וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

להשקיע בלי לשקוע: מה מציע לכם שוק ההון?

4.11.2015 / 9:14

נדל"ן, קרנות או מניות? איך לבנות תיק השקעות מניב ומה כדאי לדעת על כל אחד מאפיקי ההשקעה המוצעים כיום? עו"ד נועם שפטלר עושה קצת סדר

השקעות כסף. ShutterStock
חשוב לעבוד עם הבנק ולא נגדו/ShutterStock

בכתבות האחרונות טיפלנו בשירותים הבסיסיים שמציעים לנו הבנקים וכיצד להשתמש בהם כדי לנהל תקציב שוטף בריא ומאוזן. עם זאת לא די בהתנהלות שוטפת טובה. תקציב נכון מכיל גם סעיפי השקעות שמטרתם להגדיל את ההון ולצבור נכסים ליום שבו יכולת ההשתכרות שלנו תרד.

גם כאן נחלצים הבנקים לעזרתנו ומציעים כלים מגוונים להשקעות מסוגים שונים. שירותים כמו קרנות, משכנתאות, מוצרי פנסיה וביטוח נועדו להתאים לצורכי ההשקעה השונים של כל אחד. עד לפה טוב ויפה, אז מה הקושי? הגדלת ההון כרוכה לעיתים תכופות ברמה מסוימת של סיכון. תוסיפו לכך את העובדה שחלק לא קטן מערוצי ההשקעה מבוסס על מכשירים פיננסיים מסובכים וקשים להבנה והנה לפנינו נוסחה נהדרת לבלבול ובמקרה הגרוע גם להפסדים.

כדי לצאת מהסבך ולהבין מי נגד מי פנינו לעו"ד נועם שפטלר ממכללת אורין שפלטר המתמחה בחינוך פיננסי כדי שיעזור לנו לעשות קצת סדר בדברים.

מאיפה להתחיל? השקעות, קרנות או בנקים?

"כדי להתחיל להשקיע צריך שיהיה מהיכן להשקיע. אני תמיד אומר לסטודנטים: 'משקיעים את מה שיש ולא את מה שאין'. במילים אחרות, לא לקחת הלוואה כדי להשקיע בבורסה כי הריבית על ההלוואה פוגעת ברווחיות ההשקעה, והחשוב מכל - אף אחד לא יודע מה יהיה בעתיד. את ההלוואה צריך להחזיר אבל התשואה על השקעות אינה מובטחת וצריך מאוד להיזהר".

ממה כדאי להיזהר?
"מתייעצים עם מומחים. כמו שלא עושים ביטוח מבלי להתייעץ וכמו שלא נוסעים לחו"ל מבלי ללמוד את הנושא, לא משקיעים ללא מידע. הבנק מעמיד לרשות הלקוחות יועץ השקעות. זה אדם מוסמך שפועל מכוח רישיון של הרשות לניירות ערך ומחויב על פי חוק לשמור על האינטרס של הלקוח, לכן אפשר וכדאי לסמוך עליו.

"בכל הנוגע למוצרים כמו קרנות נאמנות, קרנות כספיות, אגרות חוב ומניות הוא יכול לעזור ללקוח לבנות תיק השקעות שמתאים לו. מוצרים אחרים כמו קרנות השתלמות, ביטוח מנהלים ופנסיה נמצאים בתחום של היועץ הפנסיוני, שגם הוא מחויב על פי חוק לדאוג לטובת הלקוח. לעומת זאת, יועץ המשכנתאות של הבנק ומשווקי השקעות פועלים ממניעים מסחריים וכדאי להפעיל יותר ביקורת בפגישה איתם".

אז איך היית ממליץ להתנהל מול הבנק?
"הכי חשוב זה לעבוד עם הבנק ולא נגדו. מצד אחד הבנק צריך לשמור על רווחיות, אך מצד שני אם ניעזר בבנק, ונשתף את הפקיד שלנו בתוכניות שלנו, נוכל להיעזר בו כדי לממש את התוכניות. כמו לדוגמה להתאים תוכנית חסכון לטווח מתאים בריבית יותר גבוהה, או להתאים הלוואה נכונה לקנייה גדולה שאנו צריכים, בניגוד ל'רוצים'.

"כמו כן, הבנק מרוויח גם אם אנחנו בפלוס וגם אם אנחנו במינוס. אם אנחנו במינוס – הבנק מרוויח ריבית על המינוס שזה למעשה הלוואה, אך מצד שני הבנק, מאחר שזו הלוואה, חייב לשמור סכום מסוים כביטחון להלוואה זו. אם אנחנו בפלוס – הבנק עושה שימוש בכסף שלנו על מנת לתת הלוואות ללקוחות אחרים שהיקפן עולה בהרבה על ההלוואה שלנו. זה נקרא יחס הלימות הון, דבר שמעניק לו רווחים יפים. לכן זהו גם אינטרס של הבנק שנהיה בפלוס, ולכן יעזרו לנו לבנות תוכנית ייעול וצמיחה".

השקעות כסף. ShutterStock
מיסוי גבוה והחזרי השקעה עשויים להפוך את ההשקעה לבלתי רווחית/ShutterStock

מסלול עוקף בנק

אילו ערוצי השקעה נוספים קיימים שאינם עוברים דרך הבנק?
"אפשר להשקיע בנדל"ן אבל גם שם צריך להיזהר ואין ארוחות חינם. לפעמים משקיעים מוצאים את עצמם בהמתנה של 20 שנה לקרקע שאוטוטו מפשירים מבלי ששום דבר יזוז. מיסוי גבוה והחזרי השקעה עשויים להפוך את ההשקעה לבלתי רווחית. ישנם גופים שמציעים שרותי השקעות במט"ח, מה שנקרא פורקס. זה תחום מסוכן מאוד, אפשר עם השקעה של 20 דולר להגיע לחובות של אלפי דולרים. ככלל אם מציעים לכם השקע בטוחה בתשואה גבוהה זה צריך להדליק לכם נורה אדומה כי אין דבר כזה. מטבע הדברים תשואות גבוהות כרוכות בסיכונים גבוהים".

ישנם בנקים שמאפשרים רכישה ישירה של מניות ואגרות חוב. מה דעתך על זה?
"זה בסדר גמור, אין שום מניעה להיכנס לאתר של הבנק ולרכוש מניה - בתנאי שהקונים למדו את הנושא והם יודעים מה הם עושים. יש מינימום של ידע שבלעדיו ההשקעה הופכת למסוכנת. תלמדו כמה שיותר כי באופן כללי ובתחום הפיננסי על אחת כמה וכמה, ידע הוא כוח".

ואיך רוכשים כזה כוח?
"הרשת מלאה בתכנים חינמיים מצוינים. יש ברשת המון קורסים, אתרים ממשלתיים עם הרבה מידע, וגם אתרי הבנקים עצמם מציעים שפע של אינפורמציה טובה. דבר אחד חשוב הוא לבחון את המידע בהקשר שלו; למשל מידע שמגיע מאתר של חברת ביטוח מן הסתם יקדם מוצרי ביטוח. חשוב להפעיל למידה ביקורתית".

וואלה! NEWS בשיתוף ויזה אירופה

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully