וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

סין מורידה את השווקים – ומגיעה לכסף שלכם

שלומי אלרן

26.1.2016 / 9:36

הסערה בשוקי ההון בעולם מעלה מחדש את השאלה מה לעשות עם הכסף? להשקיע בסחורות - למשל זהב שמתאושש, לרכוש מטבעות כמו הדולר האמריקאי והיין היפני שמרימים את הראש – או פשוט לצאת מהשוק. דעה

הבורסה לניירות ערך, תל אביב אוגוסט 2015. ראובן קסטרו
הבורסה לניירות ערך בתל אביב/ראובן קסטרו

נתוני הצמיחה של הכלכלה האמריקאית מעודדים, והבנק המרכזי אף העלה את הריבית, עם זאת מתחילת השנה נרשמה בוול סטריט בהלה, והמדדים המובילים ירדו. אם מנסים לרגע לחשוב על הסיבה לכך מגלים שהטלטלה שעובר המשק הסיני, והירידה העולמית במחירי הנפט, גוררים אחריהם את כל שאר השווקים בעולם. בישראל הושפע המסחר בבורסה באופן ישיר מהירידות בבורסה האמריקאית, ובאופן עקיף - מהירידות סין.

הירידות התלולות של המניות בבורסה הסינית נובעות מהאטה בצמיחת הכלכלה השנייה בגודלה בעולם, שמתבטאת בהאטה בתפוקת הייצור של החברות הסיניות. המעצמה הסינית מעוניינת לעבור למודל כלכלי משופר, שבו הצמיחה תתבסס על צריכת פנים, לעומת המודל אותו אנו מכירים כיום, ולפיו הייצור והיצוא הוא בהיקפים גדולים. הממשל בסין מעוניין לשנות זאת, ואין לו יותר כל רצון לשמש כרצפת הייצור של העולם.

שינוי במודל הצמיחה הסיני

כבר לפני שנתיים החל את דרכו המודל של התבססות על צריכת הפנים. עתה גם נרשמת האטה בקצב הייצור של המפעלים בארץ הדרקון. לפי הערכות שונות הצמיחה השנתית צפויה לרדת ל-6%-7% לשנה.

מחירי הנפט מצדם לא מראים סימנים של בלימת הירידה במחירה של חבית נפט אל מתחת ל-30 דולר - השפל הנמוך ביותר שנרשם מאז 2003. החשש המרכזי הוא שמחירו של הזהב השחור יגיע לרמות של כ-20 דולר לחבית, עקב עודף ההיצע בשוק, עוד לפני שמביאים בחשבון את הסרת הסנקציות על אירן, שמתכוונת לחזור למעמדה כאחת מיצואניות הנפט הגדולות בעולם.

בשבוע המסחר האחרון, לאחר שירד מחירה של חבית נפט לפחות מ-27 דולר, נרשמה תפנית חדה לכיוון מעלה, עם זינוק שבועי של יותר מ-9%. העלייה הזו תמכה בעלייתם של המדדים המובילים והביאה לסגירת שבוע המסחר הראשון של השנה עם תשואה חיובית.

מחירי הנפט. פסגות, מערכת וואלה! NEWS
מחירי הנפט מיוני 2015/מערכת וואלה! NEWS, פסגות

בנוסף, המדד המוביל את הכלכלה האמריקאית נמצא במגמת עלייה מאז אוקטובר 2011 ועד למאי 2015 שבו הגיע לשיא. ניתן לראות את קו העלייה במגמות עד לשבירתו באוגוסט האחרון ברמה של 1,992 נקודות. מאז ועד היום לא הגיע לרמת השיא של 2136 נקודות.

לאור הנתונים הבאים חשוב לשאול, האם אנו בעיצומו של תיקון מתבקש לאחר חמש שנות פריחה במדדים המובילים בשווקים; או שאנחנו נמצאים בפתחו של משבר כלכלי עולמי נוסף? אף שעדיין מוקדם לקבוע, לפחות על פי הזווית הטכנית נראה כי אנו מצוים בשיאו של עוד ניסיון לבלום את הידרדרות השווקים כלפי מטה.

מדד אס-פי. פסגות, מערכת וואלה! NEWS
מדד אס-פי/מערכת וואלה! NEWS, פסגות

בגרף מדד ה-S&P500 ניתן לראות בבירור את רמות הבלימה שנוצרו, מה שמשאיר אותנו נכון לעכשיו מעל 1,900 נקודות ועם ציפיות לשיאים חדשים בשנה חדשה.

בשבוע שחלף נרשמה רמת הבלימה הנמוכה באזור ה-1,811 נקודות, אותה רמה מאפריל ואוקטובר 2014. זו גם רמת הבלימה, שאם תיפרץ עלולה להוביל למפולת נוספת בשווקים. לכן, עדיין מוקדם לקבוע אם אנו מצויים בסיומו של תיקון ולקראת היפוך מגמה כלפי מעלה.

הבורסה הישראלית גם היא לא נותרה אדישה למתרחש בשווקים וסגרה שבוע שלישי ברציפות של ירידות. בסך הכול מדד ת"א 25 ירד מתחילת השנה בכ-5.8%. מה שבטוח הוא שבת"א מצפים לעליות כבר בתחילת השבוע הנוכחי וזאת בעקבות העלייה שנרשמה בשווקים ביום שישי האחרון, נוסף על התחזקות הנפט ביומיים האחרונים בשבוע המסחר שחלף.

מגמות עתידיות של מחירי המניות

אם כן, מהן האלטרנטיבות לעסקאות במסחר שעומדות בפני המשקיע הישראלי בימים אלו? תופתעו, אך למרות החשש, קיימות כאלו עסקאות, והן מחולקות לטווח הארוך ולטווח הקצר, וכמו בכל עסקה בשוק ההון, עיתוי הביצוע שלהן הוא קריטי. הנחת היסוד שעליה נתבסס נובעת מבחינת ההתנהגות ההיסטורית של הגרף, כך נוכל לספק הערכה לגבי תנועות ומגמות עתידיות של מחיר המניה וכך נוהגים לבצע מסחר על פי הניתוח הטכני.

אז מה עושים? בטווח הארוך, ובעקבות התיקון שחווינו בימים האחרונים, נפתחה הזדמנות מעולה לקניית כל סחורה שהיא. לטווח הקצר, מאז ומתמיד בזמן מפולות בשווקים כספי המשקיעים הופנו לכיוון הסחורות והמטבעות. הדוגמאות לכך הן שהזהב מראה התאוששות קלה בדיוק כשהחלו להגיע החדשות הרעות מסין ובשוק המטבעות, כשאנו רואים התחזקות ברורה בשערי הדולר האמריקאי וביין היפני.

זהב. פסגות, אתר רשמי
זהב/אתר רשמי, פסגות

אלטרנטיבה נוספת למסחר היא מכירה בחסר ('שורט') בשווקים שמעבר לים, שיכולה להתאים גם לשוק המקומי שלנו בצורה של קניית תעודות סל על המדדים, כדוגמת תעודת הסל "קסם" על מדד ת"א 25.

כאשר ישנה מגמה ברורה, של עליות או לירידות, בשווקים אף פעם לא משעמם. כמו שציינתי כבר, העיתוי הוא קריטי. זוהי אמירה לא מרעננת, ולמרות זאת לא מעט סוחרים נכשלים בעסקאותיהם כבר בגלל כניסה מהוססת לפוזיציה זו או אחרת.
אז כיצד לפעול? בדיוק כפי שאמר המנתח הטכני הראשי באופנהיימר קרטר וורת':

"במקום ללמוד את הדוחות הכספיים של החברה, יש ללמוד את התנהגות המניה. יש להמתין בצד, עד שמשהו חריג יקרה. אז יש לפעול בביטחון"

הכותב הוא מנהל צוות המרצים ומועדון המשקיעים של מכללת 'פסגות' המתמחה בלימודי שוק ההון, נדל"ן ויזמות עסקית

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully