וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

תוך שבוע: מכירות הנקניקים והנקניקיות צנחו ב-31%

אילנית חיות

5.11.2015 / 6:30

הכרזת ארגון הבריאות העולמי כי הבשר המעובד מסרטן הביאה לצניחה חדה במכירות, והיא מהווה איום ממשי על יצרניות רבות שעיסוקן העיקרי הוא מוצרי בשר מעובדים. בכיר בתעשייה: "העוצמה כאן רצינית. זה לא אירוע חולף"

נקניקיות על הגריל. ShutterStock
נקניקיות על הגריל/ShutterStock

ההכרזה של ארגון הבריאות העולמי, שלפיה הבשר המעובד והבשר המעושן מכיל חומרים מסרטנים, מאיימת על המודל העסקי של יצרנים רבים ועלולה לפגוע גם בקמעונאים. במוקד נמצאות החברות שפעילותן העיקרית מבוססת על ייצור מוצרי בשר ועוף מעובדים, וביניהן זוגלובק, טירת צבי, יחיעם, עוף טוב, טיבון ויל של קבוצת נטו ואחרים.

מנתוני סטורנקסט שהגיעו לידי "גלובס", והמתפרסמים כאן לראשונה, עולה כי בחלוף שבוע מהכרזת ארגון הבריאות העולמי, הצרכנים הישראלים מצביעים ברגליים. בשבוע החולף צנחו בממוצע מכירות כלל מוצרי הבשר והעוף המעובדים, מצוננים וקפואים, בשיעור כמותי של 27%.

הנתונים מתייחסים למכירות הכמותיות, כיוון שככלל, הימנעות מצריכת מוצר מחשש לנזק בריאותי אינה מושפעת מהמחיר שלו.

הירידה החדה ביותר נרשמה במוצרי הבשר והעוף הקפוא (36%-) ולאחריה הירידה במוצרים המצוננים, ובכללם נקניק, נקניקיות ופטסרמה (31%-).

הירידה בקטגוריית המזון הקפוא, הכוללת בעיקר שניצל עוף והודו, נגיסי עוף וכדומה, הייתה הנמוכה ביותר (16.4%-), והיא גם זו שמיתנה את הירידה הממוצעת בשוק.

בחלוקה מפורטת מעט יותר ניתן לראות כי מכירות הנקניקיות המצוננות צנחו ב-36%, ואילו הנקניקיות הקפואות בשיעור גבוה יותר. מכירות ההמבורגר צנחו בכ-38%, ומכירות הנקניקים היבשים צנחו ב-28%.

עדות אחת לסערה שחוללה הכרזת ארגון הבריאות מספק הצרכן עופר כהן, נשוי ואב לילדים. לדבריו, "בכל שבוע היינו קונים שתי חבילות של פסטרמה ונקניק סלמי. 3-4 פעמים בשבוע הכריכים של הילדים הכילו נקניק, וגם בערב הילדה שלי הייתה מכינה טוסטים עם נקניק בתדירות של 4 פעמים בשבוע.

"מאז ההודעה אנחנו לא קונים את המוצרים האלה בכלל. לא ידענו שזה מסרטן. החברות טוענות ומפרסמות שהן מוכרות נתח עוף, אבל אחרי שאתה קורא מה זה מכיל ואיך זה משומר, אתה רואה שזה מתאים לממצאים של מה שפורסם, ושבסופו של דבר מדובר בבשר מעובד".

ירידה במכירות בשר מעובד. גלובס
ירידה במכירות בשר מעובד/גלובס

הצרכנים מבולבלים?

די להביט בנתונים אודות הירידה הקשה במכירות שחוו החברות השונות, כדי לעמוד על הסיכון הרב הטמון בהכרזת ארגון הבריאות העולמי. בתוך שבוע ירדו מכירות מוצרי הבשר והעוף של זוגלובק ביותר מ-30%, מכירותיה של טירת צבי ירדו ב-28%, מכירות יחיעם צנחו ב-33%, ואילו מכירות עוף טוב צנחו חדות ב-35%.

חברת טיבון ויל, השייכת לקבוצת נטו והאחראית להערכתה ל-34% ממכירות הבשר המעובד בישראל, חטפה גם היא מכה קשה, כשמכירותיה צנחו ב-27%. גם מותגים אחרים של קבוצת נטו חטפו פגיעה קשה. כך מכירות המותג "אל גאוצ'ו" ירדו ב-29%, ומכירות המותג "עטרה" ירדו ב-19%.

חשוב לציין כי הנתונים המתייחסים לחברות, כוללים גם את מכירות הבשר הקפוא שחלק ממנו אינו מעובד. הירידה החדה של מותגים שמוכרים גם בשר לא מעובד, עשויה להעיד על בלבול בקרב הצרכנים ונקיטת משנה זהירות בקניות.

בשורה התחתונה, אין אף מותג שצלח את הכרזת ארגון הבריאות ללא פגיעה דו-ספרתית במכירות. רשימת המותגים הנפגעים כוללת גם את עוף ירושלים מהדרין שמכירותיו צנחו ב-25%, מכירות בלדי (30%-) והמותג הפרטי שורפסל (27%-).

sheen-shitof

עוד בוואלה!

איך הופכים אריזת פלסטיק לעציץ?

בשיתוף תאגיד המיחזור תמיר
ירידה במכירות בשר מעובד. גלובס
ירידה במכירות בשר מעובד/גלובס

מחצית מהצרכנים מושפעים מהמחקר

מחקר טלפוני שערך השבוע (ב') עבור "גלובס" מכון גיאוקרטוגרפיה, בראשותו של פרופ' אבי דגני, תומך גם הוא בממצאים. ככלל, 61% בלבד מהצרכנים הכריזו כי הם נוהגים לאכול מוצרי בשר מעובד בבית או בחוץ, ואילו 39% הצהירו כי הם אינם צורכים מוצרים אלה.

הכרזת ארגון הבריאות השפיעה על יותר ממחצית מצרכני המוצרים, כש-35% מהם הודיעו כי יפסיקו לחלוטין לקנות את המוצרים או יקטינו באופן משמעותי את צריכתם. 20% מסרו כי יקטינו במעט את צריכת הבשר המעובד. באופן מפתיע, 39% מהמשיבים מסרו כי ימשיכו לצרוך את המוצרים כרגיל.

לדברי פרופ' דגני, בקרב הצרכנים שאינם מתכוונים לשנות את הרגלי הצריכה יש שיעור בולט של גילאי 55+, בעלי השכלה נמוכה (עד תיכונית) ובעלי מוצא מערבי, שכפי הנראה הם ספקנים יותר באשר לממצאי המחקר.

ראוי לציין כי הסקר נערך אחרי הודעת ההרגעה של ארגון הבריאות העולמי, וגם של גורמים שונים במערכות הבריאות בישראל ובעולם, אשר ריככו מעט את המסקנות המקוריות של המחקר.

ירידה במכירות בשר מעובד. גלובס
ירידה במכירות בשר מעובד/גלובס

"לא מדובר באירוע חולף"

ההודעה של ארגון הבריאות נחתה על היצרניות כרעם ביום בהיר. תעשיית המזון ידעה בעבר לא מעט משברים, אבל ההצמדה של המילה "סרטן" למוצרי המזון היא דרמטית.

כלפי חוץ, היצרנים בחרו באופן גורף למלא פיהם מים. לכולם ברור שכל פרסום נוסף רק מזיק, וגם שכל ניסיון לערער על ממצא מחקרי שחתום על-ידי ארגון הבריאות העולמי לא רק נידון לכישלון, אלא טומן בחובו פוטנציאל לנזק נוסף. כפי שאמר לנו בכיר בתעשייה, "החברות ממלאות פיהן מים בצדק. זו תקופת התלהמות. לא משנה מה תגיד - הכול לא יישמע טוב".

אבל מאחורי הקלעים, בכירים בתעשייה מודים כי המשבר הזה עלול להיות משבר קשה במיוחד. לדברי בכיר אחר, "לא מדובר באירוע חולף. אמנם לא חשבנו אף פעם שאנחנו בתעשייה שמייצרת שיבולת שועל, כוסמת וחסה. זו תעשייה שבהחלט שייכת לעולמות שנחשבים לפחות טובים, אבל העוצמה כאן היא רצינית, ולנו אסור להתייחס אליה כאל אירוע נקודתי. אסור לחשוב שהיום נגעו בנו ומחר בבוקר נתעורר והכול יהיה בסדר. יש לנו אחריות להיערך ולחשוב. ברור שכאשר מדביקים את המילה 'סרטן', ובטח כשמשווים אותנו לדברים אחרים ואמיתיים כמו סיגריות - זה לא עוד אירוע. יש לנו אחריות להיערך ולחשוב".

- עד כמה ההכרזה הזאת מאיימת על המודל העסקי שלכם?

על כך משיב בכיר אחר: "מוקדם להסיק מסקנות על מודל עסקי. בשוק המזון והצריכה היו כבר דברים כאלה שקטגוריות ירדו. גם על חלב אמרו שהוא מכיל הורמונים, ושבירקות יש חומרי הדברה. כל מה שלא צורכים בצורה מאוזנת, יש לו סיכון מאוד גדול. ארגון הבריאות העולמי אמר אמירה מסוימת ואחרי יומיים אמירה יותר ממותנת. אנחנו רואים שמשרדי בריאות במדינות נאורות כמו אירלנד גרמניה ואוסטריה מוציאים הודעות מאוזנות, ולצד האזהרה של ארגון הבריאות, אומרים לצרכנים את הערכים שיש בבשר וששום התנהגות לא צריכה להיות קיצונית.

"במדינת ישראל צריכת הבשר בכללותו וגם המעובד נמוכה מהעולם. אנשים לא אוכלים נקניקים בבוקר כמו בחו"ל, והזדמנויות הצריכה יותר נמוכות. זה לא חכם בזמן הזה לעשות תכנונים ארוכי-טווח. צריך לנשוך שפתיים, לקחת אוויר ולהירגע, ובעוד כמה שבועות לרואת מה הלאה. בטח לא להיכנס לפאניקה".

- אתם דנים באפשרות הוצאת החומרים הבעייתיים מהמוצרים?

"זה דבר שאנחנו עושים בשוטף, ובטח נעשה גם בעתיד. זה דבר שחברה קשובה צריכה לעשות כל הזמן".

ומה עם ההמבורגרים במקדונלד'ס?

על רקע זה, אתמול (ד') יצאה רשת מקדונלד'ס בקמפיין תחת הסלוגן "ההמבורגרים במקדונלד'ס עשוויים מ-100% בשר בקר, לא מעובד וללא תוספים" - כל זאת בניסיון להפיג את חששות הצרכנים.

בחברה אומרים כי לאור המצב הביטחוני שפגע במכירות כלל השוק הקמעונאי בישראל, קשה לדעת אם הירידה במכירות מושפעת מהודעת ארגון הבריאות העולמי.

במקדונלד'ס גם בוחרים לשלול כל קשר למוצרים שהיא מייצרת בסדרת "על האש" לאזהרת ארגון הבריאות גם באשר לבשר המעושן. "מי מעשן בשר? אנחנו מכינים על אש שמקורה בגז ואינה חורכת את הבשר. הגחלים שבצדדים הם מפיצי הארומה".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully