וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

רפורמה: חברת החשמל תמכור את כל תחנות הכוח

2.12.2015 / 15:40

על פי הרפורמה החדשה שמקדמים משרדי האוצר והאנרגיה , כל תחנות הכוח של חברת החשמל יועברו לידיים פרטיות וחברת החשמל תהפוך לחברה המוליכה את החשמל בלבד

נמל תל אביב. ראובן קסטרו
נמל תל אביב/ראובן קסטרו

משרדי האוצר והאנרגיה מובילים תכנית רפורמה חדשה בחברת החשמל, במסגרתה יועבר כל ייצור החשמל בחברה לידיים פרטיות. חברת החשמל תמכור את מערך תחנות הכוח שלה, תשבית ככל הנראה את תחנות חיפה ורידינג, ותהפוך לחברה העוסקת בהולכה וחלוקת החשמל בלבד.

תכנית הרפורמה במשרד החשמל נדונה במשרדי הממשלה מזה למעלה מעשור, אך ביצועה התעכב. מטרת התוכנית היא לייעל את חברת החשמל, לצמצם את מעורבות ארגון עובדי החברה בהחלטות הניהוליות, ולייצב את מצבה הפיננסי הרעוע. במהלך השנים האחרונות הגיעו הנהלת חברת החשמל, רשות החברות הממשלתיות והאוצר להסכמים עם ארגון העובדים החזק של החברה על תכניות פרישה מקיפות ושינויים מבניים בחברה, אולם ההסכמים לא יצאו לפועל. תכנית הרפורמה האחרונה בחברת החשמל הוכרזה לפני שנתיים ובעקבותיה החלה החברה להוציא לפועל תכנית פרישה לכ-2,000 עובדים בעלות של שלושה מיליארד שקל. אולם התכנית נעצרה ברגע האחרון בהחלטת שר האוצר דאז, יאיר לפיד, שחשש מהביקורת הציבורית על הסכמי הפרישה הנדיבים, שעלותם כ-1.5 מיליון שקל לעובד. התכנית שבוטלה כללה גם מכירה של תחנות הכוח המופעלות בגז, המהוות כ-40% מכושר היצור של החברה.

למרות העלות הגבוה של הרפורמה, חישב צוות ההיגוי בראשות מנכ"ל רשות החברות אורי יוגב, שהמדינה תרוויח מביצוע, בזכות ההתייעלות והחיסכון בשכר העובדים הפורשים. תוצאות הכישלון של הרפורמה הורגשו במהלך הסופה האחרונה, כאשר הסכסוך בין ההנהלה והעובדים גרם לעיכובים בהיערכות החברה לטיפול בתקלות הרשת ולחילופי האשמות בין וועד העובדים להנהלה.

מנסים להתניע מחדש

נוכח מצבה מחמיר של חברת החשמל החליט שר האנרגיה יובל שטייניץ לנסות ולהתניע מחדש את הרפורמה, ולפני שבועיים כינס בלשכתו ישיבה רבת משתתפים של נציגי הגורמים המעורבים ברפורמה. אחד המהלכים הראשונים הצפויים במסגרת השינויים בהסדרת החשמל הוא איחוד שני הגופים המפקחים על משק החשמל, מנהל החשמל ורשות החשמל. הגוף החדש צפוי להשלים בדיקה מחודשת של תעריפי החשמל, ובעקבות הבדיקה צפוי מחיר החשמל לצרכן לעלות בשיעור של כ-5%. העלאת התעריפים אמורה לממן השקעות נדרשות ברשת החשמל, ולפצות את החברה על תעריפים נמוכים מידי שנקבעו לטענתה בעבר.

שטייניץ קיבל את המלצות הבכירים במשרדו ובמשרד האוצר לסטות ממתווה הרפורמה הקודמת ולגבש רפורמה חדשה ונועזת יותר. בעוד שהרפורמה הקודמת כלל מכירה של חלק מתחנות הכוח של חברת החשמל, מגבש הצוות החדש תכנית נועזת למכירת כל תחנות הכוח למשקיעים פרטיים. המשמעות היא שחברת החשמל לא תעסוק עוד ביצור חשמל, אלא תרכוש חשמל מיצרנים פרטיים שיתחרו על המחיר ויצטרכו לשם כך להפעיל ביעילות את התחנות. לחברת החשמל חמש תחנות כוח ראשיות וחמש תחנות קטנות יותר הפועלות על טורבינות גז.

בכירים המעורבים בהכנת התוכנית אמרו בתגובה כי התוכנית זוכה לתמיכה רחבה במשרדי הממשלה המעורבים, אולם פרטיה יסוכמו רק בעוד מספר שבועות ויוצגו לשרים הממונים. ביצועה מותנה בעיקר בנכונותו של שר האוצר משה כחלון לחתום על ההסכם ולהוציא אותו לפועל. בחלון אינו מגלה בשלב זה מעורבות בהכנת הרפורמה. כמו קודמו בתפקיד, הוא מינה את סגן השר איציק כהן לנציגו בדיונים על הרפורמה בחברת החשמל.

כהן נושא בתואר חסר משמעות תוכן ביצועי ומינוי כאחראי על הרפורמה בחברת החשמל מטעם משרד האוצר אפשר בעבר לשר האוצר להימנע מלתת גיבוי לתכניות שגובשו לרפורמה.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully