וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

הכירו את מגזין 'עסקים כרגיל'

27.12.2015 / 15:28

ההחלטה להתפרנס כעצמאי/ת כרוכה בסיכונים כלכליים כבדים ואי ודאות מתמשכת. המדינה חייבת לפרוש תחתם רשת הגנה לפחות כמו זו שהיא מספקת לשכירים. אם ניהיה כנים, ישראל של 2015 היא דיקטטורה של אנשי הפקידות השכירה

בואו נסתכל על המציאות בפנים: אם העצמאיים לא ילמדו לשתף פעולה בהיקפים גדולים - האליטה השכירה השלטת במדינת ישראל תמשיך לדאוג לאינטרסים שלה, מתוך ראייה שגויה את המגזר העסקי כפרה חולבת, במקום לראותו כשותף מרכזי בייצור ובצמיחה

חברות וחברים יקרים, משפחת יועצי המס וקהל לקוחותינו - ציבור העצמאיים ובעלי העסקים הקטנים והבינוניים, מגזין "עסקים כרגיל" שיזמה לשכת יועצי המס, מנגיש מידע מקצועי לציבור ומסייע להבנת המצב הקיים של מגזר העצמאיים בישראל.

לצערי, השנה החולפת לא הביאה בשורות טובות במיוחד למגזר העצמאיים ובעלי העסקים הקטנים, ואני מקווה, שאחרי שתסיימו לקרוא את המגזין, תבינו מדוע חשוב שכולנו יחד נשתף פעולה על מנת להביא למהפכה של ממש ל-500,000 משפחות של עצמאיות ועצמאים, עסקים קטנים ובינוניים - המעסיקים כמיליון וחצי איש נוספים ואחראים על עתידם הכלכלי.

בואו נסתכל על המציאות בפנים: אם העצמאיים לא ילמדו לשתף פעולה בהיקפים גדולים - האליטה השכירה השלטת במדינת ישראל תמשיך לדאוג לאינטרסים שלה, מתוך ראייה שגויה את המגזר העסקי כפרה חולבת, במקום לראותו כשותף מרכזי בייצור ובצמיחה. בכך, ממשיך הממסד להנציח את הקיפוח ואת האפליה של ציבור העצמאיות והעצמאיים, לייצר לציבור זה חסמים בירוקרטים חדשות לבקרים, ולהוביל חקיקה הדואגת לציבור השכירים על גבו של המגזר העסקי. התנהלות זו מבריחה את הדור הצעיר מתכניותיו ליזום, לחדש, לקחת סיכונים - ולהיות עצמאי. מי שנפגעים הם כלכלת ישראל ואזרחיה - השכירים והעצמאיים גם יחד.

מצד אחד, לאחרונה עלה למודעות הציבורית הצורך בשינוי למען המגזר הזה, ובמקביל קמות התארגנויות מבורכות של גופים למענו. לפני הבחירות אף נשמעו הבטחות רבות מנבחרי העם המיועדים, לשפר את מצבו. אולם מצד שני, לאחר הבחירות זכינו לגל חקיקה מפלה נוסף נגד ציבור העסקים הקטנים, הנאבק על קיומו הכלכלי היומיומי, מתנהל בחוסר ביטחון סוציאלי, ואמור להחזיק את הכלכלה הישראלית על גבו. והנטל כבד מנשוא.

דיקטטורה של אנשי הפקידות השכירה

האבסורד הוא שהשלטון נמצא בידי מפלגות עם תפיסת עולם כלכלית ליברלית, ולכאורה למגזר העסקי זו הייתה אמורה להיות תקופה של עדנה, אבל מאחר וחברי הכנסת ומנגנוני המדינה מתנהלים בתפיסת עולם סוציאליסטית אנכרוניסטית, הם חונקים כל יוזמה פרטית

גל החקיקה מהחודשים האחרונים, גורם לעלייה ביוקר המחייה, מאחר והוא מגדיל את עלויות התפעול של בעלי העסקים, ואלו נאלצים לגלגל את התוספת על הצרכן הסופי. אציין את הדוגמאות האחרונות - הוספת ימי חופשה לעובדים, הוספת שעת הנקה לאבות, חקיקה שמחייבת את העסקים לשלם החל מהשנה הקרובה כספים נוספים עבור טיפול בביטוחי המנהלים והפנסיה של העובדים שלהם ועוד.

כל זה מצטרף לחקיקה מאסיבית של השנים האחרונות שחייבה את העסקים הקטנים והבינונים להגדיל את התשלום בגין ימי מחלה מ-75% מהשכר ל-100, 200% על יום עבודה בבחירות לרשויות מקומיות, וישנה אפילו אפליה בחישוב דמי הלידה, פגיעה בעבודה והמילואים לעצמאיים.

אם נהיה כנים, ישראל של שנת 2015 היא דיקטטורה של אנשי הפקידות השכירה שמעולם לא ניהלו עסק, לא העסיקו עובדים, לא הוציאו חשבונית אחת, ולמרות זאת קובעים את התנהלות העסקים על ידי רגולציה וחקיקה, כאשר כל עניינם לשמור על האינטרסים של האליטה השכירה השולטת.

האבסורד הוא שהשלטון נמצא בידי מפלגות עם תפיסת עולם כלכלית ליברלית, ולכאורה למגזר העסקי זו הייתה אמורה להיות תקופה של עדנה, אבל מאחר וחברי הכנסת ומנגנוני המדינה מתנהלים בתפיסת עולם סוציאליסטית אנכרוניסטית, הם חונקים כל יוזמה פרטית, ומכריחים את הצעירים והיזמים לבחור להיות שכירים. הדבר מהווה נזק לכלכלת ישראל ולכל אזרחיה - שכירים ועצמאיים גם יחד, מאחר שמבלי שנעודד כאן יזמות, חדשנות ולקיחת סיכונים - לא נוכל להתחרות בשוק הגלובלי ולא תהיה כאן צמיחה ראויה או רווחה. עידוד עסקים קטנים מביא לתחרות ותחרות בריאה מורידה את יוקר המחייה. מחובתה של מדינת ישראל לוודא שהמגזר העסקי יצליח.

איש עסקים משתמש בטאבלט. ShutterStock
עידוד עסקים קטנים מביא לתחרות ותחרות בריאה מורידה את יוקר המחייה/ShutterStock

בדרך לשוויון כלכלי חברתי

חשוב להבין, חברה המאפשרת לכלל האוכלוסייה להשתתף באופן חופשי בפעילות הכלכלית, שנהנית משלטון חוק ופוליטיקה שמעודדת את הפעילות העסקית, היא חברה שנמצאת בדרך לשוויון כלכלי חברתי. ולכן, לשכת יועצי המס - שחבריה מייצגים בפועל יום יום את העסקים הקטנים - נחושה להוביל מקצועית את המאבק הציבורי מול הרשויות ומול המחוקק, מתוך דאגה ותחושת שליחות לאומית.

החודש הונחה על שולחן הממשלה הצעת חוק שיזמה לשכת יועצי המס עם חברת הכנסת מירב מיכאלי ויו"ר ועדת הכספים חבר הכנסת משה גפני, בנוגע להפקדות וזכויות סוציאליות לעצמאים. כל שאנו מבקשים להשיג באמצעות הצעת החוק הוא כי ציבור העצמאים ישלם לביטוח לאומי בדיוק כמו השכירים, ובתמורה יוכלו ליהנות בדיוק כמוהם מאותן הגנות סוציאליות כדוגמת דמי אבטלה, לרבות סיום האפליה בנושא תחשיב דמי הלידה, המילואים ושוויון בקבלת דמי פגיעה בעבודה . החלק השני של החקיקה מדבר על שוויון בהפקדות הסוציאליות לפנסיה, גמל ופיצוי פיטורין.

לכן אנחנו קוראים לממשלת ישראל ולחברי הכנסת למהר ולהיכנס לדפי ההיסטוריה ככאלו שהצליחו במשמרת שלהם, להביא לשינוי משמעותי בתנאי החיים של ציבור שלם, אותו הם מייצגים. רק כדי לסבר את האוזן, עלות השוואת דמי הלידה של עצמאיות לאלו של השכירות, היא 5.5 מיליון שקלים בשנה בלבד, ועלות השוואת דמי פגיעה בעבודה של עצמאיים לאלו של השכירים, מסתכם ב-15 מיליון שקלים בשנה בלבד. עלות דמי האבטלה לעצמאיים, מבלי להגדיל את שיעורי הביטוח לאומי לעצמאיים, היא 400 מיליון שקלים. עלות הגרעון של דמי האבטלה לשכירים סודית.

מדובר במהלך חד פעמי של השוואת זכויות, בלי חוקים נפרדים לעצמאים ולשכירים, וקיימת חובה מוסרית לסיים את האפליה ארוכת השנים הזו. ראינו כיצד לאחר אישור התקציב חולקו עשרות מיליארדי שקלים לכל מאן דבעי, עודפי 2014 - ולנו למגזר העסקי נותנים רק פרורים: הקצאה של 150 מיליון שקלים בלבד להשוואת התנאים הסוציאליים לעצמאיים. למה? מאחר ואנחנו לא יודעים לשתף פעולה ולייצר כאן מחאה שתעורר את המדינה הזאת.

ההחלטה להתפרנס כעצמאי/ת כרוכה בסיכונים כלכליים כבדים ואי ודאות מתמשכת. המדינה חייבת לפרוש תחתם רשת הגנה לפחות כמו זו שהיא מספקת לשכירים. הן והם עובדות ועובדים בדיוק כמו שכירים. תוכלו לקרוא במגזין את תוצאות הסקר שערכה הלשכה יחד עם אתר וואלה! NEWS. לא הופתענו לגלות בו, שרבים מהעצמאים עובדים יותר מהשכירים המועסקים על ידם ומרביתם גם מושכים משכורות נמוכות יותר. התפיסה שעצמאיות ועצמאים מבוססים יותר מהשכירים הייתה אולי נכונה בשנות קום המדינה, אולם אין כך הם פני הדברים היום - והגיע הזמן להתאים את מצבם למציאות בשוק העבודה הישראלי.

אנחנו מאוד אופטימיים ומקווים ששנת 2016 תתחיל עם אופק כלכלי חדש למגזר העסקי. בברכת שנה אזרחית חדשה טובה ושנת מס מוצלחת!

רוצה לדעת עוד על ייעוץ מס והשקעות היכנס למגזין הדיגיטלי

יוע"מ ירון גינדי, נשיא לשכת יועצי המס

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    1
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully