וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

פלוג: במקום להוריד מסים צריך לצמצם את החוב הציבורי

3.9.2015 / 18:55

נגידת בנק ישראל: "יהיה זה בלתי זהיר להתייחס לעודפי הגבייה שנרשמו בחודשים האחרונים כאל התפתחות מתמשכת, ולבסס עליה עדכון כלפי מעלה של תקבולי המסים הצפויים בשנה הבאה"

דוקטור קרנית פלוג מנהל חטיבת מחקר בבנק ישראל בזמן הגשת דו"ח בנק ישראל לשנת 2009 בבנק ישראל בירושלים- אפריל 2010. עומר מירון
קרנית פלוג/עומר מירון

נגידת בנק ישראל, קרנית פלוג, לא חיכתה הרבה ופרסמה תגובה מהירה להודעה של שר האוצר משה כחלון על הפחתת המסים.

בהודעה שפרסם בנק ישראל נאמר כי "בחודשים האחרונים ניכר עודף בגביית המסים ביחס לתחזית הגבייה. קשה לקבוע בשלב זה האם מדובר בעלייה שצפויה להתמיד, או בגידול שנבע בחלקו מגורמים חד פעמיים, כגון גידול במספר העסקאות בדיור, או עלייה במס רווחי הון בבורסה. בחודשים האחרונים מסתמנת האטה בפעילות הכלכלית, בדגש על ירידה ביצוא ובהשקעות. כמו כן, גברה אי הוודאות ביחס להתפתחויות בכלכלה העולמית על רקע התנודתיות החריפה בשווקים הפיננסיים העולמיים בשבועות האחרונים".

אי לכך, אומרת פלוג, "יהיה זה בלתי זהיר להתייחס לעודפי הגבייה שנרשמו בחודשים האחרונים כאל התפתחות מתמשכת, ולבסס עליה עדכון כלפי מעלה של תקבולי המסים הצפויים בשנה הבאה. לכן, רצוי בשלב זה להניח שמדובר בעלייה חד פעמית בתקבולים, ונכון יהיה להשתמש בהם להפחתה של החוב הציבורי, שתשלומי הריבית עליו מהווים נטל כבד על ההוצאה הממשלתית".

"על רקע אי הבהירות ביחס להתפתחויות הכלכליות בשנה הבאה, הפחתת המע"מ באחוז, שעלותה היא כ-4.8 מיליארד שקל, עלולה להביא לגידול נוסף בגירעון בשנה הבאה, ולסכן את העמידה ביעד הגירעון של 2.9% (שכשלעצמו יביא לעלייה במשקל החוב בתוצר). כמו כן, הפחתת המע"מ כעת תקשה על העמידה ביעדים הפיסקליים לשנים הבאות, ואינה מתיישבת עם מדיניות מסים עקבית וכזו המכוונת להשגת יעדים ארוכי טווח".

כאמור, מציינים בבנק ישראל, החולשה במשק מתמקדת בענפי היצוא וההשקעות, בעוד שהצריכה הפרטית ממשיכה לגדול בקצב נאה. לכן, במידה ושוקלים לנקוט בצעדי מדיניות כנגד החולשה המסתמנת, עדיף להפעיל צעדים שיסייעו לענפי היצוא וההשקעות, ולאו דווקא לתמיכה נוספת בצריכה הפרטית.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    1
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully