וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

עובדים עלינו? סקר מגלה ירידה ברמת ההוגנות של רשתות המזון

9.9.2015 / 8:28

על פי סקר "מדד ההגינות" שפרסמה המועצה הישראלית לצרכנות טענו 57% מהנשאלים כי נחשפו לאירוע לא הוגן בעת קנייתם ברשתות המזון. ב-2014 עמד שיעור הלקוחות הלא מרוצים על 47% בלבד

קניות לחג בסניף שופרסל ביגאל אלון בת"א, מרץ 2013. ניב אהרונסון
קניות לחג בסניף שופרסל ביגאל אלון בת"א, מרץ 2013/ניב אהרונסון

הצרכנים קבעו: רשתות המזון פחות "הוגנות" מאשר בשנה שעברה - כך עולה מדוח "מדד ההגינות" שפרסמה היום (רביעי) המועצה הישראלית לצרכנות.

ערב השנה החדשה, מפרסמת המועצה לצרכנות בשיתוף מנהל מחקר וכלכלה במשרד הכלכלה, את ממצאי סקר "מדד ההגינות" הנערך זו השנה השנייה ולפיו עולה כי שיעור החשיפה של הצרכנים לאירועים המוגדרים כ"לא הוגנים" גדל בשנה האחרונה ועומד על כ- 57%, לעומת 47% בלבד במרץ 2014. על פי הממצאים, 6 מתוך 10 צרכנים בישראל נחשפו בשנה האחרונה לאירוע "לא הוגן", במהלך קנייה שערכו באחת מרשתות שיווק המזון.

מטרתו של המחקר היא לבחון את התנהלותן של רשתות המזון, כפי שהיא נתפסת על ידי הצרכנים עצמם והאם הן פעלו בצורה ישרה ושקופה מבלי לנסות להטעותם או לנצל לרעה את חולשתם. לצורך כך, נערך סקר טלפוני בקרב 1,155 צרכנים, שנשאלו לגבי 8 אירועים שונים המבטאים מצב של חוסר הגינות ברשתות בהם הם רוכשים באופן קבוע, לרבות הצגת מחירי המוצרים באופן ברור, תמורה הולמת למחיר, הקפדה על מחירי המוצרים בפיקוח, טעויות חישוב בקופה ועוד.

מהסקר עולה כי 67% מכלל הנשאלים דיווחו על מקרים בהם הוצג שלט המכריז על הנחה למחיר מוצר, אך כשהגיעו לשלם בקופה, התברר להם כי ההנחה אינה רלוונטית, או נכונה רק ללקוח המקיים תנאי מסוים שלא הופיע על גבי השלט. 48% מכלל הנשאלים טענו כי נדרשו לקנות מוצר במחיר גבוה יותר, כאשר היה קיים בו מחסור בנקודת זמן מסוימת ואילו 55% מהנשאלים דיווחו על טעויות חוזרות בעת ביצוע החשבון בקופה. הסקר גם מצא כי 52% מהנשאלים טענו כי נתקלו במוצרים שפג תוקפם על מדפי החנות וקרוב ל-70% ענו כי אינם מקבלים תמורה הולמת עבור המחיר שהם משלמים על המוצרים בחנות. יש לציין, כי למעט אירוע אחד מבין השמונה שנבדקו כ"לא הוגנים", בכל האירועים נרשמה מגמת עלייה ברמת החשיפה של הצרכנים ביחס לשנה שעברה והיא נעה בטווח של 2-20%.

איזו רשת נמצאה כהכי פחות "הוגנת"?

במסגרת הסקר אף נבחנה תפיסת רמת ההגינות בקרב צרכנים, כלפי 8 רשתות מזון ברחבי הארץ: שופרסל ("שלי" "יש" ו"דיל"), מגה ("יו" ו"בעיר"), רמי לוי, ויקטורי, חצי חינם, יינות ביתן, אושר עד ויוחננוף. רשת "שופרסל שלי" נתפסת בעיני הצרכנים על פי הסקר כהכי פחות הוגנת, כאשר 55% מכלל הנשאלים הגדירו אותה כבעלת רמת הגינות בינונית ומטה. אחריה ברשימה: רשת מגה (יו) עם 44%, ויקטורי עם 36%, רמי לוי עם 28% ולבסוף רשת יוחננוף, שרק 13% מכלל הנשאלים תופסים אותה כבעלת רמת הגינות בינונית ומטה.

נתון מעניין נוסף שעולה מהסקר מראה כי ב- 5 מתוך 8 הרשתות שנבדקו, עלה שיעור הקונים שנחשפו לאירועים המוגדרים "כבלתי הוגנים". כך למשל ברשת רמי לוי נרשמה עלייה של 7% בשיעור הקונים שנחשפו לאירוע בלתי הוגן בסניפי הרשת, כאשר 57% מהנשאלים בסקר הנוכחי טענו כי נתקלו באירוע כזה, לעומת 50% שהעידו על כך ב-2014. גם ברשת "שופרסל דיל" נרשמה עלייה בשיעור החשיפה לאירועים "לא הוגנים" ובעוד ב-2014 רק 45% מהנשאלים העידו על כך, ב-2015 כבר 60% דיווחו כי נחשפו לאירוע בלתי הוגן בסניפי הרשת. אך לא הכל שחור וברשת "שופרסל שלי" לעומת זאת, נרשמה ירידה במספר החשיפות של צרכנים לאירועים המוגדרים כבלתי הוגנים- 53% בסקר הנוכחי, לעומת 62% ב-2014, פער של 9%.

לבסוף, בחן הסקר את רמת השכיחות של כל שמונת האירועים שהוגדרו כ"לא הוגנים", בכל אחת מרשתות המזון. כך למשל עלה כי 33% מכלל הלקוחות שרשת "חצי חינם" מהווה עבורם כמקום הקנייה העיקרי, דיווחו על טעויות חוזרות בעת ביצוע החשבון בקופה, זאת לעומת 60% מכלל לקוחות "ויקטורי" שדיווחו על כך שנחשפו לאותה הבעיה. 74% מהנשאלים שציינו כי רמי לוי היא הרשת העיקרית בה הם עורכים את הקניות, דיווחו כי נחשפו להטעיה בעת פרסום הנחה על מחירי מוצרים בחנות, לעומת שיעור של 53% מכלל לקוחות אושר עד שהעידו כי נתקלו בבעיה דומה. באשר לשאלה "האם קיימת תמורה הולמת למחיר שמשלמים על מוצרי המזון בחנות", נרשם שיעור גבוה הנע בין 61-76% של לקוחות מכלל הרשתות שענו לשאלה זו בשלילה.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully