וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

חוק ההסדרים היום שאחרי - מהפכה בעולם המיסוי?

27.12.2015 / 13:23

האמנם ידרשו עצמאים לדווח על כל התייעצות בכתב שייצרה להם יתרון מס? האם חברות יעברו לדיווח מקוון? עם אישור הכנסת את שינויי החקיקה המכונים "חוק ההסדרים", בעלי עסקים רבים שואלים את עצמם לאיזו מציאות נתעורר ביום שאחרי? לפניכם תקציר השינויים והשפעתם

מס הכנסה. ShutterStock
מהפכה בעולם המיסוי/ShutterStock

בשבועות האחרונים שלפני ההצבעה על תקציב המדינה לשנים 2015-2016, התקיימו דיונים אינטנסיביים על מספר שינויי חקיקה שנועדו ליישם את המדיניות הכלכלית. להבדיל משנים קודמות, בהן התמקדו שינויי החקיקה בסגירת פרצות מס, השנה שינויי החקיקה שנדונו נועדו להקנות לרשות המסים כלים לאיתור וטיפול נקודתי בתופעות של התחמקות מתשלום מס.

השינויים המרכזיים הינם בסוגיות הארכת תקופת ההתיישנות של הדוחות השנתיים, באפשרות לדון בסוגיות ממוקדות מהדוחות השנתיים, וחובת דיווח על חוות דעת שנועדו ליצירת חיסכון במס. כמי שמייצגים את העסקים הקטנים והבינוניים, פעלו נציגי לשכת יועצי המס לייצר איזונים שימנעו הכבדה על מגזר העסקים הקטנים והבינוניים.

נקודת המבט היחודית של יועצי המס, מתוך ראיית הצרכים המיוחדים של בעלי העסקים, קיבלה משקל רב בתהליך - והשינויים הותאמו בנוסח החקיקה.

חוות דעת חייבת בדיווח – דרישת רשות המסים היתה כי כל ייעוץ לנישום אשר מייצר לו יתרון מס, ידווח בדו"ח השנתי לרשות המסים. כלומר, הרחבה של הפעולות החייבות בדיווח לכל הודעת טקסט או מייל שנשלח לנישום. טענות רבות הועלו כנגד שינוי זה, בין היתר נטען כי הדרישה האבסורדית, תטיל נטל על העסקים, ובפועל תגרום בעיקר להצפת הרשות במידע שאינו רלוונטי.

ראפע אמארה.
יועץ המס ראפע אמארה

סעיף זה פוצל מחוק ההסדרים, ולאחר לחץ שהופעל על ידי ירון גינדי, נשיא לשכת יועצי המס, שזכה לגיבוי חברי הכנסת בוועדת הכספים ולהסכמתו של מנהל רשות המיסים - הוצאו מרבית העסקים הקטנים מתחולת החוק , מאחר ועסקים בעלי הכנסה של עד 3 מיליון שקלים הוחרגו מהחקיקה.

מי שהכנסותיו עלו על האמור, יחוייב בדיווח על חוות הדעת בדו"ח השנתי רק אם מדובר בחוות דעת ששכר הטרחה בגינה עולה על 100,000 שקלים בהתאם לתוצאות החיסכון במס כתוצאה מיישום חוות הדעת, ו/ או שמדובר בחוות דעת מדף - גנרית (שניתנה לשלושה אנשים לפחות, כאשר חובת הדיווח חלה על המקבל השלישי ואילך).

כמו כן, עסקים שינקטו עמדה מיסויית, אשר נותנת להם יתרון מס של 5 מיליון שקלים וסותרת עמדה רשמית של רשות המסים, שתפורסם במקום ייעודי לכך - יצטרכו לדווח על כך לרשות המסים. יש לציין כי הדיווח הינו על עצם קבלת חוות הדעת והסוגיה המושפעת ממנה - ולא על תוכן חוות הדעת. כמו כן לא נדרש לצרף את חוות הדעת לדיווח. זאת מהפכה בעולם המיסוי שאמורה לנטרל את תכנוני המס האגרסיביים, במיוחד של החברות הגדולות במשק.

sheen-shitof

פתרון עוצמתי לכאב

טכנולוגיה מהפכנית לטיפול בכאבים אושרה ע"י ה-FDA לשימוש ביתי

בשיתוף Solio
מס הכנסה. ShutterStock
רשות המסים תוכל לדרוש שומה חלקית אחת בלבד לכל שנת מס/ShutterStock

שינוי מרחיק לכת בעולם המס בישראל

הארכת תקופת השומה – תקופת השומה הוארכה מ-3 ל-4 שנים מתום השנה שבה הוגש הדו"ח. שינוי זה יחול רק מדוחות 2013 ואילך. כלומר, מי שהגיש את הדו"ח השנתי לרשות המסים בגין שנת 2013 במהלך 2014, עליו להיות מודע לכך שרשות המסים רשאית לדון בתוכן הדו"ח עד סוף שנת 2018. כלומר, ההשפעה על הגדלת שנות המס שנמצאות בטיפול, תחל מסוף שנת 2017 ואילך.

שומה חלקית – שינוי זה מאפשר לרשות המסים לדרוש דיון נפרד מהדיון בשומה, לגבי נושא אחד או יותר המרכיבים את הדו"ח, מבלי לפגוע באפשרותו לדון גם במכלול הדו"ח ולהוציא שומה סופית. בקשתה של רשות המסים הייתה לאפשר לה לבצע שומה חלקית בסוגיות ככל שימצאו לנכון, עם הגבלה של 4 שומות חלקיות לשנת מס אחת ושומה אחת סופית.

לשכת יועצי המס התנגדה נחרצות לחקיקה הלא הגיונית ולא מידתית, כפי שהוצגה לעיל, שהייתה מטילה עול כבד על קהל לקוחותינו - ואכן בדיון בוועדת הכספים של הכנסת, ולאור הטענות שהעלתה הלשכה לגבי הפגיעה בנישומים שיסבלו מחוסר וודאות מיסויית ומהטרדה בלתי פוסקת של רשויות המס, הוסכם כי רשות המסים תוכל לדרוש שומה חלקית אחת בלבד לכל שנת מס, אך דרישת רשות המסים לשומה החלקית עשויה להכיל מספר נושאים.

גם כאן מדובר בשינוי מרחיק לכת בעולם המס בישראל, שתפקידו להגביר את הגבייה ולהגיע למצב שרשות המסים מסוגלת לבדוק יותר תיקים בסוגיות מס נבחרות.

דיווח מקוון – בחקיקה הנוכחית נוספו מספר שינויים שתכליתם קידום דיווח הדוחות השנתיים באופן מקוון, ללא צורך בהגשת ניירת לרשות המסים. עיקר השינויים נוגעים להרחבת חובת הדיווח המקוון גם לגבי חברות (עד כה חלה חובה זו רק על יחידים), והסמכת שר האוצר לקבוע כללים להגשה מקוונת מלאה - כזו שאינה מצריכה שמירה או הגשה גם של ההעתקים המודפסים. עד שיקבעו הכללים כאמור לא חל שינוי בהתנהלות הגשת הדוחות.

הכותב הינו יועץ מס וסגן נשיא לשכת יועצי המס

רוצה לדעת עוד על ייעוץ מס והשקעות היכנס למגזין הדיגיטלי

יוע"מ ראפע אמארה בשיתוף לשכת יועצי המס

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully