וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

הטיפים של יועצי המס – המקצוע שבנה אותי

27.12.2015 / 16:34

אנו מאמינים שלפעמים ההבדל בין התנהלות עסקית טובה למצוינת, טמון בטיפ אחד קטן ששווה זהב. ריכזנו עבורכם טיפים לחיסכון במס מאת נבחרת יועצי המס שלנו. לקרוא וליישם

השקעות כסף. ShutterStock
גם פעילות בשוק ההון שווה החזר מס/ShutterStock

הטיפ של יועץ המס אייל אלון – סגן נשיא לשכת יועצי המס

קיבלתם דרישה ממס הכנסה להגיש טופס 5329? כנראה שרשות המסים חושדת שהנכם בעלי הכנסה אשר אינה מדווחת. חשוב למלא אחר בקשת רשות המסים, לגשת ללא דיחוי לאיש מקצוע שיסייע לכם למלא באופן נכון ומושכל את הטופס, לבחון עמו את הסיבה בגינה נתקבלה הדרישה - ולפני שמגישים את הטופס, לשים לב להשלכות שיהיו מבחינת מע"מ וביטוח לאומי. נטרלו את חוסר הוודאות וחסכו לכם טרדות, חקירות ובעיות מס - תנו למומחים לסייע לכם לטפל במצב אליו נקלעתם.

הטיפ של יועץ המס עמי אביטן - ממלא מקום נשיא לשכת יועצי המס

עצמאי או בעל עסק שטס לחו"ל למטרת עסקים, זכאי להחזר בגין הוצאות נסיעה. ההוצאות שהוציא בעל עסק ואף אלו של מלוויו (בהנחה שהם הכרחיים להשגת מטרת הנסיעה) בקשר לנסיעה לחו"ל, יהיו מוכרות במס אך ורק אם מטרת הנסיעה והשהייה היו לשם ייצור הכנסה.

כמו כן, לצורך הכרה בהוצאות הנסיעה לחו"ל יש לערוך דו"ח מפורט שכולל את שמו של הנוסע, המטרה העסקית לשמה נסע, ומספר ימי השהות בחו"ל. מומלץ גם לצרף לדו"ח הנסיעה מסמך המעיד על אופייה לדוגמה: הזמנה לתערוכה, הזמנה לבקר במפעל מסוים, הזמנה לפגישת עבודה וכו'.

הטיפ של יועץ המס שמואל חרסט - יו"ר סניף דרום בלשכת יועצי המס

סעיף 8 לצו הרחבה לפנסיה חובה, מאפשר למעסיק לא לשחרר לעובד מתפטר את כספי הפיצויים לפני הגיע העובד לגיל 60 - ובתנאי שלא משך את התגמולים שלא כדין. מדובר בחיסכון ניכר שמעסיקים רבים לא מודעים לו.

sheen-shitof

במבצע מיוחד

הפטנט המתקדם בעולם שמבטיח שיפור עור הפנים מהטיפול הראשון

בשיתוף נומייר פלוס
רונית נזרי יועצת מס. לשכת יועצי המס, ספק 500
יועצת המס רונית נזרי. דמי הניהול בקופות גמל הופחתו/ספק 500, לשכת יועצי המס

הטיפים של רונית נזרי, יועצת מס מוסמכת

משיכת כספי פנסיה בפטור מלא ממס - בתקנות מס הכנסה נקבעו כללים בהם ניתן למשוך מתוכניות קצבה סכומים חד-פעמיים שלא כקצבה, אלא כהיוון קצבה בפטור ממס, בהתקיים התנאים שלהלן.

משיכת כספים מקופת גמל לבעלי חשבונות קטנים עד 8,000 שקלים - בחודש אוגוסט השנה פורסם ברשומות תיקון מס' 12 לחוק הפיקוח על שירותים פיננסים וקופות גמל, אשר במסגרתו נקבע כי הוראת השעה שאפשרה למשוך סכומים עד 7,000 שקלים שנצברו בקופת גמל לקצבה, תהיה הוראה קבועה. כמו כן, סכום הצבירה המירבי שניתן למשוך בפטור ממס, הוגדל ל-8,000 ש"ח.

בעלי חשבונות בקופות גמל שסכום החיסכון בהם אינו עולה על 8,000 ש"ח,זכאים למשוך את הכספים בסכום חד פעמי ללא תשלום מס אם מתקיימים כל התנאים הבאים:
1. היתרה הצבורה הכוללת של העמית בכל חשבונותיו בקופת גמל לתגמולים, לא עולה על 8,000 שקלים.
2. לא הופקדו כספים לקופת הגמל מיום 1 בינואר 2012 ואילך.
3. לא הועברו כספים לקופת הגמל מקופת גמל אחרת מיום 1 בינואר 2013 ואילך.

בנוסף, הופחתו דמי הניהול בקופות גמל שאינן פעילות לסך של 6 שקלים לשנה. לגבי חשבונות לא מאותרים, שאין קשר עם בעליהם, ייגבו דמי ניהול בשיעור של עד 0.3% מסכום הצבירה בקופה. בעלי חשבונות רדומים או אבודים יוכלו לאתר את כספיהם באמצעות מנוע לאיתור חסכונות פנסיוניים וביטוחי חיים שהוקם ע"י משרד האוצר.

משיכת כספים מקופת הגמל לקצבה עד 93,000 שקלים - החל מינואר 2008, אין יותר צבירת כספי תגמולים הוניים. על כן תקנות הפנסיה קובעות כי בעת משיכת כספים שלא כדין מקופות הגמל, שיעור המס יהיה מינימום 35%, או מס שולי לפי הגבוה מביניהם, למעט מספר מקרים חריגים לצורך משיכת סכומים חד פעמיים.

כאשר סך החיסכון שהופקד לפנסיה נמוך מדי ואינו מזכה בקבלת קצבה חודשית, או כאשר הנכם מקבלים הקצבה מזערית - מס הכנסה בא להקל ומאפשר להוון את הקצבה (משיכה חד פעמית של כלל הכספים במקום קבלת קצבה חודשית) בפטור מלא ממס בהתקיים התנאים המצטברים להלן:
1. הגעתם לגיל פרישה על-פי חוק, 67 לגבר ו-64 לאישה.
2. בכל התכניות לקצבה (משלמות ולא משלמות) פחות מ-93,117 ש"ח ואינכם מקבלים קצבה. (הסכום מעודכן לשנת 2015).
3. אם כבר מקבלים קצבה, היא תעלה על קצבת מינימום (כ-4,450 ש"ח לחודש). נוסף לכך, נקבעו כללים בהם ניתן למשוך מתוכניות קצבה סכומים חד-פעמיים שלא כקצבה, או היוון קצבה על פי מצב בריאותי, או כלכלי של העמית, בן זוגו, ילדו או הוריו.

הפקדות לקרן השתלמות והטבות המס לעצמאיים ושכירים
כספים שהופקדו לקרן השתלמות ניתנים למשיכה בתום תקופה קצרה (3 שנים/ 6 שנים) כולל הרווחים שנצברו בקרן בפטור מלא ממס. עצמאי זכאי בנוסף להטבות מס בגין הפרשות אלה. לדוגמא מומלץ להפקיד 7% מההכנסה ברוטו עד תקרת הכנסה שנתית של 263,000 ¤ שהם כ- 18,410 ש"ח. הטבת המס הינה כניכוי בסך 11,835 ¤.. שווי הטבת מס הכנסה 4,050 שקלים. שווי הטבת ביטוח לאומי 1,850 שקלים. סה"כ הטבות המס מסתכמות ב-5,900 ש"ח (כ-32% מההפקדה).

התנאים למשיכת הכספים בפטור:
• לאחר 3 שנות ותק בקרן, וזאת לצורך מימון השתלמויות או לימודים.
• לאחר 3 שנות ותק בקרן ובתנאי שהגעתם לגיל פרישה מעבודה 67) לגבר ו-64 לאישה), וזאת לכל מטרה.
• לאחר 6 שנים מתחילת ההפקדות לקרן, וזאת בכל גיל ולכל מטרה.
כל משיכת כספים לפני המועדים הנ"ל, תחויב במס הכנסה בשיעור של 35% או לפי אחוז מס שולי, הגבוה ביניהם.

להיערך ולהימנע מהטלת קנסות - עוסק פטור, הידעת? רשות המיסים פרסמה את סכומי הקנסות שיוטלו החל מ-2016 על אי הגשת דוחות לרשות המסים ועל הפרות שונות של חוקי המס.

קיימת חובת הצהרה שנתית של עוסק פטור לגבי מחזור עסקאותיו, אשר לא נאכפה עד כה באמצעות קנס. עם תחילת התקנות, אי הגשת הצהרה שנתית תחויב בקנס של 750 שקלים. המועד החוקי לדיווח: 31 בינואר 2016 עבור שנת המס 2015.

הוצאות מוכרות לעצמאי שעובד מהבית - חלק גדול מהוצאות הבית שהוציא נישום עצמאי שמפעיל את עסקו בביתו, מוכר במס. כל ההוצאות הישירות כמו הוצאות משרדיות, אחזקת מחשב וציוד משרדי, טלפון, כיבוד קל ללקוחות, אינטרנט וכדומה יוכרו באופן מלא (למעט טלפון וכיבוד שיוכרו ב-80 אחוז בלבד). הוצאות הבית שאינן ישירות כגון ארנונה, חשמל, ביטוח מבנה וכו', יוכרו בהתאם ליחס הפרופורציונלי של גודל החדר או החדרים המשמשים לעסק - בהשוואה לכל שאר החדרים בבית.

השקעות כסף. ShutterStock
החל מינואר 2008, אין יותר צבירת כספי תגמולים הוניים/ShutterStock

הטיפ של יועצת המס עפרה אמיר, מנטורית לליווי כלכלי לעסקים ולמשפחות

נקודת האיזון בעסק חדש - עוד לפני פתיחת העסק חשוב מאוד לבחון את סכום ההכנסות שיש לייצר על מנת להגיע להיקף הכנסה מספק לקיומו של העסק. זוהי נקודת האיזון של העסק.

תחילה נגדיר מהן ההוצאות הקבועות - אותן הוצאות שהעסק לא יוכל להתקיים בלעדיהן: שכירות, אחזקה, ביטוחים, שרותי הנהלת חשבונות, שכר, החזרי הלוואות וכיו"ב. כחלק מההוצאות הקבועות נגדיר גם את השכר עבור בעל העסק (לצורך הדוגמא ניקח 50,000 הוצאות קבועות).
השלב השני הן ההוצאות המשתנות שייקבעו כאחוז מהמכירות. לצורך הדוגמא, ההוצאות המשתנות הן 30% משיעור ההכנסות. ולכן, על מנת לקבוע את היקפי המכירות המינימלי נחשב את עלות ההוצאות הקבועות חלקי 0.7.

היקף המכירות המינימלי לעסק עם הוצאות קבועות של 50,000 ש"ח ושיעור הוצאות משתנות של 30% הוא 71,428 ש"ח. רק לאחר שאנו בטוחים שנוכל לייצר מחזור מכירות בסכום הנ"ל, המהווה החזר הוצאות - נוכל להתקדם בשלבים לצורך הקמת העסק.

הטיפים של יועצת המס דנה זטלאוי כהן - יו"ר סניף חיפה והצפון בלשכת יועצי המס

אישור על ניכוי מס במקור - זהו אישור המונפק ע"י מס הכנסה, המורה למשלם איזה שיעור מס יש לנכות מסך התשלום ולהעביר לרשות המסים. הניכוי למעשה משמש מקדמת מס שנועדה לצמצם את תשלום המס השנתי. היה ולעוסק אין אישור בתוקף, ינוכו מהכנסתו 30% ומעלה. האישור שמנפיקה רשות המיסים הוא זמני, ולכן, על מנת להימנע מאי נעימות, יש להקפיד לחדש את תוקפו כחודש לפני תום הזכאות.

זיכוי בגין תרומות - אדם שתרם בשנת מס תרומות למוסדות מוכרים בסכום מצטבר שנתי העולה על 190 ש"ח והנמוך מ-9,304,000 ש"ח (תקרות המשתנות משנה לשנה), יזוכה מהמס שהוא חייב בו באותה שנה בשיעור 35% מסכום התרומה. סכום תרומה העולה על התקרה לזיכוי שנתרם באותה שנת מס, יזוכה מחבות המס בשלוש שנות המס הבאות. בעת הגשת הדו"ח השנתי, יש לצרף קבלות מקוריות בהן מצוין במפורש כי המוסד מוכר לצורכי מס הכנסה לפי סעיף 46 לפקודה.

הכרה בחוב אבוד כהוצאה מוכרת - במציאות העסקית של ימינו, בעלי עסקים רבים במשק מתקשים בגביית חובות מלקוחות, ובמקרים רבים הם נאלצים לוותר על כספם.

חוב אבוד או "חוב רע" כפי שמוגדר בפקודת מס הכנסה הוא חוב שלמרות כל המאמצים וההליכים, הוא לא ניתן לגבייה.
על מנת שחוב אבוד יוכר כהוצאה יש לנקוט בכל פעולות הגביה האפשריות - הוצאה לפועל, עורכי דין, סגירת הסכמים על הפחתת חוב וכיו"ב.

בפקודת מס הכנסה נקבע כי "חובות רעים שנתהוו בעסק או במשלח-יד, והוכח להנחת דעתו של פקיד השומה שהחובות נעשו רעים בשנת המס, וכן חובות מסופקים במידה שנאמדו להנחת דעתו של הפקיד כחובות שנעשו רעים בשנת המס, יותרו בניכוי "אף אם זמן פירעונם של החובות הרעים או המסופקים חל לפני תחילתה של שנת המס".

הטיפ של יועצת מס ג'נט סורי – רכזת השתלמויות במרחב תל אביב בלשכת יועצי המס

הוצאות מוכרות לעצמאי שעובד מהבית: חלק גדול מהוצאות הבית של נישום עצמאי שמפעיל את עסקו בביתו, מוכר במס.
כל ההוצאות הישירות - כמו הוצאות משרדיות, אחזקת מחשב וציוד משרדי, טלפון, כיבוד קל ללקוחות, אינטרנט וכדומה יוכרו באופן מלא (למעט טלפון וכיבוד שיוכרו ב-80 אחוז בלבד). הוצאות הבית שאינן ישירות - כגון ארנונה, חשמל, ביטוח מבנה וכו', יוכרו בהתאם ליחס הפרופורציונלי של גודל החדר או החדרים המשמשים לעסק - בהשוואה לכל שאר החדרים בבית.

צעירים עובדים מול מחשב. ShutterStock
אי הגשת הצהרה שנתית תחויב בקנס של 750 שקלים/ShutterStock

הטיפ של יועצת המס קרולין עובד - רכזת מיסוי מרחב תל אביב בלשכת יועצי המס

השלמת דמי לידה - אישה או גבר שכירים שקיבלו דמי לידה מהמוסד לביטוח לאומי - ייתכן ואתם זכאים לתשלום הפרשים. כידוע, חופשת לידה מזכה בתשלום דמי לידה, כשהחישוב מבוצע עפ"י ממוצע השכר ששולם בשלושת החודשים שקדמו לחופשה. לעיתים המעסיק משלם תשלומים נוספים לאחר חופשת הלידה, הקשורים לתקופת העבודה שקדמה ללידה (כגון ביגוד, דמי הבראה, בונוסים וכדומה). במידה ותשלומים אלה עולים על רבע משכר המינימום (כ-1,150 שקלים לחודש) אתם זכאים לתבוע מהמוסד לביטוח לאומי השלמה לדמי הלידה. חשוב לזכור שיש לתבוע מהמוסד לביטוח לאומי את ההשלמה תוך 12 חודשים מיום תשלום ההפרשים על ידי המעסיק.

הטיפ של יועץ המס ניסים בנישו

שכירים - אתם משלמים מס הכנסה באמצעות תלוש המשכורת. אך האם מדי פעם אתם עוצרים ובודקים, האם שילמתם יותר מדי? האם היה עליכם לשלם סכום נמוך יותר ממה ששילמתם?

ישנן סיבות רבות אשר עלולות לזכות את העובדים השכירים בהחזרי מס העיקריות שבהן: אי ניצול נקודות הזיכוי בגין ילד נטול יכולת, תקופות בהן לא עבדתם, פעילות בשוק ההון, תרומות, הוצאות של ספרות מקצועית והשתלמויות ועוד. את החזרי המס ניתן לקבל בעבור 6 השנים האחרונות. אז קדימה, רוצו ליועץ מס ובדקו האם מגיע לכם החזרי מס.

רוצה לדעת עוד על ייעוץ מס והשקעות היכנס למגזין הדיגיטלי

יוע"מ רונית נזרי בשיתוף לשכת יועצי המס

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully