וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

הקפאת הליכים למגה: סניפי הרשת לא ייפתחו מחר

עובדי מגה מפגינים מול משרדו של שרגא בירן במגדל המוזיאון בתל אביב, אחרי שהרשת כשלה בניסיון להגיע להסדר עם הספקים שיאפשר את במשך פעילותה. מחר צפויים העובדים להשבית את כל סניפי הרשת

צילום: מאצ'י הוף, עריכה: ניר חן

דירקטוריון מגה החליט הבוקר (א') לפנות לבית המשפט בבקשה דחופה למתן צו להקפאת הליכים ומינוי נאמן לחברה. בעקבות התפתחויות אלה הגיעו עובדי מגה להפגין מול משרדו של שרגא בירן, הבעלים של הרשת, במגדלי המוזיאון בתל אביב. כמו כן הודיעו העובדים כיע ישביתו מחר את כל סניפי הרשת.

הרשת מעסיקה כעת 3,500 עובדים שגורלם אינו ברור לאור ההתפתחויות האחרונות. בעקבות קבלת בית המשפט את פנייתה של מגה החליט ועד העובדים כי לא ייפתחו מחר סניפי הרשת.

בשבועות האחרונים הקשיחו חלק מהספקים את עמדותיהם והם הודיעו כי יספקו סחורות לרשת במזומן בלבד. ספקים אחדים עיכבו ועצרו אספקת סחורה לרשת, מה שלא אפשר את המשך הפעלתה של החברה במתכונתה הנוכחית. המהלכים המהירים להכנסת משקיע לחברה והמו"מ שנוהלו עם רוכשים פוטנציאלים לא עלו יפה בלוח הזמנים שנוצר. הנהלת החברה נקלעה למצב של חדלות פרעון והחליטה לפנות לבית המשפט בבקשה להקפאת הליכים.

הבוקר הוציא בית המשפט צו הקפאת הליכים זמני לרשת מגה, ומחר צפוי להתקיים דיון בנושא בבית המשפט המחוזי מרכז-לוד בפני השופט אילן שילה. מטרת המהלך היא למנות בעל תפקיד מטעם בית המשפט ולאפשר את המשך פעילות הרשת עד למציאת רוכש לחברה.

מהנהלת מגה נמסר כי היא סבורה שלאחר יישום מספר מהלכי הבראה דרמטיים קיים פוטנציאל ראוי לרשת ולכן המשך הפעלתה הסדירה עד למציאת רוכש הינו בר קיימא. בין המהלכים שיושמו: סגירת 55 סניפים מפסידים, הפסקת עבודתם של למעלה מ-2,500 עובדים, צמצום המטה לכדי מחציתו, ותמיכה של מאות מיליונים של בעלת השליטה קבוצת "אלון הריבוע הכחול", לפעילות החברה הכוללת כיום 127 סניפים, רובם תחת הפורמט השכונתי "מגה בעיר".

הפגנת עובדי מגה. ראובן קסטרו
הפגנת עובדי מגה בתל אביב/ראובן קסטרו
הפגנת עובדי מגה. ראובן קסטרו
עובדי מגה מפגינים מול משרדו של שרגא בירן/ראובן קסטרו

מגה הגיעה למצב של חדלות פירעון, כלומר, אין באפשרותה לשלם לספקים ולעובדים , וכלל הנכסים שיש בידיה אינם מספיקים כדי לכסות את החובות האלה. צו הקפאת ההליכים נועד לאפשר לחברה את המרחב שיאפשר לה להמשיך ולפעול במשך 9 חודשים מבלי שהנושים יוכלו לפעול נגדה. בפרק זמן זה תוכל החברה להמשיך ולגבות את החובות שלה מהלקוחות, ומנגד תצטרך לפעול להצגת הסדר הבראה - שמקובל על הנושים; או לחלופין להימכר. ברגע שחברה מקבלת צו להקפאת הליכים אין כל דרך לממש את הנכסים של החברה ללא היתר מבית המשפט. תהליך זה מלווה בדרך כלל על ידי נאמן שממנה בית המשפט ומסייע לחברה לעמוד על רגליה.

יו"ר ועד העובדים אלי אייל מסר: "צר לי שהבעלים לא הזרימו כספים כמצופה וזרקו את העובדים לים. חוץ מההסתדרות אף אחד לא דואג לנו ואנחנו לבד במאבק, אבל בליוויה של השופטת ורדה אלשייך ששכרנו את שירותיה נעבור גם את זה. זה לא סוף פסוק. נקווה שהשופט או השופטת יימנו נאמן לחברה ויאפשרו להפעיל אותה כעסק חי עד למכירתה".

יו"ר ההסתדרות, אבי ניסנקורן, התייחס למצבה של רשת מגה ואמר: "חייבים להציל את מגה. יש להבטיח את מכירתה כמקשה אחת – צעד שימנע את הפגיעה ב-3,500 העובדים של הרשת ויציל ספקים רבים מקריסה. במקביל, חשוב להבטיח תנאי פרישה הוגנים לאלו מהעובדים שיוחלט על סיום העסקתם. נזכיר כי העובדים וההסתדרות היו הראשונים לגלות אחריות מאז שפרץ המשבר ועובדי מגה היו הראשונים לשלם את המחיר הכבד של האסון הכלכלי-חברתי שנמצא כעת בשיאו. ההסתדרות תמשיך ותפעל ככל הנדרש על מנת להציל את הרשת".

מדפים ריקים ברשת מגה. אירה אימרגליק, מערכת וואלה! NEWS
מדפים ריקים ברשת מגה, הבוקר/מערכת וואלה! NEWS, אירה אימרגליק
מדפים ריקים ברשת מגה. אירה אימרגליק, מערכת וואלה! NEWS
אין סחורה טרייה בדוכני הבשר/מערכת וואלה! NEWS, אירה אימרגליק

"הספקים הגדולים הכריעו את המערכה במגה"

"חוסר אמון בין הספקים לבעלי הבית של מגה הוא זה שהוביל בסופו של דבר להקפאת ההליכים של רשת מגה", כך סבור צח ברקי, סמנכ"ל מנהל אגף כלכלה מידע ומחקר דן אנד ברדסטריט ישראל. "הקלף המאיים של בעלי הבית בעצם הוסר ותחת הקפאת הליכים ייאלצו הספקים להתנהל מול הנאמן במציאת פתרון מספק למכירת הסניפים והחזרת החוב באופן מקסימלי".

ברקי מציין כי אמנם מטרתו העיקרית של הנאמן היא למכור את הרשת ולהוציא את מלוא הערך עבור הנושים, אבל יש עוד כמה שיקולים שמובאים בחשבון, ולא תמיד האינטרסים של הנושים חופפים. למשל, האינטרסים של הספקים אינם זהים - לספקים הגדולים יש בטחונות, והם החליטו בסופו של דבר מה יהיה גורלה של מגה, לעומת הספקים הקטנים, שחשופים ומחוסרי כריות הגנה.

"בעצם הספקים הגדולים הכריעו את המערכה במגה, לצד העובדה שבעלי הבית לא הסכימו להכניס שוב את היד לכיס. רק אם משבר האמון בין הספקים לבעלים היה נפתר המצב היה נראה כיום אחרת", אמר.

לדבריו, לנוכח התחרות בענף קמעונאות המזון ברור שהספקים והצרכנים מעדיפים שהרשת תימכר לשחקן חוץ שאינו מהתחום, כדי שיכולת המיקוח שלהם לא תיפגע והמחירים ימשיכו להיות תחרותיים. "במידה שהרשת תימכר לאחד מהשחקנים השולטים כיום, ברור לכל, שגם הצרכנים וגם הספקים ייפגעו".

  • עוד באותו נושא:
  • מגה

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully