וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

סיכום 2015: ההוזלות נעצרו רגע לפני הצרכנים

אירה אימרגליק

24.12.2015 / 14:38

ירידת מחירי החשמל והדלק הקטינה משמעותית את הוצאות היצרנים, הספקים והקמעונאים בשנה החולפת. יצאנו לבדוק אם סל הקניות שלנו הוזל בהתאם. סיכום השנה בצרכנות

סופרמרקט. אירה אימרגליק, מערכת וואלה! NEWS
סופרמרקט/מערכת וואלה! NEWS, אירה אימרגליק

לקראת סוף השנה הקלנדרית בדקנו מה קרה למחירים ולתעריפים שמרכיבים את חיינו בהשוואה ל-2014. האם החיים שלנו שוב התייקרו או שכבר אפשר להרגיש הקלה בעומס? אחרי הכל, 2015 היתה השנה שבה נחתכו מחירי החשמל והדלק בעולם כולו, כך שהציפייה היתה שההפחתות האלה יצליחו להגיע הפעם גם למשתמשי הקצה, קהל הצרכנים.

ירידת המחירים בשוק האנרגיה התבטאה בחשבונות החשמל של הצרכנים שירדו ב-15% מתחילת השנה ובמחירי הדלק שהופחתו ב- 14%. אין ספק שמדובר בבשורה משמחת שבאה לידי ביטוי בחיסכון של עשרות עד מאות שקלים בחודש לכל משק בית. ואולם אם מרימים לרגע את המבט מחשבון החשמל וחשבונית הדלק בתחנה, ונזכרים ש-2015 היתה השנה שבה מחירי האנרגיה נחתכו בעולם כולו ביותר מ-50%, אפשר רק לתהות מדוע ירידת המחירים בארץ הסתכמה ב-14%-15% בלבד?

ומה באשר לשאר המוצרים, למשל מחירי המזון שאנחנו קונים בסופר, האם הפחתת מחירי האנרגיה הביאה לירידה גם בסל המוצרים שלנו?

לאלה ששואלים כיצד מחירי האנרגיה יכולים להשפיע על מוצרי הסופרמרקט נסביר כי חשמל ודלק הם הוצאה משמעותית גם עבור יצרני ומשווקי המזון בישראל ובעולם, למשל במפעלי ייצור ובמערכי הובלה. כשמחירי האנרגיה יורדים, החברות מרגישות את זה מיידית בשורת ההוצאות שלהן. 14%-15% הפחתה במחירי האנרגיה מיתרגמים בחברות לקיצוץ ההוצאות השנתיות במיליוני שקלים. האם ההוזלה שממנה נהנות החברות באה לידי ביטוי גם במוצרי המזון שנמכרים לצרכן?

ירקות. ShutterStock
ירקות/ShutterStock

המחיר נותר ללא שינוי

בשיתוף אתר פרייסז להשוואת מחירי המזון ברשתות השיווק,, השווינו את המחירים של כמה מוצרי בסיס שמרכיבים את סל הקניות שלנו בנובמבר 2015 לעומת נובמבר 2014. הבדיקה העלתה שברוב מוצרי היסוד המחיר נותר ללא שינוי, למעט מחיר הירקות שזינקו ב-200%, ומחירי העוף שעלו בקרוב ל-20%.

מאוכזבים? גם אנחנו. לעומתנו, רונן רגב כביר, מנכ"ל ארגון אמון הציבור, רואה בנתונים האלה גם נקודת אור: "סל הקניות לא התייקר השנה באופן משמעותי, וזו עדות ללחץ הצרכנים הגדול שמופעל על הספקים הגדולים ועל רשתות השיווק. השחיקה בהכנסה הריאלית של רוב הציבור ומשקי הבית בישראל מורגשת. הגענו לשלב שבו רואים את הלחץ הזה פועל בצורה חזקה: אף אחד לא מעז היום לעלות את המחירים וזה ההישג הגדול של הצרכנים".

ובכל זאת, קשה להתעלם מהעובדה שעל אף שמחירי אחת התשומות החשובות ביותר במערכי הייצור והשיווק - האנרגיה והדלק - ירדו באופן משמעותי, הספקים והקמעונאים לא גלגלו את ההוזלה לצרכן.

וכך, אף ש-2015 הייתה שנה עם פוטנציאל גבוה להוזלה משמעותית ביוקר המחיה זה שנים רבות, נראה כי ההזדמנות לא נוצלה לטובת משתמשי הקצה. הצרכנים המשיכו גם בשנה החולפת לשלם את המחיר המלא. מישהו כבר בטוח גזר את הקופון.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully