וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

כך ניתן להוריד את מחירי הירקות והפירות

22.10.2015 / 15:21

דחיקת רשתות השיווק את מקומו של השוק הסיטונאי היא מהגורמים העיקריים להתייקרות הירקות והפירות. מתי אלפר קורא להגדלת השוק הסיטונאי שתיטיב הן עם החקלאים והן עם הצרכנים

גזר לבן. ShutterStock
גזר לבן/ShutterStock

צוות משותף של הממשלה, החקלאים וועדת הכלכלה של הכנסת ידון בחודשים הקרובים בדרישת החקלאים לפעול להפרדת אחזקות צולבות בין הקמעונאים לסיטונאים בתחום פירות וירקות. עליות המחירים החדות במחירי הירקות בחודש החולף נבעו, בחלקם, גם מאחזקות צולבות שגורמות לעליות מחירים.

שרשרת השיווק של התוצרת החקלאית הייתה מורכבת בעבר משלושה גורמים: החקלאי, המשווק הסיטונאי (בעיקר דרך השוק הסיטונאי) והקמעונאי. צמיחת הרשתות הגדולות הקטינה את פעילות השוק הסיטונאי (מקום מפגש מרכזי בין מגדלים למשווקים וסוחרים) שכן הרשתות בעיקר שופרסל, רמי לוי ומגה הקימו חברות בת שרוכשות בעצמן ישירות את התוצרת מהחקלאים ועל פי הערכות שולטות בכ-75% מהיקף הסחר בתחום ומייתרות את הצורך בשוק סיטונאי. החקלאים מצדם טוענים שהקמעונאים יוצרים פערי תיווך גדולים למען רווחיותם דבר שפוגע בחקלאים מצד אחד וגם מעלה את יוקר המחיה בישראל מצד שני. ירקות ופירות הם כידוע מצרך בסיסי אצל כל משפחה בישראל וכאשר קיימים מתווכים בין החקלאי לצרכן הסופי נוצר פער תיווך כמובן שתורם לעליית יוקר המחיה.

במסגרת תהליך פירוק הריכוזיות במשק, משרד האוצר פועל לביטול מונופולים במערכת הבנקאית (כרטיסי אשראי מהבנקים ועוד) במטרה ליצור תחרות שתאפשר הוזלה בעלויות יוקר המחיה באמצעות הפרדת גורמים מתווכים ששייכים לגופים עסקיים אשר מרוויחים מפעילות התיווך. כאשר השוק הסיטונאי מצטמצם ולרשתות יש נתח פעילות של 75% בתחום הרי שהפרדת החקלאים מהקמעונאים נראית מהלך רצוי.

החקלאים טוענים שמכל כרוב או אבטיח ודלעת נשאר ברשותם רווח מזערי של 3% עד 5% בהנחה שאין נזקי טבע ולאחר העסקת פועלים זרים, דשנים ומים. במקרים רבים שנחשפו בשנים האחרונות הושמדו יבולים במטרה להגן על מחירי העגבניות או הפלפלים בשווקים. במצבים הפוכים אנו עדים למחסור באבוקדו כשמחיר ק"ג האמיר הקיץ עד ל-35 שקל בגלל עודף בשנת 2014 שגרם לקיטון בגידולים בשנת 2015. התכנון החקלאי נפגם גם בגלל דרישות הקמעונאים לספק גידולים ספציפיים שנמכרים היטב ברשתות המזון. לאחרונה, בעונת החגים, ראינו שוב עליות תלולות במחירי הירקות שגרמו ליבוא עגבניות מחו"ל כדי לנסות ולרסן את מחירן.

פערי תיווך עצומים

במסגרת הצוות המשותף ידונו פערי התיווך, הקמת שוק סיטונאי גדול וקידום שיווק ישיר מהחקלאי לצרכן. השוק הסיטונאי הועתק ב- 2006 מת"א לצריפין שם הוא פועל חלקית בלבד. צריך להכפיל את שטחו של השוק הסיטונאי הקיים באופן משמעותי ולחייב את כל הגורמים הקשורים לענף לפעול דרכו. שוק סיטונאי רציני אמור להשיג שתי מטרות מרכזיות: הורדת פערי התיווך באופן משמעותי והוזלת יוקר המחיה, בטחון כלכלי משופר לחקלאים שיקבלו תמורה גבוהה יותר ולא יהיו תלויים בעיקר בשלוש הרשתות הקמעונאיות ששולטות כיום בשוק. הקמת שוק סיטונאי מרכזי ויעיל היא מטרה שהממשלה חייבת לעודד במהירות. הוצאת השיווק משליטת הקמעונאים תיצור שוק חופשי יותר ועשויה לתרום להורדת מחירים בירקות ובפירות. כולנו נשמח אם ק"ג עגבניות טריות יעלה 2.5 שקל במקום 15 שקל כיום. מחירים שפויים יתרמו גם לסל המזון של השכבות החלשות וזו מטרה חשובה. הגיע הזמן לוותר על מתווכים שגורפים רווחים עצומים ולבנות שוק סיטונאי מפוקח שיספק סחורה במחירים סבירים לציבור הרחב.

מתי אלפר, כלכלן, מרצה במרכז ללימודים אקדמיים (מל"א) אור יהודה

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully