וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

נפילת ורטהיימר: כך מתכווץ שוק אופנת הספורט בישראל

24.11.2015 / 11:57

רוני ורטהיימר נקלע לחובות וככל הנראה ייאלץ למכור את רשת חנויות אופנת הספורט שברשותו. האם המקרה שלו מעיד על כל הענף? איך השחקנים החדשים בשוק משפיעים עליו?

אילוסטרציה. ShutterStock
אילוסטרציה/ShutterStock

לאחר 34 שנה עומד רוני ורטהיימר לאבד את רשת החנויות המשפחתית, ספורט ורטהיימר. חוב בהיקף של כ-120 מיליון שקל שבר את גבה של הרשת הוuתיקה, והבעלים נאלצו לפנות לבית המשפט בצו להקפאת הליכים. בעקבות הפנייה מינה בית המשפט את עורכי הדין עמית לדרמן וישראל בכר לנאמני החברה. השניים נכנסו למשרדי החברה ונטלו לידיהם את הניהול. המהלך הראשון היה להרגיע את ספקי החברה. "כל חוב שתצבור החברה מעתה ואילך ישולם מקופת הנאמנות", אמר עו"ד לדרמן, "וזה כולל את שכר כל העובדים שאין לנו כל כוונה לפטר אותם. הנושים המובטחים, כמו הבנקים, העובדים ושלטונות המס יקבלו את מלוא החוב. אני מאמין שגם הנושים הבלתי מובטחים, כמו הספקים ובעלי החברה שהילוו לה כספים יקבלו חלק משמעותי מחובם".

חלק גדול מהחוב צפוי להתקבל ממכירת הרשת, ששוויה הנקי מחובות נאמד בכמה עשרות מיליוני שקלים. אחד המועמדים לרכישת הרשת היא רשת האופנה דלתא, שבשליטת אייזיק דבח. "אנחנו מתכוונים למכור את ספורט ורטהיימר כעסק חי, ולא לפרק אותה. ידוע לי שיש לא מעט מתעניינים ברכישה" אומר עו"ד לדרמן.

ספורט ורטהיימר היא אחת משתי הרשתות הגדולות בענף אופנת הספורט. מובילת הענף היא חברת מגה ספורט (אין קשר לרשת חנויות המזון הנושאת שם דומה). הקולגות מתקשים להסביר מה בדיוק קרה לרשת הוותיקה, אבל מציינים שמדובר בענף תחרותי מאד, הפועל במרווחים נמוכים ומתקשה להסתגל לשינויים המהירים.

"ענף רשתות האופנה סובל מהתרחבות מהירה מידי", אומרת מירב איינשטין-סיאנו, שותפה בחברת הייעוץ בן שחר צ'מנסקי, המתמחה בענף הקמעונות. "במרכזים הגדולים נוצר עודף שטחי מסחר. הרשתות הגדולות חושבות שהן צריכות להיות נוכחות בכל קניון שנפתח והתוצאה היא עודף חנויות וקניבלזיציה - חנות חדשה שנפתחת מגדילה את מכירות הרשת על חשבון חנויות סמוכות. בקניונים ומרכזי מסחר שאינם ראשיים כבר מרגישים את הפגיעה כתוצאה מקריסת החנויות, וזה צפוי להמשך ולהגיע גם למרכזים הראשיים".

הקשיים בענף מתבטאים גם בדו"חות הכספיים שמפרסמות חברות האופנה הגדולות שמניותיהן נסחרות בבורסה. חברת האופנה גולף מקבוצת כלל תעשיות דיווחה ברבעון על הפסד תפעולי. הרשת הצומחת ביותר בענף, פוקס, האטה את צמיחתה והמניה איבדה עשרות אחוזים משוויה, וגם קסטרו הוותיקה הציגה צמיחה איטית אבל גם היא יורדת ברווחיות. כל המנהלים מדווחים על החרפה בתחרות מאמץ אדיר להגדיל או לפחות לשמור על היקף המכירות וקושי לצמצם בהוצאות.

הקשיים אינם פוסחים על חנויות הספורט, שהן חלק מענף האופנה. גורמים בענף החלו לזהות את הקשיים של ורטהיימר עוד לפני שנתיים. המכה הראשונה שניחתה על הרשת המשגשגת בת 61 החנויות היתה אובדן המכרז היוקרתי של משרד הביטחון. מערכת הביטחון היא רוכש גדול במסגרת "נקודות הספורט" להם זכאים אנשי הקבע. לספק הזוכה במכרז מובטח שוק שבוי של אלפי אנשי קבע ובני משפחותיהם הרוכשים רק אצלו את ציוד הספורט שלהם – ציוד הנרכש כנגד "נקודות" וציוד הנרכש מעבר למכסה במסגרת הביקור התקופתי בחנות. בענף מספרים שורטהיימר החל לייבא ציוד ספורט בעצמו במטרה לשמור על מתח רווחים סביר למרות ההנחות המפליגות שנאלץ להציע כדי לזכות במכרזי מערכת הביטחון. מאז הפסד המכרז, אומרים בענף, החל תזרים המזומנים של הרשת להתערער. ורטהיימר החלה לאחר או לדחות תשלומים לספקים, והקשיים שוב לא היו סוד בענף. על פי הבקשה שהוגשה לבית המשפט נאלץ ורטהיימר להזרים לחברה 9 מיליון שקל ולהעמיד לה בטחות נוספות בסך 13 מיליון שקל, בטרם הרים ידיים והעביר אותה לידי בית המשפט.

מרתון תל אביב 2015. קובי אליהו
הספורט העממי צובר תאוצה/קובי אליהו

אופנת הספורט נחשבת לענף צומח. מידי שנה נראים יותר אנשים במרוצי מרתון עממיים, רכיבה על אופניים, אמנויות לחימה, טריאתלון, ספורט אתגרי והתעמלות מסוגים שונים. הפעילות הזו כרוכה במגוון רחב של אביזרים, שירותים נלווים ואביזרים כגון אופניים, קסדות, מגינים שעוני ג'י פי אס, מדי דופק, תוספי מזון ועוד. וריהיימר, שהתחיל את דרכו מחנות קטנה לאביזרי ספורט ברמת אביב, נבנה על התעצמות הספורט העממי.

בשנים האחרונות הורגש מפנה: הענף ממשיך לצמוח אבל גורמים חדשים נכנסו לתמונה: המותגים הגדולים בענף נכנסו לארץ עם חנויות מתמחות והחלו לשווק ישירות את המותג שלהם: סוקוני, נייק, אדידס נכנסו עם חנויות מעוצבות ומפוארות, ומציבות תחרות קשה למשווקים האחרים. בקרוב צפויה גם ריבוק לחזור ולשווק בישראל באמצעות חנות דגל מפוארת שתיפתח במרכז תל אביב.

החנויות המתמחות לומדות את הקהל שלהן ויודעות להעניק לו חוויית קניה. המוכרים בחנויות הם לרוב אנשים העוסקים בספורט, ולא פעם ניתן למצוא שם אתלטים ידועים שאת המלצתם על נעל או בגד קשה לבטל. לורטהיימר יש אמנם שתיים או שלוש חנויות דגל המעניקות חוויית קניה דומה, אבל מרבית החנויות נראות כמחסני נעליים ובגדים, והמוכרנים אינם בעלי ממיומנות מיוחדת הנדרשת למקצוע. די היה באלה כדי לשווק לבעלי נקודות ממערכת הביטחון, אבל הם אינם יכולים להתחרות בשוק המתוחכם והאנין בדרך כלל של חובבי הספורט העממי.

תופעה נוספת המכה בענף היא קניות באמצעות האינטרנט. "יותר ויותר אנשים רואים את המוצג בתצוגת החנות, אבל קונים אותו באינטרנט", אומר תמיר בן שחר מצ'מינסקי בן שחר. "בתחום האופנה, קל יותר לעשות את זה בספורט: המוצרים מוגדרים ואחידים, וכל אחד יכול להזמין באינטרנט את מספר הדגם של הנעל שהוא רכש. הפרשי המחירים מגיעים למאות שקלים".

גורמים בענף הספורט הביעו חשש שאם לא יימצא קונה לרשת ורטהיימר, היא עלולה לקרוס ולסבך ספקים רבים. "זהו ענף קשה ותחרותי, ומחזור ההזמנות הוא חצי שנה", מסביר משה סיני, מנכ"ל ריבוק ישראל. "המשמעות היא שאם הרשת מפסיקה לשלם, הספק מאבד סחורה שסיפק במשך חצי שנה. זה יכול להשפיע על כל הענף".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully