וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

השר גבאי לחברות הגז: הורידו את המחירים

28.1.2016 / 18:05

בעקבות בקשת מפעל פניציה לחזור לשימוש במזוט קורא השר להגנת הסביבה אבי גבאי לחברות הגז להוריד את מחירי הגז והודיע כי יבקש לקיים שדיון דחוף בנושא בממשלה. מנכ"ל פניציה לאולפן וואלה! NEWS: "נוצר מצב של כשל שוק שלא מאפשר לנו להתחבר לגז טבעי"

עריכה: ניר חן

מפעלי התעשיה אינם מתחברים לרשת הגז מטעמי חוסר כדאיות. כך מתריע השר להגנת הסביבה אבי גבאי. גבאי קרא היום (חמישי) לחברות הגז להוריד את המחירים מתוך התחשבות בציבור הצרכנים בישראל, והודיע שיבקש דיון דחוף בממשלה במחירי האנרגיה. "אני קורא לחברות הגז להוריד את המחיר ולהתחבר לצרכים הקיומיים של מדינת ישראל" "מפעלים לא רוצים להתחבר כי זה לא כדאי להם. אני מסתובב בארץ ומנסה לשכנע מפעלים לעבור לגז כי זו אנרגיה נקיה, אבל אם אני לא מצליח לשווק את הגז, כנראה שיש בעיה", אמר גבאי.

בכוונתו של גבאי להעלות את בעיית מחירי הגז לדיון בממשלה ביום ראשון. בעקבות משבר מחירי האנרגיה בעולם ירדו מאד מחירי הגז ומוצרי האנרגיה האחרים, בעוד שבישראל נשארו מחירי הגז גבוהים יחסית למדינות רבות בעולם, והדבר מקשה על מפעלי התעשייה. ירידת מחירים של מוצרי אנרגיה תחליפיים לגז, כמו סולר, הקטינה את כדאיות ההשקעה במעבר לגז.

גבאי התעורר לפעולה בעקבות בקשה שהגיש מפעל פניציה שבאזור התעשיה ציפורי, לחזור ולהשתמש במזוט במקום בגז. גבאי תאר את הפניה כ"חלום הבלהות של המשרד לאיכות הסביבה ו"משיכת השטיח מתחת לכל הפעולות הנעשות במשרד לצמצום זיהום האוויר".

פניציה התפרסם במאבקו להתחבר לרשת הגז, תקופה בה עמד המפעל, המייצר מוצרי זכוכית, בפני סכנת סגירה בגלל מחירי האנרגיה הגבוהים. לאחר לחצים סבסדה המדינה את חיבור המפעל לגז בהיקף של 60 מיליון שקלים. אולם שנתיים לאחר שהמפעל חובר, ביקש מנהלו, ערן חיימוביץ, היתר לחזור ולהשתמש במזוט. המזוט הוא דלק מזהם ביותר, שנפסל לשימוש במרבית המדינות המפותחות. מאידך, הוא זול מהגז: לטענת מנכ"ל החברה חיימוביץ יחסוך המעבר למזוט לחברה הוצאות דלק של 150 אלף דולר בשנה. "אנחנו לא במצב שבו היינו לפני שלוש שנים שבו המפעל עמד על סף קריסה, אולם אנחנו מתחרים ביצרנים ממדינות ערב, מסין ומארצות הברית המשתמשים בגז זול בהרבה מהמחיר שאנחנו משלמים".

אבי גבאי, מנכ"ל בזק. אורי לנץ
אבי גבאי/אורי לנץ

עם זאת הדעות חלוקות לגבי הבדלי המחירים בין המזוט והגז. לטענת חיימוביץ המזוט זול ב-20% ממחירי הגז, לטענת משרד האנרגיה מדובר בהפרש קטן בהרבה של 5%. מומחה האנרגיה מיקי קורנר מעריך שהפרשי המחירים הם כ-10-15%.
מחיר הגז בישראל הוא כ-5 דולר ליחידת חום, הוא דומה למחיר הממוצע במרבית מדינות המערב אולם הוא גבוה בעשרות ואף מאות אחוזים ממחירו במדינות כמו אוסטרליה, הודו ארצות הברית, מדינות ערב וסין.

לחברות הגז בישראל אין לפי שעה מניע כלכלי להוריד את מחיר הגז. כמעט כל הגז שהן יכולות לספק ממאגר תמר כבר נמכר לחברת החשמל וליצרני החשמל הפרטיים, ובחלק מימות השנה עולה הביקוש על יכולת ההספקה של תמר. הביקוש של מאות המפעלים שטרם חוברו לגז הוא שולי ולא ישנה הרבה מבחינת חברות הגז. מאידך, חוששים היצרנים שוויתור לתעשיינים יהיה פתח להפחתת מחירים גם לקוחות אחרים, גדולים ומשמעותיים יותר.

יצוין שהתאחדות התעשיינים אינה משתפת פעולה בשלב זה עם מפעל פניציה ואינה תומכת בקריאה לחברות הגז להוריד את המחירים: "השוק יכתיב מחירים תחרותיים במחיר הגז ובוודאי לאחר אישור מתווה הגז", נאמר בהודעה מטעם ההתאחדות. השר גבאי אמר לעומת זאת שאם יהיה לא תתקבל בקרוב החלטה עלול תהליך הפחתת מחירי הגז לארוך שנתיים שבמהלכן יתעכב המעבר לגז ומאות אנשים ימותו מזיהום מיותר.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully