וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

יועצי מס: החשדות נגד רפאלי הן בתחום האפור

17.12.2015 / 16:08

האם רשויות המס ראו את כל הכתבות שהיו לאחרונה על הנחות הסלבים והחליטו שהמדינה צריכה להתלבש על זה? לפי כמה עורכי דין שדיברו עם וואלה!NEWS התשובה לכך חיובית. על שאלת התושבות שלה הדעות חלוקת, אבל מבחני החוק מאוד מוגדרים וברורים

עריכה: ניר חן

"זו חוצפה!" טוען עו"ד יאיר בנימיני, המתמחה בתחום המיסוי. "העבירות שבהן נחשדת בר רפאלי נחשבות לעבירות בתחום האפור. בכל שנותי כעורך דין לא זכור לי שעצרו אנשים על חשדות בתחומים האלה. זה נראה כאילו שאנשי המס ראו את כל הכתבות שהיו לאחרונה על הנחות הסלבים והתעשייה שמגלגלת הרבה כסף והחליטו שהמדינה צריכה להתלבש על זה. זה לגיטימי אבל יש מהלכים מסודרים שצריכים לעשות: לבדוק את הסוגיה, לפרסם חוות דעת ולהסביר לציבור כיצד יש להתייחס להכנסות כאלה. מה שעשתה רשות המסים נראה כמו מהלך של יחסי ציבור".

להצטלם עם המוצר שמקבלים בהנחה

לשאלה אילו עבירות נופלות בהגדרה תחום אפור הוא משיב: "יש מקרה ברור שאם יצרן חותם על הסכם עם הסלב שבו הסלב צריך להשתמש במוצר, להעלות תמונה שלו לאינסטגרם ולדאוג לפרסום כתבה בעיתון על השימוש שלו במוצר, זהו הסכם ברור של שירות או עבודה בשכר שחייבת מס".

עם זאת הוא מדגיש כי ייתכן שאיש ציבור מכובד מקבל הנחה גדולה בפרויקט מגורים, כי הקבלן עושה חשבון שכאשר אנשים יראו שהאדם המכובד גר בפרויקט, הם יקנו דירות והוא ירוויח כסף. "במקרה כזה אין חוזה ואיש הציבור יכול להגיד שהוא לא עשה עבודה, למרות שקיבל שווה ערך לכסף, ואין מקום לדרישה", אמר.

בעיה נוספת מתעוררת בכל ההסכמים שנסגרים בקריצת עין. הסלב אומר לבעל החנות: תעשה לי הנחה גדולה ויהיה בסדר: כולם יראו שאני עונד את השעון שקניתי אצלך. המוכר עושה הנחה, ולמחרת הוא רואה בעיתון ידיעה על השעון שרכש הסלב, ותמונה עם השעון.

לדברי עו"ד בנימיני במקרה כזה לא מדובר בהכנסה חייבת במס משום שאין כל הסכם כתוב שמגדיר מהו השירות ומה התמורה שהסלב התחייב לה. "קיימת גם שאלה לגבי ההנחה. במקרים רבים מקבלים הנחות על מוצרים ללא צורך שנהיה סלבים. ברור גם שלא כל הנחה היא הכנסה חייבת במס, ובוודאי לא כשאין התחייבות מוגדרת של הקונה לתת שירות".

בכל מקרה הוא מדגיש כי בין המקרים שבהם ברור שמדובר בהכנסה לבין המקרים האחרים - יש פער גדול. "הנושא כולו לא הוסדר ולכן אני טוען שמדובר בתחום האפור ורשות המסים היתה צריכה לנקוט בשיטת פעולה אחרת".

בר רפאלי. ניר פקין
האם מרכז חייה בישראל? בר רפאלי/ניר פקין

"לרשות המיסים היתה סיבה טובה לחשוד"

עו"ד ליאור נוימן, ראש תחום מסים במשרד ש. הורביץ, מסביר שלרשות המסים היתה סיבה טובה לחשוד במעשים פליליים של רפאלי. לדבריו, "רפאלי טענה שהיא אינה תושבת ישראל, מרכז חייה בחו"ל ולכן היא אינה משלמת מסים בישראל. לשאלת התושבות יש מבחנים ברורים, שעל פיהם נקבע היכן הוא מרכז חייו של האשם: בין היתר שואלים אם האיש נמצא בארץ לפחות 183 יום במהלך שנת המס, או מי ששהה לפחות חודש בשנת המס, אבל 425 יום במצטבר עם השנתיים הקודמות לשנת המס".

כמו כן כולל מבחן מרכז החיים פרטים נוספים, כמו האם יש לאדם דירה קבועה בישראל, היכן מתגוררים בני משפחתו וכדומה. החשדות הפליליים נגד בר וציפי רפאלי הן שהן מסרו פרטים לא נכונים והעלימו עובדות העשויות להעיד על כך שישראל היא מרכז חייה של בר, כמו למשל שאלת הבעלות של בר רפאלי על דירה בישראל.

הוא ציין כי כל יתר נושאי החקירה בעניינה של בר רפאלי ואימה ציפי הן סוגיות אזרחיות. "אנשי עסקים רבים מתדיינים עם הרשות בשאלת התושבות והדברים לא מגיעים לבית המשפט. בשאלת הנחות הסלב יבחנו רשויות המס מהם ההסכמים בין רפאלי למי שנתנו את ההנחה. אם אין הסדר בכתב קרוב לוודאי שההכנסה אינה חייבת במס", אמר.

גם עו"ד גיא בר-און ממשרד זיו שרון אמר כי הוא לא מכיר תקדימים שפורסמו לדרישות מס על הנחת סלב. "המקרים הכי קרובים לזה הם מתנות שקיבלו משווקים כצ'ופר על עבודתם כמו למשל בתי מלון או טיולים בחו"ל. המבחן במקרה כזה היה אם המעסיק נהנה מהמתנה שמקבל העובד. אם אין למעביד תועלת מהמתנה, היא נחשבת להכנסה שיש לשלם עליה מס. יש גם שאלה לגבי הגדרת ההנחה שמקבל הסלב. התשובה המשפטית היא שההנחה נמדדת על פי מחיר השוק של המוצר, אבל כאן יש לפעמים קושי להגדיר מהו מחיר השוק".

  • עוד באותו נושא:
  • בר רפאלי

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully