", אינה מפחידה את דבאח, שדווקא מברך על התחרות ורואה בה כתופעה בריאה שמשתלמת בסופו של דבר לצרכן. לדבריו, הרשת קשובה תמיד למחירים של המתחרים באזור ועל כן, הוא מציין כי המחירים בסניף החדש יהיו זהים ואף נמוכים יותר מזו שתמצאו ברשתות הממוקמות באזורה.

על פי דבאח פוקדים את סניפי הרשת מדי יום כ-10,000 איש בממוצע בימי חול, ובסופי שבוע מספר זה אף מוכפל. נתון זה אינו מפתיע, לאור התופעה הגוברת של השנים האחרונות בה הפך אזור הצפון למוקד משיכה צרכני וקמעונאי לכל תושבי הארץ לקניות במחירים מוזלים.

כך למשל פועל מעל 20 שנה, מרכז המזון בירכא החולש על פני יותר מ-8,500 מ"ר ונחשב לוולמארט של עולם השיווק הישראלי. מי שעומד מאחורי האימפריה הקמעונאית היא משפחת חמוד מהישוב הדרוזי ירכא, שהספיקו בשנה האחרונה אף להקים מרכז מזון נוסף בנצרת עילית המשתרע על שטח של כ-17,000 מ"ר ונחשב לאחד הגדולים מסוגו במזרח התיכון.

סופר נוסף שהצליח להשיג דריסת רגל באזור הצפון הוא שוק פייסל הממוקם בנהריה ומצליח למשוך לקוחות בשל מבחר הירקות והפירות שבו ובמחירים נוחים. החנות החולשת על פני כ-3,000 מ"ר, אינה מתאפיינת אמנם בחוויית קנייה כשם שעושות מתחריה, אך מצליחה להציע, על פי גורמים מתחרים "מחירים אטרקטיביים וזולים".

לפניות לכתבת: dana_n@walla.net.il

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    1
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully