וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

האם ישראל תצליח לעבור לאנרגיה ירוקה?

24.9.2015 / 9:10

בעבר הציבה הממשלה יעד צנוע של מעבר ל-10% ייצור האנרגיה בארץ באמצעים ירוקים עד 2020 - אך קיצוצים תקציביים גרמו לביטול תכניות ולאי עמידה ביעדים. תכנית חדשה מבקשת להחזיר את ישראל למסלול הנכון

השדה הסולארי הגדול ביותר מבין הפרלמנטים בעולם, על גג הכנסת. מרץ 2015. גיא מדור, דוברות הכנסת,
פאנלים סולאריים על גג משכן הכנסת/גיא מדור, דוברות הכנסת

עליות שערים נרשמו בתחילת השבוע במניות החברות העוסקות באנרגיה ירוקה – מיזמים להפקת אנרגיה באמצעות שמש ורוח. של חברת אנלייט, יצרנית חשמל מאנרגיית שמש באמצעות תאים פוטו וולטאים, דיווחה לבורסה על החלטת ממשלה שעשויה להשפיע באופן משמעותי על עסקיה: החלטה על יעדים חדשים להקטנת זיהום האוויר ופליטת גזי החממה במדינה.

הלובי הקטן של חברות האנרגיה הירוקה וארגוני סביבה למוד ניסיון בהחלטות כאלה. גם לפני חמש שנים קיבלה הממשלה החלטה היסטורית על תכנית להגברת השימוש באנרגיות מתחדשות והקטנת זיהום האוויר. עד שנת 2020, החליטה אז הממשלה , יסופקו 10% מהחשמל ממקורות אנרגיה מתחדשים. היה זה יעד צנוע, בהשוואה לנעשה במדינות בעלות מודעות לבעיית הזיהום הסביבתי. מדינות מפותחות מדברות היום על יעד של 50% אנרגיה ירוקה בייצור חשמל. אבל גם היעד הזה הוחמץ בגדול. ישראל, אחת המדינות העשירות בקרינה נחשבה בעבר לשיאנית עולם בניצול אנרגיית השמש, אבל בשלהי 2015 אנחנו לא מצליחים לייצר אפילו 3% מהחשמל ממקורות מתחדשים.

מכת המוות לתעשייה הירוקה הונחתה על ידי משרד האוצר בשנת 2013: תכנית קיצוצים בתקציבי הממשלה ביטלה את ההשקעות והתמיכות הממשלתיות בעידוד התעשייה החדשה. לאחרונה הורידה חברת הייעוץ הבינלאומית ארנסט אנד יאנג את ישראל למקום ה-30 ברשימת 40 המדינות המעודדות השקעה באנרגיה ירוקה. בהתאם לכך התרחקה ישראל גם מיעדי צמצום הזיהום האוויר להם התחייבה.

אבל בינתיים יזם המשרד להגנת הסביבה תכנית חדשה, שאפתנית פחות וזולה יותר מהתכנית המקורית. צוות בין משרדי הגיש לממשלה המלצות לשורה ארוכה של צעדים להקטנת זיהום האוויר ומעבר לאנרגיה ירוקה. החלטת הממשלה התקבלה בחופזה ותחת לחץ: בדצמבר אמורה ישראל להשתתף בוועידת האקלים העולמית שתתכנס בפריז. ישראל רחוקה מלעמוד בתקנים הסביבתיים הבינלאומיים, והיא אינה עומדת בהתחייבויות שנטלה על עצמה לשיפור. התכנית החדשה היא ניסיון מחודש לגשר על הפערים.

גם הפעם היעדים צנועים עד עלובים בהשוואה למדינות מתקדמות, אך לעומת זאת ניתן יהיה להגיע אליהם באמצעים סבירים. על פי התכנית החדשה נגיע בשנת 2030 להפקה של 17% המחשמל באמצעות אנרגיות מתחדשות. יחסית למצב היום, מדובר על הכפלת תחנות הכוח הירוקות בישראל פי 10, ובהשקעה של מאות מיליוני דולרים במערכות אנרגיה ירוקה. אם תקויים החלטת הממשלה היא תיתן דחיפה ארוכה לחברות האנרגיה הירוקה, שהעתיקו לאחרונה את עיקר פעילותן למדינות מתקדמות יותר בתחומים אלה כמו איטליה, ספרד ופולין.

לא רק תעשיית החשמל

תעשיית החשמל אינה מקור הזיהום היחיד שהתכנית מתכוונת להתמודד איתו. כדי לעמוד ביעדי הזיהום ולהקטין נאת פליטת גזי החממה יש צורך לפתח את התחבורה הציבורית (ובעיקר להשלים בזמן את הרכבת הקלה בתל אביב), לעבור למערכות אנרגיה יעילות יותר, ליישם תקנים מתקדמים לבניה ירוקה, המקובלים במדינות מפותחות אך לא בישראל, לשפר מערכות מיזוג ומערכות להפקת חשמל. יש לנו הרבה מה להרוויח מהתכנית: על פי החישובים הכלכליים של הדו"ח עשוי יישום התכנית להביא למדינה הכנסות של 218 מיליארד שקל במשך 15 השנים הבאות, שהם בערך 7,000 שקל במתנה לכל משפחה בישראל, שלא לדבר על התרומה לבריאות, מניעת מחלות ותרומה למאבק בהתחממות הגלובלית, שכל אחד מתחיל להרגיש מתוצאותיה.

אבל האם הממשלה מתכוונת ברצינות ליישם את התכנית? שאלה קשה. החלטת הממשלה מטילה על משרד האנרגיה ליישם את התכנית. למשרד אין ניסיון ביצועי מרשים. על פי ההחלטה אמור המשרד להגיש לממשלה תכנית מפורטת של צעדים המתחייבים מההחלטה, בתוך 45 יום ממועד ההחלטה. מדובר בלוח זמנים דחוק מאד שמי שקבע אותו אינו מכיר כנראה את קצב העבודה במשרדי הממשלה, או שלא התכוון ברצינות ליישם את התכנית.

כששאלתי השבוע את המשרד כיצד הוא נערך ליישום התכנית נמסר לי שהמשרד עדיין לומד את ההחלטה שרק עתה התקבלה.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully