וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

להשקיע או לברוח? ירידות שערים בשוקי העולם

14.1.2016 / 9:16

עוד יום של ירידות שערים בשוקי העולם. מתחילת השנה איבדו הבורסות בממוצע 10%. הסיבה: קריסת מחירי הנפט בעולם והחשש שהמחיר ימשיך לקרוס. הזעזועים מגיעים גם לישראל. האם אנחנו בדרך לעוד מפולת?

סוחר בבורסה בניו יורק על רקע מסך המציג ירידה במדדים, ינואר 2016. רויטרס
סוחר בבורסה בניו יורק על רקע מסך המציג ירידה במדדים, ינואר 2016/רויטרס

מתח בשוקי ההון העולמיים לאחר שבלילה נפלו שערי המניות בוול סטריט בשיעורים חדים. מדד נאסד"ק ירד בשיעור של 3.41% ומדד S&P ב-2.5%. לפנות בוקר התפשטה התבערה גם לשוקי אסיה. מדד ניקיי של הבורסה היפנית ירד בכ-2.7%. עם זאת בשעות האחרונות ניכר שינוי מגמה בבורסה של שנחאי, שירדה כבר כ-20% מתחילת השנה.

הגורם העיקרי לירידות אתמול היה התגברות החשש מקריסת חברות בענף האנרגיה, לאחר שמחיר חבית הנפט הגיע כבר ל-30 דולר – רמה שמתחתיה עלול חלק משמעותי מתעשיית הנפט האמריקאית להיקלע למצוקה. הערכות הרווחות בשוק הן שבטווח הקרוב עשוי מחיר הנפט לקרוס ב-30% נוספים, כתוצאה מעודפי התפוקה הגדולים והביקוש הנמוך מהתחזיות.

הזעזוע עשוי להגיע גם לבורסה של תל אביב לאחר ששערי המניות הנסחרות במקביל בוול סטריט ובישראל ירדו בשיעורים של 3-4%. ירידות השערים החדות נמשכות בבורסות העולמיות מתחילת השנה, והן מסתכמות בשיעור ממוצע של כעשרה אחוזים.

2016 נפתחה בסערה כמעט מושלמת בשוקי העולם: הבורסות בסין קורסות, ובעקבותיהן ניכרים סימני בהלה גם בבורסות המערב, באירופה ובניו יורק. בנקים להשקעות, שנהגו בחודשים האחרונים להשמיע צפירות הרגעה ולהביע ביטחון בהמשך הצמיחה העולמית, מפרסמים המלצות מכירה וצמצום חשיפה לשוקי המניות ואיגרות החוב. הזעזועים מגיעים לישראל, אם כי בתל אביב ירדה הבורסה בשיעור מתון יחסית. ובכל זאת, ירידות השערים כבר כרסמו כאחוז אחד חשבונות קרן הפנסיה של הישראלים. האם אנחנו בדרך לעוד מפולת?

שלושה אנליסטים ישראלים מנסים להרגיע:

יניב חברון, הכלכלן הראשי של אקסלנס: זה הנפט, טמבל

אנחנו רחוקים מהמשבר שהיה בעולם בשנת 2008, ואפילו מרידות השערים שהיו כאן רק לפני שלושה חודשים, באוגוסט 2015. בכלל, בשבע השנים האחרונות היו בשוקי ההון הרבה ירידות כאלה, ובכל פעם השווקים התאוששו. היום יש חשש מהאטה בצמיחה הסינית, ובעיקר מהעובדה שאנחנו לא בדיוק יודעים מה קורה שם, בגלל חוסר השקיפות. המשקיעים בעיקר פוחדים מפיחות בסין. באוגוסט הם ביצוע פיחות והבטיחו שהוא לא יחזור על עצמו, ועכשיו הוכרז על פיחות נוסף.

החשש הגדול באמת הוא מהירידה במחירי הנפט: אתמול נרשמה ירידה חדה נוספת. הנהגים אולי נהנים מהוזלת הדלק וכולנו שמחים על הירידה במחיר החשמל, אבל המחירים הנמוכים עלולים למוטט חברות אנרגיה גדולות ברחבי העולם, ואפילו מדינות הנשענות על יצור נפט. זה בהחלט יכול לגרום למשברים עולמיים וזהו היום מקור לפחד ובהלה בקרב משקיעים רבים. אולם אני מאמין וכמעט בטוח שהמצב יתייצב במהלך השנה. ירידת המחירים גורמת לחברות הנפט לצמצם את התפוקה, חלק מהן ייצאו מהענף ומחיר הנפט יחזור לעלות. אני מאמין ששנת 2016 תהיה חיובית בשווקים. למשקיעים אני ממליץ להמתין. למי שמושקע במניות לא כדאי למכור עכשיו. מי שמחוץ לשוק יכול להמתין להתייצבות.

הבורסה לניירות ערך, תל אביב אוגוסט 2015. ראובן קסטרו
בישראל ההשפעה מינורית בינתיים/ראובן קסטרו

אורלי אברהם, אנליסטית ראשית בנק איגוד: למכור, אבל לא הכל

שנת 2016 תהיה פחות טובה מהשנה שעברה. השוק צפוי להיות תנודתי. קשה לומר בוודאות שלא תהיה מפולת אבל אני לא צופה את זה. משקיעים שחושבים למכור הכל ולחזור לשוק כשהשערים יהיו נמוכים יותר צריכים לזכור שקשה מאד לתזמן את השוק וכמעט בלתי אפשרי לדעת מתי המקום הנכון להיכנס ומתי כדאי לצאת. לכן אנחנו ממליצים על השקעה במניות רק לטווח ארוך, בשיעור השקעה מתון ועם מרכיב נזיל גדול יותר.

לאחרונה המלצנו ללקוחות שלנו להקטין את ההשקעה במניות: אנחנו נמצאים בסביבת ריבית אפסית, ומחירי המניות מלאים. בתיקים מייצגים עם סיכון בינוני המלצנו להפחית את שיעור המניות מ-20% ל-18%. בתיקים עם סיכון גבוה יותר הפחתנו את שיעור המניות מ-36% ל-32%.

הבורסה הישראלית נראית אמנם יציבה יותר מהבורסות הזרות אבל אני ממליצה עדיין על משקל רב יותר להשקעה במניות בחו"ל . הסקטורים המומלצים יותר הם בריאות ופיננסים. מכלל ההשקעות במניות אנחנו ממליצים על 40% בישראל והיתר בארצות הברית. השוק בישראל יציב אמנם, אבל אין בו מגוון השקעות שמציע השוק האמריקאי למשל.

דודי רזניק, מנהל מחקר לאומי שוקי הון: בלי פניקה

אין מקום לפניקה. ראינו מתחילת השנה מהלך ירידות אגרסיבי ומהיר עם ירידות של כחמישה אחוזים בשוק המניות בוול סטריט. בישראל המצב הרבה יותר רגוע והירידות במדדים המרכזיים הסתכמו בשני אחוזים בלבד. הירידות אצלנו מתונות יחסית מפני שבניגוד לעבר, נוכחות המשקיעים הזרים בבורסה הישראלית מאד קטנה, והפעילות בה מצומצמת. לעומת ירידות שוקי המניות שמרו איגרות החוב שמר על יציבות ואפילו עלה, ולכן אני לא ממליץ לצמצם השקעה במניות. הבורסה החשובה מכולם היא הבורסה של ניו יורק והנתונים הכלכליים בארצות הברית במצב טוב ואין סיבה לבהלה. וגם אירופה, שהיתה בעבר הקרוב מקור לדאגה, העלתה את תחזיות הצמיחה.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully