וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

מנהל רשות המסים: "נגביר את האמון ההדדי בין הרשות לעסקים"

27.12.2015 / 12:33

מנהל רשות המסים, עורך הדין ורואה החשבון משה אשר, מספר על מדיניות ההקלות לעצמאים, מסביר על היוזמות החדשות במיסוי, ומבטיח הקטנת הבירוקרטיה באמצעים דיגיטליים. ראיון

משה אשר - רשות המסים. קובי קנטור, ספק 500
אשר. עודף שיא של כשמונה מיליארד שקלים/ספק 500, קובי קנטור

ראשית מר אשר, ברצוני להודות לך על שיתוף הפעולה חסר התקדים עם לשכת יועצי המס - שמניב פירות הדדיים למכביר. מעולם לא היה שיח הדדי מקצועי וקשר כל כך הדוק בין רשות המסים ללשכה, המייצגת את העצמאים והעסקים הקטנים, כפי שהוא קיים תחת המשמרת שלך ושל יוע"מ ירון גינדי, נשיא הלשכה. עם סיומה של שנת 2015, איך היית מסכם את השנה שחלפה על רשות המסים?

"את שנת 2015 סיימנו עם עודף שיא של כשמונה מיליארד שקלים גבייה מעל האומדן המקורי שנקבע לשנה זו. הישג זה הוא במידה רבה תוצר של צעדי ההתייעלות שנקטנו, המאבק העיקש שמנהלת הרשות בהון השחור והעלמות המס - וכן הודות למאמצים הרבים המושקעים על ידי עובדי הרשות, העושים רבות כל אחד בתחומו, כדי לאפשר למדינה לממן את השירותים לאזרחיה. עודף זה הוא גם שאפשר לשר האוצר, משה כחלון, להפחית את המסים שהועלו שנתיים קודם לכן בתקופה של מחסור תקציבי".

חוק ההסדרים הביא עמו שורה של שינויי חקיקה הקשורים באופן ישיר לעסקים. מה היה הקו המנחה מאחורי הצעות החוק?

"חוק ההסדרים האחרון כלל בתוכו שורה של צעדים שנועדו לתת לרשות המסים כלים תשתיתיים לשיפור הממשק הדיגיטלי בין הרשות לציבור, לשיפור תהליכי העבודה ברשות ולמיקוד עבודת הביקורת. כך למשל, תיקונים לחוק שמחייבים את ציבור המדווחים לדווח לרשות המסים באופן מקוון, דיגיטלי. הצעה זו תביא לשיפור השירות לאזרח, שכן ניתן יהיה לבצע החזרי מס ולרשום עסקאות בטאבו במהירות גדולה יותר - ומצד שני, תאפשר לרשות לבצע אנאליזות טובות יותר לבחירת תיקים לביקורת.

"דוגמה אחרת היא הארכת תקופת השומה במס הכנסה בשנה נוספת, שתאפשר העמקת הביקורת בתיק, וזאת לצד הוספת האפשרות לבצע "שומה חלקית" בנושאים שיוגדרו מראש, ובדרך זו להגדיל את כמות העסקים המבוקרים. בנוסף, ועל מנת למקד את רשות המסים בביקורת על תכנוני המס הכבדים ועל נקיטת העמדות הסותרות את עמדת הרשות בתיקים של העסקים הגדולים - נקבע כי על עסקים שמחזורם השנתי מעל 3 מיליון שקלים, חובה לכלול בדו"ח השנתי דיווח בגין שימוש בחוות דעת מסוימות, וכן דיווח אם נקטו עמדה הנוגדת את עמדת רשות המסים (על פי רשימת עמדות שתפורסם באינטרנט) ושמביאה לחסכון מס העולה על 5 מיליון שקלים בשנה, או 10 מיליון שקלים על פני 4 שנים".

כחלק מהתגייסות המדינה למען העצמאים ובעלי העסקים הקטנים ניתנו למגזר זה מספר הקלות משמעותיות כגון הרחבת היריעה לדיווח מע"מ על בסיס מזומן, וחישוב מס נפרד לבני זוג העובדים באותו העסק. לאחרונה נשמעים יותר ויותר קולות המבקשים השוואת הזכויות הסוציאליות של ציבור העצמאים לאלה של השכירים. משרד האוצר אף שריין לכך סכום לא מבוטל בתקציב 2016. נשמח לשמוע את עמדתך ואת תפיסת רשות המסים בעניין זה.

"הכלכלה הישראלית מבוססת על העסקים הקטנים המהווים למעלה מ-94 אחוזים מהעסקים בישראל, וככאלה הם גם מחוללי הפרנסה העיקריים במשק. על כן יש לשמור עליהם ולאפשר להם לפעול ולהצליח. בשנתיים האחרונות במסגרת 'שולחן עגול' שייסדנו עם הלשכות המקצועיות (יועצי המס , עו"ד ורו"ח), הושם דגש על הקטנת הביורוקרטיה בעסקים הקטנים, קידמנו מספר לא מבוטל של יוזמות והקלות, ויש עוד לא מעט לעשות בעניין. בנושא השוואת הזכויות הסוציאליות בין העצמאים לשכירים, אנו מברכים על היוזמה, אשר קיבלה 'אור ירוק' משר האוצר, משה כחלון - ובימים אלו אנו בוחנים אותה יחד עם נציגי הלשכות המקצועיות לקראת גיבוש המלצה לשר האוצר. כמו כן, צריך לזכור כי חלק לא מבוטל מהשוואת הזכויות הסוציאליות הינו במישור הביטוח הלאומי".

אייל אלון.
יועץ המס אייל אלון

מענק במועדים זהים

האם רשות המסים תמשיך במגמה זו ושל הקלות לעצמאים ולציבור הרחב, אם כן מהן ההטבות שבדרך? נשמח אם תתייחס לשינוי המתוכנן בחוק "מענק עבודה" בעניין.

"רשות המסים מקדמת תיקון לחוק 'מענק עבודה' הכולל שינויים שמטרתם להקל באופן משמעותי על ציבור הזכאים לקבלת המענק ולהרחיב את הזכאות בקרב האוכלוסיות המתאימות. במסגרת החוק כלולה גם בשורה משמעותית ומשמחת לציבור העצמאים הזכאים למענק. והיא מציעה להשוות את תנאי קבלת המענק של עצמאים לזה של השכירים, כך שיקבלו את המענק במועדים זהים - ולא כפי שהיה עד כה, שעצמאים קיבלו את המענק בפריסה על פני ארבע שנים ובשנה החמישית הועברה יתרת המענק שלא קוזזה במהלך שנות המס בניכוי של 25%.

"בנוסף, בשנה החולפת התחלנו בפרויקט חשוב של מיצוי זכויות לאזרח. במסגרת זו אנו שולחים מכתבים לאזרחים שעל פי הנתונים במערכת המחשב שלנו כנראה צפוי להם החזר מס אם יגישו דו"ח להחזר מס. במקביל, העלינו לאחרונה לאתר האינטרנט מדריך חדש לאזרח המבקש החזר מס".

sheen-shitof

פתרון עוצמתי לכאב

טכנולוגיה מהפכנית לטיפול בכאבים אושרה ע"י ה-FDA לשימוש ביתי

בשיתוף Solio
חישוב חשבונות. ShutterStock
"הבדיקה של השומות תהיה באמצעות המחשב בלבד"/ShutterStock

מאמינים ב'רשות מסים ללא נייר'

נשמח לשמוע על השינוי החיובי המתוכנן לגבי "שומות 01". מה הרציונל העומד מאחוריו, כיצד וממתי ייושם בפועל ומהם הקריטריונים לקבלת השומה לפי המוצהר?

"על מנת להביא ליותר דיווחי אמת לרשות המסים, ולהגברת האמון ההדדי בין הרשות לעסקים עלה במסגרת השולחן העגול הצורך ביוזמה לאשר שומה עצמית (שומה 01) לעסקים המדווחים בצורה נאותה. בימים אלה אנו עובדים על פיילוט ראשוני שבמסגרתו נכיר בשומות עצמיות כפי שהוצהרו. הבדיקה של השומות תהיה באמצעות המחשב בלבד, ולאלו שיימצאו מתאימים תישלח הודעה כי שומתם העצמית לאותה שנה אושרה והפכה לסופית".

כחלק מחוק ההסדרים נדונה בוועדת הכספים סוגיית הדיווח המקוון למס הכנסה באופן שוטף, כך שאט אט יעלם הדיווח המוכר בפנקסים. מה המשמעות של שינוי זה וכיצד ישפיע על המייצגים ובעלי העסקים הקטנים? האם לא מדובר בבירוקרטיה מכבידה נוספת?

"כחלק מחוק ההסדרים אושרה ההחלטה לעבור להגשת דוחות מקוונים לרשות המסים בכל מערכי המס. אנו מאמינים ב'רשות מסים ללא נייר' ופועלים לכך שבעתיד התקשורת בין רשות המסים ללקוחותיה תתבצע באופן מקוון ודיגיטלי, מה שיאפשר דווקא את צמצום הבירוקרטיה. מדובר במהלך שיקיף את כלל מערכי המס במס הכנסה, מע"מ, מיסוי מקרקעין והמכס.

"כחלק ממהלך זה, מי שחייב בדיווח מפורט במע"מ יידרש לדווח גם את הדיווח החודשי באופן מקוון, במקום הדיווח בפנקסי התשלומים הקיימים. בהמשך השנה נעבור לחובת דיווח מקוון על עסקאות מקרקעין. גם הדיווח על הצהרות הנלוות לדו"ח הניכויים השנתי (טופס 126) יהיה מקוון, ולאחר שיושלם פיתוחו של הדו"ח השנתי למס הכנסה, יוגשו גם דוחות אלו באופן מקוון. אין ספק כי מדובר במהלך משמעותי מבחינת הרשות ומבחינת המייצגים ובעלי העסקים. בסופו של יום, התועלת לשני הצדדים תהיה גדולה - ועלויות הבירוקרטיה יקטנו.

המראיין הינו סגן נשיא לשכת יועצי המס ויו"ר ועדת מיסים בלשכה

רוצה לדעת עוד על ייעוץ מס והשקעות היכנס למגזין הדיגיטלי

יוע"מ אייל אלון בשיתוף לשכת יועצי המס

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully