וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

3 שנות מאסר לג'קי בן-זקן ואיתן אלדר בגין הרצת מניות

8.11.2015 / 11:23

השניים שהורשעו בקשירת קשר לביצוע פשע ושבעה סעיפים של השפעה בתרמית על שערי ניירות ערך נידונו ל-54 חודשי מאסר מהם 36 בפועל ובקנס של 250 אלף שקל. "פגעו בכספים של אזרחים תמימים"

ג'קי בן זקן בעלים מ.ס. אשדוד. מגד גוזני
ג'קי בן זקן/מגד גוזני

המחלקה הכלכלית של בית המשפט המחוזי בתל אביב גזרה היום (ראשון), את עונשם של אנשי העסקים ג'קי בן זקן ואיתן אלדר לשלוש שנות מאסר בפועל. בן זקן ואלדר הורשעו בעבירות של קשירת קשר לביצוע פשע, בשבע עבירות של השפעה בתרמית על שערי ניירות ערך, ובקבלת דבר במרמה בנסיבות מחמירות.

בהכרעת הדין צוין כי "יש בעבירות בהן הורשעו הנאשמים כדי לפגוע באמון הציבור בשוק ניירות הערך, אמון – שהינו נשמת אפו ומיסודות קיום שוק ההון. פעילות כמו זו של הנאשמים בתיק זה, יש בה כדי לשבש ולמוטט פעילות השוק, שוק המונע על בסיס תחרות שקופה, חופשית והוגנת".

בנסיבות אלה גזר בית המשפט על בנזקן ואלדר מאסר למשך 54 חודשים, מתוכם 36 חודשים לריצוי בפועל, והיתרה על תנאי לפיו לא יעבור במשך 3 שנים מיום שחרורו כל עבירה מהעבירות שבהן הורשע, או כל עבירה לפי חוק ניירות ערך. כמו כן נקנס בן זקן בסך של 250 אלף שקל, או שנת מאסר תמורתו.

מהכרעת הדין עולה כי הנאשמים פעלו למימוש מטרה אחת והיא גריפת הון עתק לכיסם, "מעייניהם של הנאשמים היו נתונים לתכלית אחת ויחידה, והיא בצע כסף". בן זקן היה "בעל המאה", שהינו "בעל הדעה", ניווט והנחה, ואילו אלדר היה המבצע. "כאיש הון מיומן ומנוסה לעילא, ביצע וקידם הקשר הפלילי, קיבל החלטות וחילק הוראות בזמן אמת, על-פי המתוכנן, תחת הנהגתו של בן זקן", נקבע בהכרעת הדין.

על פי הכרעת הדין הנאשמים גרמו לעיוות במנגנון קביעת הבסיס של מדד ת"א 100, שלהרכב המניות שלו יש השפעה ניכרת על מוסדות וגופי השקעה שממקדים השקעתם במניות הנכללות במדד זה. הנאשמים פגעו בפעילותם במוסדות ציבור, כמו קרנות פנסיה וחיסכון המנהלות כספי הציבור הרחב, כספים הנמדדים במאות רבות של מיליוני שקלים, כספים של אזרחים תמימים השמים מבטחם בקרנות חיסכון לימי סגריר, ולשם הבטחת עתידם בהגיעם לבגרות וזקנה.

עוד נקבע כי הנאשמים ביקשו בפעילותם להשפיע ולעוות הרכב מדד ת"א 100 בדרך תרמיתית, ובכך גרמו לפגיעה ישירה ועקיפה באלפי חוסכים תמימים ובציבור כולו. מדובר בפגיעה נרחבת ונמשכת, שכן הכניסה למדד ת"א 100 היא לתקופה של שישה חודשים לפחות. בית המשפט מציין כי "עבירות צווארון לבן אינן באות לרוב מרקע של דוחק ומצוקה כלכלית, אלא דווקא ממקור של כוח ושררה. יש בעבירות אלה, לעתים קרובות, ניצול חולשתו של הזולת כדי להאדיר כוח ועוצמה כלכלית".

בית המשפט רצה בהכרעתו להעביר "מסר עונשי הולם, במטרה למגר תופעות של ניצול כספי ציבור, שהופקדו בנאמנות בידי גורמים ציבוריים למטרות העשרת הפרט אגב מעשי עבירה".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    1
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully