וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

הערכות: התפוצצות עסקת Plus500 - בגלל הרשעת טדי שגיא

שי שלו ושירי חביב הורן

23.11.2015 / 15:55

פלייטק אמורה הייתה לשלם כ-460 מיליון פאונד תמורת Plus500 העוסקת במסחר מקוון בני"ע. גם רכישת חברת הפורקס AVA בידי פלייטק, ב-105 מיליון דולר, נמצאת בסכנה עקב התנגדות הבנק המרכזי באירלנד

טדי שגיא. צלם: תמר מצפי, גלובס
טדי שגיא/גלובס, צלם: תמר מצפי

חלומו של המיליארדר טדי שגיא להפוך לאימפריה בתחום הפורקס, ספג היום מכה, זאת לאחר שהתפוצצה עסקת המכירה של חברת Plus500 לפלייטק הנמצאת בשליטתו. החברות דיווחו היום כי הן לא הצליחו לקבל את אישור הרגולטור הבריטי (FCA) לעסקה, ולכן הסכימו לבטל את ההסכם ביניהן.

גורמים בשוק ההון העריכו היום כי אחת מדרישות הרגולטור הבריטי, המפקח על Plus500 (שהינה מוסד פיננסי), כתנאי לאישור העסקה, הייתה כי טדי שגיא, המחזיק 33% ממניות פלייטק, ימכור את רוב החזקותיו ויחדל מלהיות בעל השליטה בחברה. הסיבה היא הרשעתו של שגיא לפני כ-20 שנה בעבירות ניירות ערך.

שגיא, אז מנהל השקעות צעיר, הואשם בשיתוף פעולה עם "הדיסקונטאים" (קבוצת עובדים בכירים במחלקת ההשקעות של בנק דיסקונט), בכך שבשני מקרים רכש על פי בקשתם סדרות של אג"ח שהנפיק בנק ישראל, כשבהמשך הזרימו הדיסקונטאים ביקושים פיקטיביים שהעלו את מחיר האג"ח, ובסופו של דבר נמכרו הללו ברווח שהתחלק בין שגיא לשותפיו.

בינואר 1996 הורשע שגיא במסגרת עסקת טיעון במתן שוחד, תרמית ניירות ערך ובקבלת דבר במרמה בנסיבות מחמירות. השופט אמנון סטרשנוב גזר עליו עונש של תשעה חודשי מאסר בפועל וקנס של 300 אלף שקל. שגיא הודה בביצוע המעשים תוך שהביע צער וחרטה על מעשיו.

מפלייטק נמסר היום בתגובה להערכות כי "הדיונים בין פלייטק ל-FCA סודיים מכוח החוק".

"בטוחים במיצוב העצמאי שלנו"

פלייטק, ספקית פלטפורמות מבוססות תוכנה לאתרי הימורים מקוונים שבשליטת שגיא, הייתה אמורה לשלם כ-460 מיליון פאונד (כ-697 מיליון דולר בשער החליפין הנוכחי) תמורת Plus500, העוסקת במסחר מקוון על ניירות ערך. שתי החברות נסחרות בבורסה של לונדון.

בתגובה לדיווח, מניית Plus500 נחלשה במהלך יום המסחר ב-3.6%, לשווי של 398 מיליון פאונד, ואילו מניית פלייטק נפלה ב-8% לשווי של 2.5 מיליארד פאונד - גם על רקע הקשיים המסתמנים בהשלמת עסקת רכישה נוספת של חברת הפורקס AVA Trade.

"לאחר ההסכם עם פלייטק לבטל את המיזוג בין החברות, אנחנו יכולים לאשר שהעסקים שלנו במצב טוב, לקראת עתיד מוצלח כחברה עצמאית", מסר מנכ"ל Plus500, גל הבר. לדבריו, החברה ממשיכה לצמוח, להרוויח ולייצר מזומנים, ונמצאת במומנטום חזק של התרחבות בשוק הבינלאומי. "המשכנו ב'עסקים כרגיל' בזמן תהליך המכירה הארוך והמשכנו להשקיע בשווקים, בטכנולוגיות ובתפעול הרגולטורי", הוסיף הבר, "כתוצאה מכך, אנחנו בטוחים במיצוב העצמאי שלנו וביכולת לספק תשואה משמעותית לבעלי המניות".

בניסיון לרכך אולי את המכה הכואבת לבעלי המניות, Plus500 הודיעה היום על חלוקת דיבידנד בסך כ-21 סנט למניה (בסך הכול כ-24.4 מיליון דולר), וציינה שבכוונתה גם לבצע תוכנית לרכישה עצמית של מניות, בהיקף של עד 20 מיליון דולר. במחיר הנוכחי של מניית Plus500, מדובר על קרוב ל-3% מהון המניות של החברה. החברה תרכוש מניות של עצמה בשוק הפתוח, ממקורותיה העצמיים. Plus500 הוסיפה גם כי היא ממשיכה לצפות לצמיחה בהכנסות בשנת 2015 ביחס ל-2014, אך הרווחיות תהיה נמוכה יותר מזו שנרשמה בשנה שעברה.

הרגולציה גרמה לקריסת המניה

Plus500 מתמחה ב-CFD - מסחר מקוון בחוזי הפרשים על ני"ע שונים וסחורות, כשעל ההפרש בין מחיר הקנייה למחיר המכירה גובה החברה עמלה. בהודעתה ציינה Plus500 שהיא חיזקה את יכולותיה בתחום העמידה בדרישות הרגולציה, וכיום אין כל מגבלה שמוטלת עליה בהקשר זה.

לא בכדי Plus500 ציינה זאת בהודעה שלה - הרכישה שבוטלה היום נולדה על רקע קשייה מול הרגולטור הבריטי.

כאמור, רכישת Plus500 על-ידי פלייטק הייתה אמורה להיות עסקה של כ-460 מיליון פאונד, פרמיה של כ-12% על השווי הנוכחי של מניית Plus500 בלונדון ופרמיה של כ-8% על השווי ביום הדיווח על העסקה. עם זאת, Plus500 כבר נסחרה בעבר בשווי גבוה בהרבה, פי 2 משווי העסקה שבוטלה.

אלא שאז, בסוף חודש מאי, נקלעה המניה לסחרור ואיבדה כמחצית משוויה, לאחר ש-Plus500 הודיעה על בדיקה מחודשת של חלק ממסמכי האימות והזיהוי של הלקוחות שלה בבריטניה - השוק המרכזי שלה שהיווה כ-50% מסך הכנסותיה - בשל חשש לעבירות הלבנת הון. כתוצאה מכך, חלק מהחשבונות הוקפאו, והחברה עצרה צירופים של לקוחות חדשים.

למעשה, פלייטק של שגיא ניסתה לנצל הזדמנות ולרכוש את Plus500 לאחר קריסת המניה. ביוני עוד העריכו החברות שהרכישה תושלם עד ספטמבר, אלא שהשלמת העסקה התעכבה, עד שלבסוף דווח היום על ביטולה.

מי שהיה אמור ליהנות ממכירת החברה לפלייטק הם מייסדי Plus500: אלון גונן היה אמור לקבל תמורת החזקתו כ-117 מיליון דולר; גל הבר המנכ"ל ואלעד בן יצחק היו יוצאים כל אחד עם כ-41 מיליון דולר; ועומר אלעזרי ושלומי ויצמן היו מקבלים כ-25 מיליון דולר. המייסדים ביצעו עוד קודם לכן מימושים נכבדים במניה ומשכו דיבידנדים, כך שבסך הכול, כולל התמורה מהמכירה, הם היו נהנים לאורך השנים מסכום של יותר מחצי מיליארד דולר (במצטבר, כולם יחד).

עסקת הרכישה נתקלה במכשולים מתחילת דרכה, ואחד מהם הייתה התנגדות מוצהרת של בעלת מניות גדולה בחברה. קרן הגידור הבריטית Odey Asset Management (עם החזקה של כרבע ממניות Plus500) הודיעה כמה ימים לאחר ההודעה על העסקה שתתנגד לעסקה ה"אופורטוניסטית" המשקפת להערכתה תמחור חסר.

במקביל, פלייטק קבעה עובדות בשטח כשגייסה מימון לעסקה ורכשה כ-9.4% מהמניות של Plus500 בשוק. בינתיים, פחות מחודש אחרי הדיווח על העסקה, פורסמו הערכות שהמשבר של Plus500 עם הרגולטור הבריטי הסתיים. למרות שלכאורה סיום המשבר היה עלול לסכל את הרכישה, שהגיעה על רקע החולשה במניה, בסוף יולי הצביעו בעלי המניות של Plus500 ברוב גורף בעד העסקה: 93.4% תמכו בה, כולל קרן הגידור שהתנגדה בתחילה אך שינתה את דעתה. מאז עדכנה החברה כמה פעמים על דחיית מועד ההשלמה של העסקה, ולדוגמה בשבוע שעבר היא העריכה שהחלטת הרגולטור הבריטי תתקבל בדצמבר.

sheen-shitof

פתרון טבעי

גבר, הגיע הזמן לשפר את התפקוד המיני ואת הזוגיות שלך

בשיתוף גברא

טריגר למוכרי AVA לבטל העסקה

בינתיים, בפלייטק נתקלים כאמור בקשיים בהשלמת עסקה נוספת שהחברה ביקשה לקדם. פלייטק, המנוהלת על-ידי מור וייזר, הפכה לחברה ציבורית בשנת 2006 ומאז ביצעה לא מעט רכישות של חברות בגדלים שונים, כשהמטרה היא להפוך אותה ל-one stop shop - חברה המציעה פתרונות מקצה לקצה בתעשיית ההימורים והמשחקים המקוונים.

מלבד Plus500, פלייטק דיווחה לפני כמה חודשים על כוונתה לרכוש את חברת AVA Trade תמורת 105 מיליון דולר. AVA הישראלית, בדומה ל-Plus500, עוסקת בתחום ה-CFD, אך בסדר גודל קטן יותר. החברה הוקמה ב-2006 על-ידי עמנואל קרוניץ ונגב נוסצקי.

לפני כמה שבועות נודע כי הבנק המרכזי באירלנד מתנגד לעסקה, ופלייטק הודיעה שתדון עם הבנק על התנגדותו. פלייטק מערערת על החלטת הבנק האירי, והיום עדכנה כי התנגדות הבנק לעסקת AVA מהווה טריגר להפעלת הזכות של המוכרים לביטול העסקה. בשלב זה הם לא מימשו את הזכות, אך פלייטק מאמינה שביטול עסקת Plus500 מגדילה את הסיכון גם לביטול עסקת AVA. בפלייטק מציינים שאם עסקת AVA לא תצא אל הפועל, לא יירשמו עלויות פיננסיות מעבר ל-5 מיליון דולר שכבר הופקדו עם השלמת העסקה ולא יוחזרו לחברה.

פלייטק מסרה היום כי בחטיבת הגיימינג שלה היא ממשיכה לצמוח בשיעור דו-ספרתי והיא מזהה בה מומנטום חזק. בכל הקשור לחטיבה הפיננסית, פלייטק מציינת שהיא מחויבת להמשיך לצמוח בה גם באופן אורגני וגם באמצעות רכישות, אם כי לא סביר שהחטיבה תתרום לעסקי החברה באופן משמעותי בטווח הקצר והבינוני, בשל אי-השלמת עסקת Plus500.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully